Afiliace, atraktivita, láska Afiliace •Potřeba člověka navazovat pozitivní a těsné vztahy s jinými lidmi, které mohou mít podobu spolupráce, přátelství či lásky Proč je důležitá interakce s jinými lidmi? •Ověřování jedincova chápání sociální reality •Umocnění pocitů štěstí, úleva v zármutku •Podněty pro srovnávání •Odměna za vynaložené úsilí •Společné dosahování výkonu přináší uspokojení •Blízké vztahy – důvěra, sdílení, bezpečí Co lidé hledají, vyžadují-li při stresu kontakt s druhými? •1. Sociální srovnávání • Vztah strachu a afiliace (Schachter,1959; Buunk, 1995) • teorie sociálního srovnávání (Festinger, 1954) • •2. Redukce úzkosti - citová podpora • teorie připoutání (attachmentu) (Reis, Patrick, 1996; Shaver, Klinnert, 1982) • •3. Vyhledávání informací (Kulik, Mahler, 1989) Účinky afiliace •Sociální podpora výrazně redukuje stres díky: • •emocionální podpoře (redukce úzkosti) •odhadu situace (sociální srovnávání) •informační podpoře (vyhledávání informací) •praktické podpoře • •nárazníková hypotéza sociálního kontaktu • Nedostatek afiliace •Osamělost je složitá afektivní reakce pramenící z prožívaného nedostatku kvantity a kvality sociálních vztahů. • •Skládá se ze čtyř oblastí pocitů: • •1. zoufalství (beznaděj, bezmoc, odvržení, tendence k panice) •2. deprese (smutek, prázdnota, sebelítost, odcizení) •3. netrpělivá nuda •4. sebepodceňování • Faktory ovlivňující navazování interpersonálních vztahů • •Afiliace •Sociální dovednosti •Prostorová blízkost •Obeznámenost •Atraktivita Prostorová blízkost •Podporuje navazování interpersonálních vztahů • •funkční vzdálenost Festinger, Schachter, Back (1950), Pew (2006) 38% manželských párů se potkalo ve škole nebo v práci Øje méně překážek Øo lidech, se kterými jsme častěji, toho více víme, snáze odhalujeme společné zájmy Obeznámenost • •efekt pouhého vystavení (pouhé expozice) (Zajonc, 1968) • • opakovaná expozice podnětu vede k utváření postoje známosti, výsledkem je pozitivnější přijetí Atraktivita •Fyzická •Osobní • •Proč vede fyzická atraktivita k tendenci navazovat známost? • ØEstetické uspokojení ØSociální ocenění ØMýtus „co je hezké, je také dobré“ Ø •Podobnost nebo komplementarita? Teorie vztahů •Ekonomické teorie (Homans, Blau, Thibaut, Kelley, 1959) • –Teorie směny –Teorie bilance (spravedlnosti) • •Teorie učení (Byrne, Clore, 1970) –Pozitivní/negativní podmiňování a odměny • •Kognitivní teorie –Teorie rovnováhy (Heider, 1958), úsilí o kognitivní stálost a rovnovážné vztahy • •Evoluční teorie (Dawkins, 1989) – • • Láska • Prožitek radosti, uspokojení, akceptování, důvěry, respektu, porozumění, spontaneity, spolehnutí, opory • •Charakteristiky lásky v počátečním období zamilovanosti (Pope, 1980): •Výjimečné postavení svazku •Hluboce prožívaná touha být s milovaným člověkem, sexuální přitažlivost •Pocit neúplnosti, když je milující sám •Časté směřování myšlenek k druhé osobě •Odloučení vyvolává pocity zoufalství • Láska • •Trojúhelníková teorie lásky (Sternberg, 1986, 1988) • • vášeň Typy lásky Intimita Vášeň Závazek Lhostejnost nízká nízká nízká Náklonnost (mít rád) vysoká nízká nízká Bláznivá láska nízká vysoká nízká Romantická láska vysoká vysoká nízká Nenaplněná láska nízká nízká vysoká Věrná láska vysoká nízká vysoká Pošetilá láska nízká vysoká vysoká Dokonalá láska vysoká vysoká vysoká Spokojenost ve vztahu • •vysoký stupeň intimity: • - pečování • - porozumění – chceme, aby nás partner vnímal v souladu s naším sebepojetím, nejlépe ještě trochu pozitivněji • - vzájemná úcta • Integrativní systémy kvality vztahů základní dimenze Bierhoff, Grau (1997) Fletcher, Simpson, Thomas (2000) Hassebrauck, Fehr (2002) Konflikt Spokojenost Shoda, porozumění Altruismus Závazek Intimita Investice Intimita Nezávislost Bezpečí Důvěra Sexualita Láska Vášeň Láska Intimita (blízkost) ve vztahu páru •Možné způsoby, kterými lze dosahovat prožitku blízkosti v páru: • »emocionální intimita »intelektuální i. »estetická i. »sociální i. »rekreační i. »spirituální i. »fyzická i. »sexuální i. Stabilita vztahu • •Investiční model (Rusbultová 1983) – faktory, které posilují oddanost: •vysoká spokojenost (o partnerovi a vztahu smýšlí pozitivně) •vnímaná nízká kvalita alternativ •vysoké investice (společná snaha, oběti, společní přátelé, společné zážitky, sdílené zájmy, majetek atd.) •