O Seldonově plánu od povolaných
SELDONUV PLÁN
MATEMATIKA Syntéza počtu n-proměnných a n-rozměrové symetrie
je základ toho, co Seldon jednou nazval „moje malá algebra lidskosti“...
Encyclopedia Galactica
Vemte si nějaký prostor!
Kde tento prostor leží, není momentálně důležité. Úplně
stačí říci, že je pravděpodobné, že v tomto prostoru více než kde jinde
existuje Druhá Nadace.
V tomto prostoru byla po staletí pěstována ryzí věda a
přesto nevynalezla nic tak důvtipného, co by jí během tisíciletého trvání
zrovnoprávnilo. Byla to věda, která se zabývala pouze matematickými koncepcemi,
a to takovým způsobem, který byl podobný spekulacím v dávných dobách, v těch
primitivních prehistorických dnech, kdy teprve vznikaly technologie a Člověk
ještě žil na své jediné, nám dnes neznámé planetě.
V tomto prostoru, chráněném duševními schopnostmi až dosud
nenapadnutelnými sdruženými silami zbytku Galaxie, byl Prvotní Zářič, který
udržoval všechno to podstatné ze Seldonova plánu.
A pak byl v tomto prostoru ještě jeden muž - První Mluvčí.
Byl v pořadí dvacátý vrchní dozorce Plánu a jeho titul neskrýval nic hlubšího
než to, že na shromáždění vůdců Druhé Nadace promluvil jako první.
Jeho předchůdce porazil Mezka, ale trosky této obrovské
bitvy zatarasily cestu Plánu. Už dvacet pět let se on a jeho správa snažili
přinutit zbytek Galaxie, hloupé lidské bytosti, aby se vrátily k této cestě.
Byl to strašlivý úkol...
První Mluvčí vzhlédl k otevřeným dveřím. Zatímco v opuštěné
místnosti rozvažoval o posledním čtvrt století, o úsilí, které nyní pomalu a
nevyhnutelně směřovalo k dosažení svého vrcholu, zatímco byl takto zaměstnán,
jeho mysl již byla zaujata očekáváním nově příchozího. Nějakého studenta,
jednoho z těch, kteří to eventuálně mohli všechno převzít.
Mladý muž stál nerozhodně ve dveřích, takže První Mluvčí k
němu musel dojít, vzít ho kolem ramen a přátelsky ho vtáhnout dovnitř.
Student se ostýchavě usmál a První Mluvčí na to reagoval:
„Nejdřív vám musím povědět, proč jste zde.“
Seděli proti sobě na opačných stranách stolu. Ani jeden z
nich nemluvil tak, aby mohl být v Galaxii poznán někým, kdo sám není členem
Druhé Nadace.
Řečí se vlastně člověk naučil nedokonale přenášet své
myšlenky a pocity. Vytvářením libovolných zvuků a kombinacemi zvuků začal
vyjadřovat určité duševní zabarvení, a tak rozvíjel metodu komunikace -
vzhledem k její nemotornosti a těžkopádnosti však degeneroval a všechna jemnost
mysli přešla na pouhou primitivní hrdelní signalizaci.
A důsledky, budeme-li je sledovat hlouběji a hlouběji nás
zavedou k tomu, že všechno dosud známé lidské utrpení pramení z toho, že nikdo
v historii Galaxie až na Hari Seldona a několik málo těch, kteří přišli po něm,
neuměl opravdu porozumět druhému. Každý člověk žije za neproniknutelnou stěnou
husté mlhy, uvnitř které není nikdo jiný kromě něho. Občas se z hloubek
vynořují signály, které říkají, že tam někde je ještě někdo jiný, takže tápou
jeden k druhému. Ale přesto se nikdy nepoznali, nemohli si porozumět a
neodvažovali se si důvěřovat. Už od dětství cítili hrůzu a nejistotu této
nepřekonatelné izolace - byl zde plíživý strach lidí ze sebe navzájem, neurvalá
dravost mezi nimi.
Po desítky tisíc let klopýtali a trmáceli se bahnem a
zadržovali svá vědomí, která byla v podstatě přizpůsobena k přátelství.
Člověk se instinktivně snažil najít cestu ven z omezenosti
lidské řeči. Sémantika, symbolická logika, psychoanalýza to vše byly vynálezy,
které mohly řeč buď zdokonalit, anebo se jí mohly vyhnout.
Psychohistorie se vyvinula z vědy o duši, byla její konečnou
matematizací, která byla nakonec úspěšná. Rozvoj matematiky byl nezbytný k
pochopení nervové fyziologie a elektrochemie nervového systému, což potom
přirozeně vedlo, muselo vést, až k poznání nukleárních sil a poprvé se tak
podařilo skutečně rozvinout psychologii jako vědu a přenesením psychologické znalosti
jedince na skupinu došlo také k matematizaci sociologie.
Rozsáhlé skupiny, bilióny, které žily na planetách, trilióny
žijící v Sektorech, kvadrilióny žijící v celé Galaxii se staly ne pouhými
lidskými bytostmi, ale obrovskými silami, se kterými se dalo statisticky
pracovat - na základě toho Hari Seldon uviděl nevyhnutelnou budoucnost a mohl
tak vytvořit svůj Plán.
Ty samé základní poznatky o duší, které Seldona přivedly k
vytvoření Plánu, způsobily to, že při dialogu se Studentem nemusel První Mluvčí
používat slova.
Každá reakce na podnět, jakkoli slabý, byla dokonale
zachycena ve všech svých nepatrných obměnách a proudech, které běžely v mysli
toho druhého. První Mluvčí neuměl cítit obsah studentových emocí instinktivně
tak, jako to uměl Mezek - protože Mezek byl mutant se schopnostmi, které nikdy
nemohly být zcela pochopitelné pro obyčejného muže, a to ani pro příslušníka
Druhé Nadace - ten je na základě dlouhodobého tréninku musel odvodit.
Protože však je zcela nemožné vyjevit společnosti založené
na řeči metodu, kterou se příslušníci Druhé Nadace dorozumívali, nebudeme se
nadále celou touto záležitostí zabývat. Prvního Mluvčího představíme jako
normálně mluvícího a jestliže překlad není vždy zcela dokonalý, je to ten
nejlepší, jaký mohl být za daných podmínek udělán.
Není pravda, že by První Mluvčí řekl „Nejprve vám musím
povědět, proč tedy jste zde“ - místo toho se jen usmál a pozvedl prst přesně
takto.
První Mluvčí řekl: „Studoval jste pilně vědu o duši po
většinu svého života. Nasál jste do sebe vše, co vám vaši učitelé mohli dát. Je
už načase, abyste se vy a několik vám podobných začali připravovat na
Řečnictví.“
Neklid na druhé straně stolu.
„Ne - teď to musíte brát klidně. Doufal jste, že vás budeme
kvalifikovat. Měl jste strach, že nebudeme. Ve skutečnosti obojí, strach i
naděje, je slabost. Vy jste věděl, že vás budeme kvalifikovat, ale bránil jste
se si to připustit, protože kdybyste to udělal, stal byste se tak sebejistým,
že jste se bál, že byste byl nevhodný. To je ale nesmysl! Většinou je
beznadějně hloupý ten, kdo si není vědom toho, že je moudrý. Už to je součástí
vaší kvalifikace, že jste věděl, že budete kvalifikován.“
Uvolnění na druhé straně stolu.
„Tak. Nyní se cítíte lépe a vaše ostražitost zmizela. Budete
se lépe koncentrovat a lépe rozumět. Pamatujte si, abyste byl skutečně výkonný,
není nutné držet mysl pod dohledem, to, že se ovládáte, je pro inteligenční
sondu úplně stejné jako obnažené duševno. Spíše je možné si pěstovat nevinnost,
uvědomování si sebe a zároveň pocit neznalosti sebe samého, což není nic, co by
se muselo schovávat. Má mysl je k vám otevřená. A to platí pro nás pro oba.“
Pokračoval: „Není to nic snadného být Mluvčím. Především
není snadné být psychohistorikem a ani ten nejlepší psychohistorik nemusí být
kvalifikován na Mluvčího. Je v tom jistý rozdíl. Mluvčí nejen že musí znát
matematické pozadí Seldonova plánu, ale musí pro něj a jeho cíle hořet. Musí
milovat Plán, jako život a vzduch. Dokonce víc, musí to pro něj být živý
přítel.
Víte, co to je?“
Ruka Prvního Mluvčího se jemně vznesla nad černou
nablýskanou kostkou ležící uprostřed stolu.
„Ne, nevím.“
„Už jste slyšel o Prvotním Zářiči?“ „Toto?“ Údiv.
„Očekával jste něco vznešenějšího a úctyhodnějšího? Je to
přirozené. Toto vytvořili Seldonovi vrstevníci v době Říše. Už téměř čtyři sta
let dokonale slouží našim potřebám, aniž by vyžadoval nějaké opravy či úpravy.
A je to štěstí, protože nikdo z Druhé Nadace na něj technicky nestačí.“ Jemně
se usmál. „Ti z První Nadace jsou zřejmě schopni vytvořit jeho duplikát, ale
pochopitelně se o tom nikdy nesmí dozvědět.“
Stlačil páku na své straně stolu a místnost potemněla. Ale
jen na chvíli, protože dvě dlouhé stěny místnosti se začaly postupně oživovat,
až prudce vzplály životem. Nejprve byly celé perlově bílé, pak se na nich
začaly objevovat tu a tam tmavé plochy a z nich se nakonec vyklubaly černým
inkoustem drobně vytištěné rovnice. Některé z nich byly orámovány červenou
linkou, která se vinula v černi jako klikatící se potůček.
„Pojďte, chlapče a stoupněte si sem, před stěnu. Nebudete
vrhat žádný stín. Světlo vyzařované Zářičem je totiž zvláštní povahy. Abych vám
řekl pravdu, sám nevím, čím to je, pouze vím, že nebudete vrhat stín.“
Společně stáli ve světle. Každá ze stěn byla téměř deset
metrů dlouhá a tři metry vysoká. Písmo bylo malé a zhuštěné.
„Toto není celý Plán,“ řekl První Mluvčí. „Aby se nám vešel
na obě stěny, musela by být každá rovnice zmenšena na mikroskopickou velikost -
a to není možné. To, co nyní vidíte, je prozatím ta nejdůležitější část Plánu.
Už o tom něco víte, že?“
„Ano.“ „Poznáváte z toho něco?“
Vleklé ticho. Student ukázal prstem a jak to udělal, linka
rovnice se začala posunovat po stěně dolů, dokud ta jedna řada funkcí, kterou
měl na mysli - i když by se zdálo, že rychlé gesto prstu mohlo jen stěží
nějakou funkci určit- se nedostala do úrovně očí.
První Mluvčí se tiše zasmál. „Zjišťujete, že Prvotní Zářič
je s vaší myslí sladěn. Možná jste od této hračičky očekával větší překvapení.
Co byste řekl o rovnici, kterou jste si vybral?“
„To...“ Student se zajíknul, „to je Rigelliánský integrál,
který vychází z nestejnoměrného rozdělování na planetě, což pak indikuje vznik
dvou velkých ekonomických tříd, případně vznik sektoru s nestabilními
emocionálními vzorci...“
„A co to značí?“
„Představuje to vrcholné pnutí, protože zde máme“ - ukázal a
vzorce se opět posunuly - „konvergující řadu.“ „Dobře,“ řekl První Mluvčí. „A
povězte mi, co si o tom všem myslíte. Je to dokončené umělecké dílo, že?“
„Rozhodně.“
„Špatně! Není.“ A pak ostře: „To je to první, co se musíte
naučit znovu. Seldonův Plán není ani dokončený, ani správný. Je dokonalý pro
ten čas, ve kterém byl stvořen. Desítky generací pečlivě studovaly tyto vzorce,
pracovaly s nimi, rozkládaly je a zase skládaly dohromady. Udělaly však více
než toto. Po téměř čtyři sta uplynulých let konfrontovaly předpovědi a vzorce
se skutečností a z toho se učily. Zjisti1y toho víc, než Seldon kdy mohl vědět
a kdybychom si mohli s poznatky nahromaděnými za ta staletí zopakovat Seldonovu
práci, byla by udělána lépe. Je vám toto naprosto jasné?“
Student se zdál být trochu v šoku.
„Než obdržíte svoji hodnost Mluvčího,“ pokračoval První
Mluvčí, „budete muset vy sám vytvořit nějaký původní dodatek k Plánu. Není to
tak velké rouhačství. Každá z těch červených značek, které na stěně vidíte, je
příspěvkem někoho, kdo mezi námi žil až po Seldonovi. Proč...proč...“ Podíval
se nahoru. „Tam!“
Celá stěna se na něj jakoby řítila.
„Toto,“ řekl, „je moje.“ Jemná červená linka ohraničovala
dvě stě čtverečních centimetrů, uvnitř kterých byly dvě dlouhé větve výpočtů.
Mezi nimi byla jedna řada červeně napsaných vzorců.
„Nezdá se,“ řekl První Mluvčí, „že by toho bylo moc. Je to
ta část Plánu, které jen tak nedosáhneme, pokud to půjde tak, jak až doposud.
Týká se to období sjednocení, kdy je Druhá Říše, která by měla vzniknout,
svírána rivalitou osobností, které ji mohou rozštěpit, jestliže boj bude vyrovnaný,
nebo ji sevřou do nehybnosti, jestliže boj vyrovnaný nebude. Obě tyto možnosti
jsou zde postupně zvažovány a i metoda, jak se tomu vyhnout, je zde naznačena.
Přesto je toto pouze pravděpodobné a i třetí možnost může
existovat. Pravděpodobnost toho je poměrně nízká - dvacet celých šedesát čtyři
procent, ale i ty varianty, které měly
menší pravděpodobnost se už staly a pravděpodobnost celého
Plánu je vlastně pouze čtyřicet procent. Tato třetí možnost vychází z možného
kompromisu mezi dvěma, můžeme uvažovat i více osobami. Toto, jak jsem ukázal,
by za prvé zmrazilo Druhou Říši v neužitečném humusu a pak by to případně
znamenalo mnohem větší nebezpečí občanských válek, než kdyby k žádnému
kompromisu nikdy nedošlo. Naštěstí se tomuto také dá zabránit. A to byl můj
příspěvek.“
„Jestli vás smím přerušit - jak se taková změna provádí?“
„Prostřednictvím Zářiče. Ve vašem případě napři'klad
zjistíte, že vaše matematické výpočty budou přísně
kontrolovány pěti různými komisemi a že se po vás bude chtít, abyste je bránil
proti předem připravenému nemilosrdnému útoku. Po dvou letech to, k čemu jste
dospěl, bude posuzováno znovu. Stalo se již víckrát, že zdánlivě dokonalá část
práce ukázala svoje chyby až po měsících či letech. Někdy přispěvatel sám
objeví trhliny. Jestliže po dvou letech projde i tím dalším zkoumáním, ne méně
podrobným, než bylo to první - a je lepší, když během mezidobí mladý vědec
vynese na světlo další detaily a podpůrné důkazy, příspěvek bude přiložen k
Plánu. Byl to vrchol mé kariéry a bude to i váš vrchol.
Prvotní Zářič může být nastaven na vaše vědomí a všechny
úpravy a dodatky mohou být zaneseny působením vašich myšlenek. Nic nebude
naznačovat, že ty úpravy a dodatky jsou vaše. Historie Plánu nezná žádné
personifikace. Je to společný výtvor nás všech. Rozumíte?“
„Ano!“ „To je tedy k tomuto.“ Velký krok směrem k Prvotnímu
Zářiči a stěny byly opět nepopsané, pouze ozářené obyčejným pokojovým
osvětlením. „Sedněte si ke stolu a já budu ještě povídat. Psychohistorikům jako
takovým stačí znát biostatistiku a neurochemickou matematiku. Někteří neznají
nic jiného a mají předpoklad být pouze dobrými statistickými techniky. Ale
Mluvčí musí být schopen hovořit o Plánu i bez matematiky. Jestliže ne o Plánu
samotném, tedy aspoň o jeho filosofii u jeho cílech.
Takže za prvé, jaký je cíl Plánu? Řekněte mi to, prosím,
vašimi slovy, nebude posuzována vaše uhlazenost vytříbenost, to vás ujišťuji.“
Byla to Studentova první šance a váhal, než skočil do
napjatě očekávajícího prostoru, který se před ním otvíral. Ostýchavě řekl: „Z
toho, co vím, věřím, že záměrem Plánu je vytvořit lidskou civilizaci založenou
na orientaci, která by byla zcela odlišná od všeho, co tu až dosud bylo.
Orientaci, která podle psychohistorických zjištění by nikdy nemohla vzniknout
spontánně...“
„Dost!“ První Mluvčí byl neodbytný. „Nesmíte říci 'nikdy'.
To nevystihuje skutečnost. Psychohistorie vlastně předvídá pouze
pravděpodobnosti. Určitá událost může být zanedbatelně pravděpodobná, ale
pravděpodobnost je vždy větší než nula.“
„Ano, Mluvčí, pokud se mohu opravit, tedy, ví se, že
pravděpodobnost, že by žádaná orientace byla dosažena spontánně, je minimální.“
„To už je lepší. A jaká je tedy ta orientace?“
„Je to ta, která míří k civilizaci založené na vědě o duši.
V celé známé historii lidstva měly navrch fyzikální technologie,
prostřednictvím kterých člověk ovládal okolní svět. Řízení sebe samých a
společnosti bylo ponecháno osudu nebo neurčitě tápajícím etickým systémům,
které byly založeny na momentálních vnuknutích a emocích. Výsledkem toho bylo,
že nikdy neexistovala žádná kultura, jejíž stabilita by byla větší než padesát
pět procent, a to pouze jako výsledek velikého lidského utrpení.“
„A proč by orientace, o které mluvíme, nemohla vzniknout
spontánně?“
„Protože většina lidských bytostí je duševně vybavena tak,
že se raději bude věnovat fyzikálním vědám, ze kterých má viditelný prospěch.
Pouze zanedbatelná menšina má vrozené předpoklady pro to, aby se zaplétala do
spletitostí vědy o duši s tím, že čím déle to trvá, tím menší a méně viditelný
má z toho prospěch. A navíc by takováto orientace mohla vést až ke vzniku
benevolentní diktatury toho duševně nejlepšího - je to vlastně další stupeň
třídění Člověka. Ta by byla nenáviděna a nemohla by se udržet bez použití
násilí, které by surově potlačilo zbytek Lidstva. Takovýto vývoj se nám příčí a
musíme se mu vyhnout.“
„Jaké je tedy řešení?“
„Řešením je Seldonův Plán. Budou nastoleny a udržovány
takové podmínky, že za tisíc let - dnes již vlastně za šest set let, vznikne
Druhá Galaktická Říše, ve které lidstvo bude připraveno na vůdčí postavení vědy
o duši. Za tu samou dobu dospěje Druhá Nadace k tomu, že bude mít připravenu
již v pořadí čtvrtou skupinu psychologů, kteří budou schopni ujmout se vedení.
Nebo, jak už jsem na to často myslel, První Nadace bude obstarávat fyzikálno v
jednotné politické Říši a Druhá Nadace duševno vládnoucí třídy.“
„Ach tak. Celkem uspokojivé. Myslíte, že jakákoli Druhá
Řeše, která by se v čase udaném Seldonem zformovala, může být považována za
naplnění jeho Plánu?“
.
„Ne, to ne. V období táhnoucím se od devátého do sedmnáctého
století po vzniku Plánu může vzniknout několik druhých říší, ale pouze jedna je
tou Druhou Říší.“
„A z tohoto pohledu, proč je nezbytné, aby existence Druhé
Nadace byla utajována - a to především před První Nadací?“
Student zkoušel najít skrytý význam této otázky, ale nenašel
ho. Neochotně odpověděl: „Z toho důvodu, že Plán jako celek musí být před
lidstvem utajen. Psychohistorické zákony mají statistickou povahu a neplatí,
když jednání jednotlivců není nahodilé. Pokud by početná skupina znala klíčové
body Plánu, jejich jednání by bylo řízeno touto znalostí a v pojetí
psychohistorie by nebylo dále nahodilé. Jinými slovy by nadále nebyli dokonale
předvídatelní. Promiňte, ale cítím, že tato odpověď není uspokojivá.“
„Je dobře, že to tak cítíte. Vaše odpověď není správná.
Ukrývat se musí Druhá Nadace, ne Plán. Druhá Říše se ještě nezformovala. Máme
ještě stále společnost, která odmítá vládnoucí třídu psychologů a která se bojí
jejich rozvoje a bojuje proti němu. Rozumíte?“
„Ano, rozumím. Nikdy se na to nekladl důraz...“
„Nebagatelizujte. Nikdy se nekladl - ve škole, i když vy byste měl být schopen
si ho sám vyvodit. Toto a ještě mnoho dalších věcí si probereme v blízké
budoucnosti během vašeho učňovského období. Navštívíte mě zase za týden. Do té
doby bych od vás měl rád poznatky k problémům, které před vás teď předložím.
Nechci od vás žádné dokonalé, pečlivé matematické pojednání. Na to by nějaký
odborník potřeboval rok a vy máte pouhý týden. Ale chci naznačení trendů a
směrů...
Zde v Plánu máte rozvětvení, týká se to doby asi tak před
půl stoletím. Všechny potřebné detaily zde máte. Zaznamenáte, že cesta, po
které se skutečnost ubírá, se liší od všech předpovědí, její pravděpodobnost je
menší než jedno procento. Odhadnete, jak dlouho toto odchýlení může trvat, než
se stane nenapravitelné. Odhadnete také, kdy pravděpodobně skončí, když
napraveno nebude a navrhnete nějaký rozumný způsob nápravy.“
Student naslepo trhnul prohlížečkou a kamenně koukal na to,
co se mu objevilo na malé vestavěné obrazovce.
Řekl: „Proč právě tento problém? Je více než zřejmé, že má
význam čistě akademický.“
„Děkuji, chlapče. Jste tak rychlý, jak jsem očekával. Tento
problém není hypotetický. Téměř před půl stoletím náhle vtrhnul do galaktické
historie Mezek a po deset let hýbal vesmírem. Nepředpokládali jsme ho,
nepočítali jsme s ním. Vážně narušil Plán, i když ho nezničil.
Abychom ho zastavili dřív, než ho zničí, byli jsme nuceni
proti němu aktivně zasáhnout. Ukázali jsme svoji existenci a co horšího, i část
svých schopností. První Nadace o nás ví a my předvídáme, co udělá s ohledem k
této znalosti. Sledujte tady ten problém. Zde. A zde.
Přirozeně toto neříkáme každému.“
Chvíli bylo ticho, než si v sobě Student všechno urovnal.
Řekl: „Pak tedy Seldonův Plán skončil!“
„Ještě ne. Ale určitě může. Pravděpodobnost úspěchu byla při
posledním hodnocení ještě dvacet jedna celých čtyři desetiny procenta.“