Dr. Klára Hübner, Ustav pomocných věd historických a archivnictví, Metodika V 1 Metodika VI. Kultura, společnost, diskurzy - a my Věcná honba za štěstím: Sigmund Freud – Nespokojenost v kultuře (1930), první část (I.-III.) Sigmund Freud Sigismund Šlomo Freud 6. května 1856 Příbor (okr. Nový Jičín) + 23. zaří 1939 Londýn stvořitel psychoanalytické metody kulturní antropolog, psycholog, filozof Freud a kultura: - Člověk se vzdává kousku své sexuální svobody a svobody perverze, aby vybudoval společnost (zákaz incestu = rodinná soudržnost), kultura je postavená na tomto trvalém zřeknutí - Člověk je ovládnut třemi (pra)pudy: - pudem sebezachování - pohlavním pudem - pudem agrese - Člověk je podřízen (svému/kolektivnímu) svědomí, založeném na pocitu viny Dr. Klára Hübner, Ustav pomocných věd historických a archivnictví, Metodika V 3 Proč jste tady? Vaše motivace? Co očekáváte? Reakce Já Kriticky rozum Kontrola pudů „odklad“ pudů Popud Představy o normách a hodnotách Ono potřeba Libido Destrudo Morální instance Požadavky Princip reality Kontrola Princip slasti Požadavky Super-Ego Nad-já zákazy příkazy Okolní prostředí Psychický aparát podle Sigmunda Freuda: 4 kulturně pesimistická studie 20. stol. Námět: vztah kultury a pudů Sigmund Freud Nespokojenost v kultuře (1930) V kultuře vznikají stále větší sociální jednoty Ty omezují uspokojování sexuálních pudů a agresivity Část agresivity se přetvařuje v pocit viny = kultura se stává zdrojem nespokojenosti II. Část: zdroje nespokojenosti Nespokojenost Omezení princip slasti životní cíl = zvětšit slast tělo přetvořit okolní prostředí Sociální vztahy Ovlivnění s pomocí chemických látek vědy, umění Okolní Prostředí realita Erotizace sociálních vztahů =láska (eros) 5 kulturně pesimistická studie 20. stol. Námět: vztah kultury a pudů Sigmund Freud Nespokojenost v kultuře (1930) V kultuře vznikají stále větší sociální jednoty Ty omezují uspokojování sexuálních pudů a agresivity Část agresivity se přetvařuje v pocit viny = kultura se stává zdrojem nespokojenosti II. Část: zdroje nespokojenosti Nespokojenost Omezení princip slasti životní cíl = zvětšit slast tělo přetvořit okolní prostředí Sociální vztahy Ovlivnění s pomocí chemických látek vědy, umění Okolní Prostředí realita Erotizace sociálních vztahů =láska (eros) Drogy, umění, věda Nejsou schopní zajistit Trvalý nárůst slasti Komu se nepovede Změnit realitu, Ten propadá šílenství Eros vede k závislosti zklamání 6 Přestávka na uvolněnou: Reklamy a honba za štěstím (10 min) 12 Sigmund Freud Nespokojenost v kultuře (1930) Kultura je zdrojem nespokojenosti, byly bychom šťastnější, kdybychom jsme jí vzdali Kultura reguluje pudy (sexualitu, agresi), což podkopává slast Technologický pokrok a věda nezvětšili spokojenost III. Část: protiklad mezi kulturou a individuálním pocitem štěstí Skládá se z institucí které nás liší od zvířat Co je to kultura? ochraňují nás před okolním světem upravují mezilidské vztahy Věda a technika = z člověka se stal „protetický bůh“ krása čistota Řád/Pořádek věda umění náboženství Filozofie vytváření idealů Regulace mezilidských vztahů s promocí práv Individuální svoboda 13 Sigmund Freud Nespokojenost v kultuře (1930) Kultura je zdrojem nespokojenosti, byly bychom šťastnější, kdybychom jsme jí vzdali Kultura reguluje pudy (sexualitu, agresi), což podkopává slast Technologický pokrok a věda nezvětšili spokojenost III. Část: protiklad mezi kulturou a individuálním pocitem štěstí Skládá se z institucí které nás liší od zvířat Co je to kultura? ochraňují nás před okolním světem upravují mezilidské vztahy Individuální svoboda Úsilím lidstva je Najít obšťastňující rovnováhu mezi Individualitou a kulturou (dá se kulturní konflikt vyřešit nebo je nesmiřitelný?) Oslabení pudů Vznik různých charakterů (třeba: anální charakter) sublimace pudů dobrovolné vzdání pudovosti 14 Malý úkol na 10.3. 1. Sigmund Freud – Nespokojenost v kultuře (1930), druhá část (IV.-VI.) 2. Analýza novoročního projevu Miloše Zemana/ Andreje Babiše - témata: O čem hovoří - Jak o tom hovoří (jakým rétorickým způsobem nám slibuje lepší zítřky) - Co vynechává