DIVOUS Základní parametry programu CÍLOVÁ SKUPINA 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ, dospělí TÉMA ODLIŠNÝ JEDINEC CÍLE Cílem VP je společná tvorba příběhu na základě úvodní věty a jeho prostřednictvím zkoumání mezilidských vztahů, konkrétně tématu odlišného jedince v prostředí malé komunity. Vlastní tvorbou příběhu a jeho ovlivňováním přejímají účastníci zodpovědnost za postavy a jejich osudy v příběhu a zároveň vnášejí a zkoumají vlastní aktuální témata v rámci bezpečného prostředí příběhu. OBLAST, ZAMĚŘENÍ Literární a dramatická výchova, Osobnostní a sociální výchova DÉLKA 180 min POMŮCKY Papír, fixy, hudba – zvuky vytí vlků a větru? AUTOR Petra Rychecká DOBA VZNIKU 2019 Popis programu Stavba programu je velmi variabilní a záleží na okamžitém naladění skupiny a jejím vnímání ohniska dramatu. Proto zhruba od bodu č. 8 nelze jednoznačně popsat pořadí dalších kroků a je třeba s nimi pracovat podle potřeby a nápadů. Ústředním tématem je odlišný jedinec a jeho přijímání komunitou. Nabízí se zde témata jako PŘEDSUDKY, SCHOPNOST POSTAVIT SE SKUPINĚ, SÍLA POMLUVY… Program vznikl na základě 1 náhodně zaslechnuté věty, která mi nedala spát, a která je spoušťovým momentem dramatu – vějičkou či lákadlem: „Říkali mi Divous a na zimu ho vyhnali z vesnice.“ Podoba dramatu pak vždy záleží na konkrétní skupině, která s ním pracuje, protože ta si vnáší do příběhu svá témata tím, že volí cesty (motivy), které chce zkoumat. Lektor tomu vychází vstříc otázkou, kterou skupině klade: „Co dalšího by vás zajímalo? Co chcete prozkoumat, vidět, slyšet a od koho?“. Na základě odpovědí pak nabízí vhodné techniky – způsoby, jak danou odpověď získat. Úvodní rozehřátí a naladění skupiny 1. PŘIVÍTÁNÍ a představení lektora, prostoru, programu… 2. Hra MRAZÍK – honička s 1 honičem a záchranou chycených jejich rozmrazováním – masáží zad Cíl: uvolnění skupiny, rozehřátí, odstranění ostychu Budování víry – kontext dramatu 3. ZIMA Technika: slovní asociace – se zavřenýma očima vytváření vnitřní představy a jejich pojmenovávání nahlas Cíl: navození tématu a naladění skupiny na společnou představu 4. Upřesnění představy: ZIMA V HORÁCH KDYSI DÁVNO… bez elektřiny, malá vesnička hluboko v údolí… Technika: vyprávění Vstup do dramatu 5. Věta lektora: ŘÍKALI MU DIVOUS A NA ZIMU HO VYHNALI Z VESNICE. 6. Asociace skupiny – co je napadá při poslechu této věty? Jaké otázky jim jdou hlavou? Technika: skupinové asociace a jejich zapisování na papír Cíl: naladění skupiny na společnou vlnu, otevření fantazie 7. Představa DIVOUSE – jak asi vypadá? Kolik mu je let? Co má na sobě? Jak se chová? Čím je zvláštní? Technika: může to být společné vytváření představy nebo variace: OBRAZ NA ZDI – kreslení postavy nebo modelování postavy z těla ve skupině a představení této sochu ostatním Cíl: vybudování společné představy hlavní postavy a její odlišnosti Úvodní konflikt – problémová situace 7. DRBY - co se o něm říká Technika: přidávání vět v kruhu - hráči v kruhu šeptají drby o divousovi – ještě ne v rolích, ale co je napadá Cíl: navodění odlišnosti postavy, vytvoření prvotního konfliktu 8. VESNICE – jak vypadá? Kolik v ní žije obyvatel? Co dělají? Čím se živí? Technika: budování společné představy – může to být kreslení mapy, vyprávění, diskuse, vytváření soch… Cíl: upevnění kontextu a jeho společného vnímání, podpoření víry v drama 9. ODCHOD – Kdo z postav by se s Divousem loučil jako poslední a jak? Technika: skupinová improvizace - kruh, učitel v roli Divouse nebo někdo z hráčů prochází kruhem a každá z postav se k němu nějak zachová – otočí zády, něco mu řekne, odplivne… Cíl: vytvoření individuálních rolí ve vesnici a jejich vztahu k Divousovi Prohlubování dramatu 10. POSTAVY Z OKOLÍ – horká křesla s postavami, které nám mohou o Divousovi něco říct Technika: horké křeslo – skupina klade otázky postavám, které představují někteří z nich. Cíl: získání dalších informací o hlavní postavě a jejím osudu, vycházejících „ze hry“ Reflexe – co nyní víme? Co ještě potřebujeme vědět? 11. POSLEDNÍ KAPKA – ve skupinách vymýšlení a sehrávka situace, která byla poslední kapkou pro rozhodnutí vesničanů, vyhnat Divouse z vesnice Technika: skupinová etuda Cíl: hledání vrcholu konfliktu mezi Divousem a vesnicí Reflexe: Která ze sehraných situací je pro nás nejzajímavější a proč? 12. PORADA V HOSPODĚ před vyhnáním Technika: simultánní improvizace skupiny – všichni v rolích vesničanů Cíl: umožnit hráčům zaujmout individuální stanoviska za své postavy 13. Co znamená: „… a na zimu ho vyhnali z vesnice.“ Technika: stavba OBRAZŮ z těl za Divousovými zády – postupné vstupování do obrazu Cíl: uvědomit si závažnost rozhodnutí vesnice 14. OBRAZY Z JEHO ŽIVOTA – skupiny připraví 3 fotky z různých období jeho života od narození po vyhnání + titulky k nim Technika: skupinová etuda Cíl: prohloubit znalost postavy Divouse a jejího života ve vesnici 15. sehrávka a reflexe – Co víme teď? - diskuse Uzavírání dramatu a jeho reflektování 16. JAK TO DOPADNE? - jeho možný návrat do vesnice po letech Technika: ulička a myšlenky v hlavách vesničanů, jeho proslov k nim - možné nalezení jeho pozůstatků na jaře nebo po letech – co by o něm lidé z vesnice říkali dětem? Technika: skupinová improvizace rodinného večera Cíl: Uvědomit si, jak se na svůj čin dívali vesničané s odstupem času. 17. shrnutí příběhu a pojmenování tématu – o čem náš příběh vypráví? Kde jinde bychom se mohli setkat s podobným příběhem? Technika: reflexe diskusí ALE TAKY TO MOHLO BÝT ŘAZENO ÚPLNĚ JINAK A JINÝMI TECHNIKAMI… TOTO JE ZÁZNAM JEDNÉ Z MOŽNÝCH PODOB.