C3-HD-TOP.png C3-HD-BTM.png PORUCHY PAMĚTI -Dana Steinová: Lidský mozek je jako počítač. -Mozek a paměť: otisky okolního světa -07 – Záhada paměti (záhady duše) -Cesta do hlubin mozku: Co nás dělá kým jsme? C3-HD-TOP.png PAMĚŤ •schopnost organismů přijímat, uchovávat a vyvolávat předchozí vjemy •a to i po odeznění vyvolávajících podnětů •kontinuita psychického života •slouží k uchování a dalšímu zpracování minulé zkušenosti •nezbytná podmínka vývoje jedince, jeho orientace a existence •v současnosti – modulární systém • C3-HD-TOP.png PAMĚŤ JAKO MODULÁRNÍ SYSTÉM •každý modul má odlišnou funkci, odlišnou anatomickou vazbu -> moduly jsou do značné míry na sobě nezávislé •paměťové struktury: okolí třetí komory •limbický systém, hipokampus, diencefalon •neurotransmiterový systém – systém cholinergní •hlavní neurotransmiter – acetylcholin •vazba na pozornost, vědomí, emoce, myšlení C3-HD-TOP.png PAMĚŤ FYLOGENETICKÁ A ONTOGENETICKÁ •vývojové hledisko •fylogenetická paměť •složitější podmíněné reflexy a instinkty •ontogenetická paměť •individuální prožitky •pracovní (krátkodobá) X dlouhodobá paměť C3-HD-TOP.png KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ •pracuje s tzv. fonologickou smyčkou •ukládají se informace na 2-3 sec. •nejsou-li informace opakovány, ztrácí se •souvisí s aktivací levostranné kůry v blízkosti Sylviovy rýhy • C3-HD-TOP.png DLOUHODOBÁ PAMĚŤ •deklarativní (explicitní) X nedeklarativní (implicitní) paměť •deklarativní paměť •paměť sémantická – pro fakta a události •epizodická paměť – týká se událostí a jejich časového zařazení •nedeklarativní paměť •procedurální paměť – zodpovědná za zvládání motorických dovedností tzv. priming (vybavování si pomocí nápovědy) •klasické podmiňování - Pavlov C3-HD-TOP.png ČASOVÉ HLEDISKO •paměť ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá •ultrakrátká paměť •trvá asi 0,5 s •je vázána na smyslové vjemy •zodpovědná za stav bdělosti a pozornosti •dochází k filtraci podnětů, které vyvolávají v CNS podráždění udržované pomocí krátkých reverberačních okruhů C3-HD-TOP.png ČASOVÉ HLEDISKO •krátkodobá paměť •řádově sekundy •dochází ke vštípení podnětů •za přítomnosti snížené bdělosti nebo negativních emocí dochází k poruše vštípivosti C3-HD-TOP.png ČASOVÉ HLEDISKO •paměť střednědobá •charakterizována vytvářením, konsolidováním paměťových stop, tedy ukládáním prožitků do trvalé paměti •důležitá role cholinergního systému •jeho narušením – porucha konsolidace paměti •odtud nežádoucí účinek anticholinergních látek, podobný vliv i komoce, alkohol, hypotermie •pozitivní účinek mají naopak látky s cholinergním účinkem C3-HD-TOP.png ČASOVÉ HLEDISKO •dlouhodobá paměť •předpokládá se morfologický podklad •dochází ke zmnožení dendritických trnů, což je zřejmě dáno aktivací enzymu capain I, který degraduje fodrin obsažený v cytoneurálním skeletu •dochází k obnažování receptorů excitačních aminokyselin a ke vzniku postsynaptických potenciálů •paměť provozní •odpovídá nejspíše ultrakrátké a krátkodobé paměti •nevyžaduje ukládání paměťových stop •zásobní paměť - dlouhodobá C3-HD-TOP.png VAZBA PAMĚTI S EMOCEMI •paměťové stopy se vzájemně ovlivňují •pro zapamatování •důležitá role emočního vyladění •materiál citově neutrální se zapomíná snáze, než je-li svázán s emocí C3-HD-TOP.png LOGICKÁ PAMĚŤ •pracuje s asociacemi •umožňují vyvolávat souvislosti podle podoby, času, místa •hlubší asociace pracují se souvislostmi příčinnými a obsahovými, které jsou již úmyslně řízeny C3-HD-TOP.png MECHANICKÁ PAMĚŤ •zpravidla slábne s postupujícím věkem •starší lidé si hůře zapamatovávají nové věci •logická paměť je odolnější • •na zapomínání se podílí •přísun nových paměťových stop •jejich interference •překrývání starších zkušeností novými C3-HD-TOP.png 4 ZÁKLADNÍ SLOŽKY PAMĚTI •impregnace (vštípivost) •schopnost ukládat paměťové obsahy •retence •schopnost je uchovávat •konzervace •schopnost je uchovávat v nezměněné podobě •reprodukce •schopnost je vybavit • • C3-HD-TOP.png 4 ZÁKLADNÍ SLOŽKY PAMĚTI •organická onemocnění mozku •nejdříve narušena složka vštípivosti • •engramata vštípená v dětství a mládí setrvávají v paměti pevněji •jsou odolnější proti výpadku než informace získané recentně – Ribotův zákon C3-HD-TOP.png KVALITA PAMĚTI •velmi individuální •lze zdokonalovat cvičením •studium, profesionální procvičování •její rozdílnost – např. výpovědi svědků o určité události •někdy si zcela neúmyslně protiřečí •nutno vzít v úvahu stav pozornosti a emoční vyladění v daném okamžiku C3-HD-TOP.png KVALITATIVNÍ PORUCHY PAMĚTI •paramnézie •porucha konzervace paměti, odchylky ve směru nepřesnosti a nesprávnosti, zkreslení zapamatovaných obsahů, jedinec si není vědom •vzpomínkové klamy •jedinec si živě vyvolá prožitek, který se však ve skutečnosti nestal •hovoří se o syndromu „falešné paměti“ – musí se s ním počítat např. při psychoterapii, v jejímž průběhu si pacient chybně „vybaví“ např. sexuální zneužití v dětství •konfabulace •jedinec doplňuje chybějící vzpomínky smyšlenými údaji ad hoc •alkoholismus – Korsakovův syndrom, organické duševní poruchy – demence •podmíněn úplnou ztrátou vštípivosti paměti, což vede k amnestické dezorientaci • C3-HD-TOP.png KVALITATIVNÍ PORUCHY PAMĚTI •neúmyslné plagiáty, kryptomnézie •druh vzpomínkového klamu •kdy autor vydává dílo za své vlastní a zcela zapomene na jeho vzor, se kterým se kdysi seznámil („vzpomínka za originální nápad“) •ekmnézie •nesprávné umísťování vzpomínek vzhledem k časovému zařazení •minulé události pokládá za současné •Pseudologia phantastica •bájivá lhavost, předestírání vybájených zážitků •vyplývá z hlubší poruchy osobnosti, histriónské rysy •snaha být ve středu zájmu, získání výhod •barvité, dramatické líčení, dotyčný vždy zastává důležitou roli •nebezpečné u svědeckých výpovědí – posouzení věrohodnosti výpovědi •fyziologicky se vyskytuje u malých dětí • C3-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ PORUCHY PAMĚTI •deteriorace paměti •patické oslabení paměti •nejčastěji organického původu •progredující a většinou ireverzibilní proces •oslabena jedna složka nebo v kombinaci s jinými •hypermnézie •zvýšená úroveň paměti •většinou zesílena výbavnost paměťových obsahů na úkor jejich konzervace – přesnosti či nezkreslenosti •někdy selektivní – v rámci paranoidity C3-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ PORUCHY PAMĚTI •hypomnézie •snížení paměti •vliv únavy, farmakoterapie •může vést až k amnestické dezorientaci – neorientace v čase a prostoru, protože člověk není schopen si vštípit základní informace •u neurotiků většinou ne hypomnézie, ale porucha pozornosti C3-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ PORUCHY PAMĚTI •amnézie •porucha deklarativní paměti časově ohraničená •může se týkat sémantické i epizodické paměti (společně, i zvlášť) •jde-li o výpadek paměti na dobu před vznikem amnézie – retrográdní •porucha paměti na události následující po jejím vzniku – anterográdní •pokud si nic nepamatuje amnézie úplná, totální, kontinuální •pamatuje-li útržkovitě – amnézie ostrůvkovitá, inzulární •v důsledku poškození hipokampu, diencefala, bazálního telencefala a některých systémů bílé hmoty C3-HD-TOP.png AMNESTICKÝ IKTUS •tranzitorní globální amnézie •převážně epizodickou paměť •vyznačuje se neschopností zapamatovat si nové události •projevuje se bezradností a dezorientací při zachovaném vědomí •zpravidla u starších osob •rychlý začátek i konec •nálezy – snížený krevní průtok v zadních a vnitřních částech temporálních laloků C3-HD-TOP.png PSYCHOGENNÍ AMNÉZIE •disociativní amnézie - označuje poruchy disociačního charakteru – zejména u osob s histriónskými rysy •úplně nebo selektivně je vytěsněn nějaký zážitek z paměti •lze ovlivnit hypnoticky •častější u mladších osob a mívá retrográdní podobu C3-HD-TOP.png ALKOHOLICKÉ OKÉNKO – PALIMPSEST •v důsledku intoxikace alkoholem, který zabránil uložení různě dlouhého časového úseku do paměti • C3-HD-TOP.png VYŠETŘENÍ PAMĚTI •klinické •bezprostřední (vštípivost): okamžité opakování řady čísel (norma 6 dopředu, 3 zpět) •krátkodobá (vštípivost, výbavnost): oddálené opakování řady slov, události z bezprostřední minulosti •dlouhodobá (výbavnost, retence): informace z minulosti (anamnestická data), všeobecně známá data (prezident…) •psychologické testy •MMSE, ACE-R, Wechsler Memory Scale, AVLT,.. •specifické testy na pracovní paměť C3-HD-TOP.png VÝSKYT PORUCH PAMĚTI •organické poruchy •demence, amnestický syndrom (krátkodobá, dlouhodobá), delirium (bezprostřední, krátkodobá), „organické postižení“ •poruchy vyvolané psychoaktivními látkami •psychózy – schizofrenní, afektivní okruh •pracovní paměť, vštípivost i výbavnost •neurózy •relativní hypermnézie, ztížená výbavnost C3-HD-TOP.png LÉČBA PORUCH PAMĚTI •substituce deficitu neurotransmiterových systémů •acetylcholin •zábrana excitotoxicitě •excitotoxicita = buněčná smrt způsobená přílišnou excitací buňky s vysokým influxem kalcia •nootropika •antioxidanty, scavengery volných radikálů, centrální vazodilatancia •neuropsychologická rehabilitace