Měření v psychologii •téměř výhradně nepřímé! • •Důsledek • •Nutnost kritérií: tvůrci i uživatelé měřících nástrojů v psychologii musí být schopni posoudit, jestli jsou tyto nástroje kvalitní • [USEMAP] Klasifikace chyb měření •proměnné (náhodné) chyby: při opakovaném měření téže veličiny (v psychologii v ještě větší míře) –relativní nepřítomnost chyb u psychodiagnostické metody (reliabilita) •osobní chyby: zdroje neobjektivity, v podstatě osobní rovnice diagnostika –2 osoby po přečtení téže zprávy o vyšetření učiní 2 různé závěry •konstantní chyby: plyne z nepřímosti většiny měření v psychologii –např. u většiny testů je nutné čtení a bylo by chybou, pokud by rozdíly ve výkonu v testu souvisely více se čtením než se zjišťovanou schopností •chyby interpretace: skór jedince nemá smysl bez kontextu výkonu ostatních osob z relevantní populace (nutnost definovat skupinu a pravidla srovnávání) [USEMAP] Eliminace chyb měření •standardizace – formální podoba psychodiagnostických metod (grafická úprava, postup testování, pravidla interpretace výsledků) •normalizace (součást standardizace) – test je předložen dobře vymezené skupině a její výkon je pečlivě zaznamenán –porovnání výkonu jedince s výkonem skupiny pomocí tzv. vážených skórů • •typy norem – podle povolání, regionu, národnosti, pohlaví, věku, školní třídy atp. •2 druhy skupin: • 1. skupina, do které proband patří • 2. skupina, do které proband aspiruje [USEMAP] Standardy •Charakteristiky metod a kritéria pro jejich posouzení •charakteristiky testů slouží současně jako kritéria pro jejich posouzení; mají těsnou souvislost se zdroji chyb • •nutnost: snaha o nepřítomnost všech těchto chyb Charakteristika Souvislost se zdrojem chyb Normalizace snaha vyhnout se interpretačním chybám Reliabilita relativní nepřítomnost proměnných chyb Standardizace Objektivita eliminace osobních chyb Validita odstranění konstantních chyb [USEMAP] Vztahy charakteristik [USEMAP] Upozornění • •pokud je test standardizovaný, objektivní a reliabilní, ale není validní, je k ničemu, protože nelze určit, co měří! •posouzení samotné validity nestačí pro posouzení ostatních charakteristik • •