Psychologické charakteristiky filmových postav M. Hrozáň, L. Hůtová, K. Kemková, A. Sokol, R. Šíp Louis Bloom Rick Nina ● Ako by ste postavy opísali? ● Charakteristiky v správaní (mimika, gestika, jazykový prejav,...) ● Čo postavy formovalo? ● Ktoré sú významné momenty, ktoré vykresľujú dané postavy? ● Bol niekedy v ich správaní rozpor? ● Aké boli medzi postavami vzťahy? Dojmy Pauza Aktivita Dojmy z aktivity Diskuze Louis Bloom Rick Nina ● oploštělost vyšších citů ● krajní egoismus ● nedostatek soucitu, empatie a pochopení ● minimální morální a etické zábrany ● sklony k protispolečenskému chování ● sklony k agresivnímu chování “Hey man, don’t film that, he’s one of us.” “Not anymore, Rick, we’re professionals, he’s a sale.” “Okay. Well, I’m Rick, of course. I took three buses to get here. I finished high school. I need a job. I’ll do just about anything. That’s me. Hire Rick.” “You gotta call the cops.” “And we will. At the right time.” “The best and clearest way that I can phrase it to you, Lou, to capture the spirit of what we air, is think of our newscast as a screaming woman running down the street with her throat cut.” “Friends don’t pressure friends to sleep with them.” “Actually that’s not true because as you know Nina, a friend is a gift you give yourself.” F60.2 Disociální porucha osobnosti Porucha osobnosti charakterizovaná bezohledností v sociálních závazcích‚ nedostatkem cítění pro druhé. Je velká nerovnováha mezi chováním a současnými sociálními normami. Chování nelze snadno změnit zkušeností‚ dokonce ani trestem. Je nízká tolerance k frustraci‚ nízký práh pro spouštění agrese včetně násilných činů; subjekt má tendenci klamat druhé nebo nabízet přijatelné vysvětlení pro chování‚ které ho přivádí do konfliktu se společností. Hungry coyote “As Nightcrawler compellingly depicts, every member of society is one rent payment away from tapping into their dark side.” Arthur "Weegee" Fellig Odkazy obrázkov: https://66.media.tumblr.com/54d990f3670018055c933ae18b65d667/tumblr_inline_o63vi35pZD1sjvh98_1280.png https://theplaylist.net/wp-content/uploads/2015/07/nightcrawler-jake-gyllenhaal-02543.jpg https://i.redd.it/cg3hapb5s4f31.jpg https://i.pinimg.com/originals/94/6a/11/946a11bc8c2539457d8c8d2636f0cf94.jpg https://pbs.twimg.com/profile_images/514415603990290433/IVG_F-32.jpeg https://scontent-lga3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885- 15/sh0.08/e35/c0.135.1080.1080a/s640x640/76820603_2370842703026067_867043874665907836_n.jpg?_nc_ht=scontent-lga3- 1.cdninstagram.com&_nc_cat=103&_nc_ohc=q3qO9nD86uwAX-7yTWs&oh=3d5c52cf661f00ed604cd53e5ebe539e&oe=5EB027DC https://3.bp.blogspot.com/-Q-5HRFSWOrs/VFzjbiYFMdI/AAAAAAAALj0/ppatTaPxsg0/s1600/download.jpg https://i.pinimg.com/originals/d2/de/f0/d2def0a57a3e8af2731f40612d49ede4.jpg https://www.lempertz.com/uploads/tx_lempertzproject/Lempertz-988-109-Photography-Weegee-Arthur-Fellig-Murder-in-Hells- Kitchen.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f6/Weegee-International_Center_of_Photography.jpg/225px-Weegee- International_Center_of_Photography.jpg https://cdn.idolnetworth.com/images/46/casey-anthony.jpg https://i.insider.com/562691c2bd86ef175c8b848a?width=1100&format=jpeg&auto=webp https://thumborcdn.acast.com/3OIcgPPJ3d0TxXY6pylST7nHWiA=/1500x1500/https://mediacdn.acast.com/assets/afceb62a-3487- 4c96-b760-72421fdf7891/-jrosbpfb-insidecrimeinvestigation.png https://i.grassets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1525118358l/40005323.jpg https://img.csfd.cz/files/images/film/posters/163/671/163671603_6633ca.jpg?w370h370 https://oftenofftopic.files.wordpress.com/2019/04/movie-job-interviews-nightcrawler-2014.jpg?w=660 https://pmcvariety.files.wordpress.com/2017/06/nightcrawler.jpg?w=700&h=393&crop=1 https://cdn.onebauer.media/one/empire-legacy/uploaded/nightcrawler-rene-russo-jake-gyllenhaal.jpg?quality=50&width=1000&ratio=1- 1&resizeStyle=aspectfit&format=jpg Zdroje: Svoboda, M., Češková, E. & Kučerová, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-154-9. Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: MKN-10 :desátá revize : aktualizovaná druhá verze k 1.1.2009., aktualizované vydání. Praha: Bomton Agency, 2008-. ISBN 978-80-904259-0.3. Co se bude dít? ● skupinová práce (příprava filmu) ● seminární práce (zpracovat pozorování) Filmy 12.3.2020 = PÁČ, ŠPATKOVÁ, FÍLOVÁ, HORÁKOVÁ ● Take Shelter (USA, 2011) Příběh muže, který začne vidět blížící se bouři a rozhodne se vybudovat na svém pozemku úkryt, což začne narušovat jeho dosavadní život. ● Boys don´t cry (USA, 1999) Příběh kluka, který nechtěl být dívkou, a jeho okolí, které se s tím muselo nějak vyrovnat. Podle skutečné události. Filmy 26.3.2020 = JEDLITSCHKOVÁ, KVAČKOVÁ, POČAJI, HAŠČÁKOVÁ ● The Story of Us (USA, 1999) Odlehčený příběh jednoho manželství a jeho vývoje v průběhu let. ● Candy Příběh mladého páru umělců, kteří propadnou heroinové závislosti. Filmy 9.4.2020 = ŠTIBRAVA, HYBLEROVÁ, KLOKOČNÍKOVÁ, OCETKOVÁ ● Nemilovaní (Rusko, 2017) Rozvádějící se žena a muž a jejich syn. Co se stane, když se syn znenadání ztratí? ● Temple Grandin (USA, 2010) Životní příběh vědkyně, spisovatelky, profesorky, autistky. Podle skutečných událostí. Filmy 23.4.2020 = TOBIÁŠ, CHOCHOLOVÁ, NEČASOVÁ, POLÁKOVÁ ● Requiem pro panenku (Česko, 1991) 14letá dívka se z dětského domova administrativní chybou dostane do ústavu pro mentálně postižené, odkud není úniku. Podle skutečné události. ● The Punk Syndrome (dokument, Finsko, 2012) O punkové kapele, jejíž členové mají různé poruchy vývoje. Filmy 7.5.2020 = BARTÁKOVÁ, HLAVÁČKOVÁ, CHLUPÁČKOVÁ, KOUBELKOVÁ, HOFMAN ● Ondskan (Švédsko, 2003) Mladý (problémový) muž se dostane na internát, kde je zakořeněná systémová ši ● Na zlatém jezeře (USA, 1981) Několik generací jedné rodiny se sejde na dovolené u jezera. Zaměřuje se na vztah otce a dcery, vyrovnávání se s koncem života.kana. Na co si dávat pozor Před hodinou ● Zvolit ve skupině jednotné téma prezentace - nemusí jít jen o patologii (vývojový úkol, mechanismy sociální psychologie…) ● Přijít dřív ● Přinést film s titulky a “připravit atmosféru” Před filmem ● Představit každého člena skupiny ● V rychlosti uvést film ● Sdělit třídě co mají pozorovat ● Pokud je to pro pozorování potřeba, představit a vysvětlit teorii Po filmu - Aktivita ● Originalita ● Souvislost s tématem ● Zapojit všechny ● Ujistit se, že všichni pochopili instrukce ● Ukončit krátkou diskuzí Po filmu - Teoretická část ● Představit teorii ● Porovnat teorii s vykreslením problematiky ve filmu - uvést konkrétní příklady z filmu ● Vycházet z literatury, odkazovat na ní Po filmu - Diskuze ● Klást otevřené otázky (Proč myslíte, že…) ● Do diskuze se také zapojovat, dávat podněty ● Souvislost s tématem ● Ujistit se, že každý měl prostor pro vyjádření ● Hlídat čas Po filmu - zdroje ● Pro diagnostiku používat MKN-10 nebo DSM ● Pro teorie relevantní literaturu či výzkumy Obecné ● Zapojit do prezentace všechny členy skupiny ● “Neschovávat se” za počítačem ● Mluvit zřetelně ● Pracovat s časem ● Držet se jednotného tématu Zadání práce Úkolem práce je ● 1. Vybrat si jednu postavu z filmu, který jste tento semestr na semináři viděli ● 2. Postavu popsat (7 dimenzí), včetně všech kritérii napsaných v hodnocení práce ● 3. Dohledat odbornou literaturu, které se týká zvolené tématu, o kterém chcete v souvislosti s postavou psát ● 4. Na základě literatury a pozorování napsat úvahu na libovolné psychologické, psychopatologické či etické téma týkající se vybrané postavy Hodnocení práce ● Termín odevzdání: 8.6. ● Rozsah: 2-3 normostrany ● Hodnotí se: Formální hledisko, Obsahové hledisko (pozorování + vlastní úvaha) ● Práci umíme ač neradi i vrátit. Otázky? Zpětná vazba Děkujeme za pozornost :)