Úkol 3 pro distanční výuku: Destinace Vážené kolegyně, vážení kolegové! Seznamte se se základními pojmy užívanými v oblasti cestovního ruchu: Cestovní ruch (CR) podle WTO (World Trade Organisation) znamená dočasnou změnu místa pobytu, tj. cestování a přebývání mimo místo trvalého bydliště, ne déle než 1 rok, zpravidla ve volném čase za účelem rekreace, rozvoje poznání a spojení mezi lidmi. Cestovní ruch (dle AIEST – Mezinárodní sdružení expertů cestovního ruchu) definujeme jako souhrn jevů a vztahů, které vyplývají z cestování nebo pohybu osob, přičemž místo pobytu není trvalým místem bydlení a zaměstnání. Průmysl cestovního ruchu – je souhrnem podnikatelských aktivit a hmotných podmínek cestovního ruchu, tedy soubor hotelnictví, restauračního stravování, činnosti cestovních kanceláří a doprovodných služeb. Průmysl CR – s CR přímo související odvětví: ubytovací, stravovací, kulturní, sportovní zařízení, … Ekonomika CR – je širší pojem, zahrnuje i odvětví navazující na průmysl CR (stavebnictví, doprava, služby, …) Turista – dočasný návštěvník, který se zdrží v zemi alespoň 24 hodin (jedno přenocování), ne však déle než 1 rok. Hlavní účel jeho cesty je jiný než výkon placené činnosti. Výletník – se zdrží v navštívené zemi pouze jeden den, aniž by přenocoval. Rezident – v mezinárodním cestovním ruchu je to osoba, která žije v dané zemi alespoň jeden rok. V domácím cestovním ruchu se jedná o osobu, která alespoň 6 měsíců žije v daném místě. Destinace – turistická oblast. Vnitřní cestovní ruch (Domestic tourism) – zahrnuje domácí cestovní ruch, tj. cesty obyvatel po vlastní zemi a aktivní (příjezdový) cestovní ruch, tj. cesty a pobyt cizinců v dané zemi. Národní cestovní ruch (National tourism) – zahrnuje domácí cestovní ruch a pasivní (výjezdový) cestovní ruch, tj. výjezdové cesty obyvatel dané země do cizích destinací. Mezinárodní cestovní ruch (International tourism) – zahrnuje aktivní (příjezdový) a pasivní (výjezdový) cestovní ruch. Aktivní cestovní ruch (Incoming) – z hlediska ČR zahrnuje příjezdy zahraničních turistů do České republiky. Pasivní cestovní ruch (Outgoing) – z hlediska ČR zahrnuje výjezdy českých turistů do zahraničí. Volný cestovní ruch – cestovní ruch, na kterém účast není formálně nijak podmíněna a účastník si ji hradí v plném rozsahu ze svých prostředků; v jeho rámci jsou zahrnuta volně přístupná zařízení cestovního ruchu. Cenová tvorba probíhá dohodou. Tento typ CR je někdy označován jako komerční. Vázaný cestovní ruch – cestovní ruch, na kterém účast je „vázána“ na splnění určité podmínky (např. členství v organizaci či pacient v lázeňském cestovním ruchu). Jedná se o kombinaci úhrady služeb ze společenských fondů (např. podnikové fondy, fondy kulturních či sociálních potřeb, z nemocenského pojištění apod.). Sem patří např. podniková rekreace ve vlastních podnikových zařízeních, lázeňská péče, dětská rekreace. Někdy se též užívá termín sociální cestovní ruch. Tranzitní cestovní ruch – jedná se o průjezd cestujícího přes území projížděného státu do jiného cílového státu, zpravidla bez přenocování, resp. v rámci lhůty stanovené projížděným státem, anebo se jedná o pohyb cestujícího v letištním prostoru při mezipřistání letadla, aniž by procházel celním odbavením a pasovou kontrolou. Turistický region – oblasti, pro něž je typický určitý druh turistiky, který jednotlivé prvky dané oblasti spojuje, sjednocuje, zároveň je odlišuje od ostatních regionů. Základem je existence produktů a souboru turistické nabídky. Management destinací – proces vytváření a řízení silných, tržně orientovaných a systémově řízených jednotek, tj. destinací. Destinační management je souborem řídících opatření a nástrojů, které jsou využívány pro oblasti plánování, organizování, promotion a v rozhodovacích procesech. Management destinace = turistická organizační struktura, která je budována z hlediska věcného (organizační: lokální a regionální turistické organizace, spolky, sdružení…) a prostorového (územní rovina: funkční vymezení oblasti). KLASIFIKACE NÁVŠTĚVNÍKŮ a) turistika a výlety – hlavním důvodem je „zábava“ – dovolená, kultura, poznání, aktivní sport, příbuzní a známí, ostatní osobní motivy b) služební cesty – důvodem cesty je schůzka, obchod, služební úkol c) ostatní turistické motivy – studijní pobyt, tranzit, … Pro další Vaši práci je důležité seznámit se blíže s pojmy destinace, destinační management (management destínace), a to např. na následujících webových stránkách: http://www.cestovni-ruch.cz/skolstvi/destinace.php https://kcr.vse.cz/wp-content/uploads/page/319/Destinační-management-a-marketing.pdf cesky-raj.info/filemanager/files/file.php https://ef.jcu.cz/o-fakulte/katedry/cestovniruchvregionu.pdf. Co bude Vaším úkolem? Vyberte si jednu z následujících destinací: a) Kamčatka b) Soči c) Černobyl a Pripjať d) Kraków. Pro zvolenou destinaci poté zpracujte její charakteristiku v následujících oblastech (pracujte s domácím i mezinárodním cestovním ruchem): 1. geografické vymezení (poloha, hlavní geografické/krajinné prvky, rozloha, …) 2. nejpravděpodobnější konkrétní cíle turistů v dané destinaci 3. nejčastější předpokládané motivy turistické cesty do této destinace 4. které segmenty turistů budou pravděpodobně nejčastějšími zájemci o tuto destinaci 5. omezení/limity, se kterými budou zřejmě turisté konfrontováni, pokud si tuto destinaci zvolí 6. nalezněte alespoň jednu cestovní kancelář, která má danou destinaci ve své nabídce (stačí uvést název cestovní kanceláře a webovou stránku, na které je daný zájezd uveden) Vaše řešení úkolu o rozsahu 3-4.000 znaků budu očekávat do 06. 04. 2020 na adrese jdohnal@phil.muni.cz.