Islám a Západ, muslimové na Západě, islamofobie Kurz: Islám (RLA08) Ústav religionistiky MUFF Brno Attila Kovács Povinné čtení  KROPÁČEK, Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha, Vyšehrad, 1993, 227-256.  Judaismus, křesťanství, islám, H. Pavlincová & B. Horyna (eds.), Olomouc, Nakladatelství Olomouc, 2003, příslušná hesla z části islám Texty jsou k dispozici v IS ve studijních materiálech. K této přednášce můžete najít i audio a video přílohy ve učebních materiálech ISu. Prameny  RAMADAN,Tariq, Western Muslims and the Future of Islam, NewYork, Oxford University Press, 2004.  RAMADAN,Tariq, What I Believe, NewYork, Oxford University Press, 2010.  ALLIEVI, Stefano, Conflicts over Mosques in Europe: Policy Issues andTrends, London,Alliance PublishingTrust, 2009.  ALLIEVI, Stefano & NIELSEN, Jørgen (eds.), Muslim Networks andTransnationalCommunities in and across Europe, Leiden – Boston, E.J. Brill, 2003.  AL-AZMEH, Aziz & FOKAS, Effie (eds.), Islam in Europe: Diversity, Identity and Influence, Cambridge, Cambridge University Press, 2007. Literatura  BERÁNEK, Ondřej & OSTŘANSKÝ, Bronislav (eds.), Stíny minaretů. islám a muslimové jako předmět českých veřejných polemik, Praha, Academia, 2016.  BLANKS, David R. & FRASSETTO, Michael (eds.), Western Views of Islam in Medieval and Early Modern Europe: Perception of Other, NewYork, St. Martin’s Press, 1999.  BRETT, Michael, FORMAN, Werner, Mauri: Islám na Západe, Bratislava,Tatran, 1989.  CARDINI, Franco, Evropa a islám, Praha, LN, 2004.  KEPEL, Gilles, Allah in theWest. Islamic Movements in America and Europe, Standford, Standford University Press, 1997.  KLAPETEK, Martin, Muslimské organizace v Německu, Rakousku a Švýcarsku, Brno, CKD, 2011.  KROPÁČEK, Luboš, Islám a Západ, Praha,Vyšehrad, 2002.  LEWIS, Bernard, Kde se stala chyba?Vliv Západu na Střední Východ a jeho následná odpověď, Praha,Volvox Globator, 2016.  MAREŠ, Miroslav a kol., Ne islámu! Protiislámská politika v České republice, Brno, CDK, 2015.  MENDEL, Miloš, Islám jako nepřítel? Eseje a poznámky k dějinám a současnosti islámu, Brno, Masarykova univerzita, 2014.  MENDEL, Miloš, Arabské jaro, Praha, Academia, 2015.  MENDEL, Miloš & OSTŘANSKÝ, Bronislav & RATAJ,Tomáš, Islám v srdci Evropy:Vlivy islámské civilizace na dějiny a současnost českých zemí, Praha, Academia, 2008.  OBUCHOVÁ, Ľubica (ed.), Variace na Korán. Islám v diaspoře, Praha, OÚ AV ČR, 1999.  OSTŘANSKÝ, Bronislav, Atlas muslimských strašáků aneb vybrané kapitoly z "mediálního islámu", Praha, Academia, 2014.  SAID, EdwardW., Orientalismus, Praha, Paseka, 2006.  TOPINKA, Daniel (ed.), Muslimové v Česku. Etablování muslimů a islámu na veřejnosti, Praha, Barrister & Principal, 2016. Islám, muslimové a Evropa  668 prvé, 674–678 druhé a 717–718 třetí neúspěšné muslimské oblehaní Cařihradu  711–718 dobytí Iberského poloostrova muslimy  827 dobytí Sicílie a jižní Itálie muslimy  846 neúspěšné muslimské oblehaní Říma  1099 dobytí Jeruzaléma křižáky  1187 dobytí Jeruzaléma Saláh ad-Dínem  1453 dobytí Cařihradu Mehmeden Fátihem  1491 dobytí Granady křesťany a konec reconquisty  1529 první a 1683 druhé neúspěšné osmanské obléháníVídně  1571 námořní bitva u Lepanta  1798 egyptská expedice Napoleona  1858 začátek britské kolonizace Indie Islám a Evropa: chronologie Uherské korunovační žezlo a korunovaná plášť římskoněmeckých císařů, oba muslimského původu Muslimské artefakty v západním křesťanství Gotická monstrance s arabským nápisem a ranně renesanční madona pseudo-arabským nápisem na šatech  v r. 2010 bylo v Evropě 44 miliónů (6 %) muslimů  z toho v EU 19 miliónů (3.8%) „European Public OpinionThree Decades After the Fall of Communism - 6. Minority groups". Pew Research Center. 14 October 2019. Studie uvádí, že negativní názory na muslimy a islám má v daných evropských zemích uvedené procento lidí: Slovensko 77 % Švédsko 28 % Polsko 66 % Holandsko 28 % Česko 64 % Německo 24 % Maďarsko 58 % Francie 22 % Řecko 57 % Rusko 19 % Litva 56 % Spojené Itálie 55 % království 18 % Španělsko 42 % Egyptko-švýcarský muslim Tárik Ramadán vyzývá na vytvořeni nové evropskomuslimské identity. Podle jeho názoru evropští muslimové „musí oddělit islámské principy od své kultury původu a zakotvit je v kulturní realitě západní Evropy“. Ramadan taky tvrdí, že „Evropané taky musí začít považovat islám za evropské náboženství. Evro-islám  Táriq Ramadán (1965- ) muslimský aktivista a prof. islámu v Oxfordu  BassámTibí (1944- ) syrský profesor žijící dlouhodobě v Německu V jeho pojímaní termín „evro-islám“, označuje druh islámu, který uznává západní politické hodnoty, jako pluralizmus, tolerance a oddělení církvi od státu.Tvrdí, že muslimové v Evropě musí vytvářet specifickou formu islámu, která může existovat spolu s evropskými hodnotami. Jde o integraci muslimů jako evropských občanů, což předpokládá liberální a progresívní výklad založený na myšlence komplexní evropeizaci islámu. Islám, muslimové a střední Evropa Budín a Pešť (dnešní Budapešť) pod vládou Osmanské říše Islám ve střední Evropě: chronologie  Islám a muslimové ve středověku (8.-13. stol.) - cestovatelé (správy o Slovanech a první popis Prazy) - muslimské komunity v Uhersku  Osmanské období (16.-18. stol.) - dobytí Uherska a dvojí osmanské obléhání Vídně - evropská protiosmanská koalice (včetně Českých zemí)  Anexe Bosny a Hercegoviny a muslimové v RakouskuUhersku (1878-1918)  Muslimové a II. světová válka (1934-1945)  Muslimové v době komunismu (1945-1989)  Muslimové po r. 1991 Muslimové a jiné nekřesťanské komunity v Uhersku 9.-13. stol. Osmanská říše v Evropě  1453 – Cařihrad (dobytí sultánem Mehmedem)  1526 – Moháč (uherská porážka, včetně českých 4000 žoldnéřů)  1529 - první osmanské oblehaníVídně  1591-1606 patnáctiletá válka  1683 - druhé osmanské oblehaníVídně Osmanský sultán Sulejmán zákonodárce Západní a osmanské zobrazení osmanského oblehaníVídně. Osmanská říše ve střední Evropě r. 1572 Osmanská říše ve střední Evropě r. 1683 Muslimové a islám v Československu  1934 – založení první muslimské komunity Alois Bohdan (Mohamed Abdallah) Brikcius (1903-1959)  1991 - Ústředí muslimských náboženských obcí Přemysl (Muhammad Ali) Šilhavý (1917-2008) Muslimské organizace v ČR  Ústředí muslimských obcí v České republice http://www.islamweb.cz/ 2004 – registrácia http://praha.muslim.cz/ http://brno.muslim.cz/  Muslimská unie  Celkem cca. 10 000 - 20 000 muslimů  Brněnská mešita zal. r. 1998 Muneeb Hassan Alrawi předseda Islámské nadace v Brně a imám  Pražská mešita zal. r. 1999 Lazhar Maamri předseda Islámské nadace v Praze  Politizace islámu a muslimů , společenský a politický konflikt  Islámofobie, xenofobie, nazíraní na islám a muslimy jako něco „cizí“  1998 – začátek konfliktu, pak několik dalších potyček a střetů Martin Konvička a hutí „Islám v ČR nechceme” Tomio Okamura Texty bývalého radikálního českého konvertitu k islámu, dnes islamofóbního aktivistu Lukáše Lhoťana Výsledky výzkumu SOU zda považují české politické strany islám za hrozbu v r. 2014 a výsledky voleb do českého parlamentu v r. 2017  cca. 4 000 – 5 000 muslimů  Hledáni a krize vlastní identity. Rezignace na uherskou historickou tradici, orientace na české a rakouské komunity  Muslimové a islám jako cizí a nepřátelské 2003 – zákaz města Bratislavy pro výstavbu mešity 2008 – změna zákona o registraci náboženských komunit a církví (20 000 dospělých členů) a další změna v r. 2016 (50 000 dospělých členů) 2011 – návrh Slovenské národní strany na zákaz výstavby minaretů v SR atd. Islám a muslimové v SR Muslimské organizace v SR  Islamská nadácia na Slovensku http://www.islamweb.sk/ 1999 – registrace nadace nikoliv registrovaná náboženská skupina Muhammad Safwan Hasna předseda a imám  Córdoba centrum pre medzikultúrny dialóg zal. v r. 2009 Druhá demonštrácia proti islámu, Bratislava, september 2015 Demonštrácia proti migrantom a islámu, Žilina, júl 2015 Facebookové obrázky hnutí „Islam na Slovensku nechceme“, 2017 Středoevropský zájem o islám Alois Musil (1868-1944) Ignác Goldziher (1850–1921) Islám a muslimové v USA Muslimové v severní Americe  Otroci od 16. stol., medi nimi „princ otroků“ cAbdulrahmán Ibráhím Ibn Sorí a jiní, žádná kontinuita  Afroameričané v „islámu“ našli své „ztracené dědictví“  Nejednalo se ale o islám, ale o konglomerát esoterických, biblických a jiných představ  „Afričané jsou lidem Božím a bílá rasa byla stvořena aby je trápila“ apod. Afroamerické „islámské“ hnutí  „ctihodný“ Timothy Drew Ali (1886-1929) a založil Moorish Science Temple of America Drew je prorokem a Boh (Alláh) mu dal „ztracenou část“ Koránu, ale taky se údajně inspiroval staro-egyptskou magií a pod.  Wallace Fard Muhammad (1893-?), odtrhl se od Moorish Temple a založil v r. 1930 Nation of Islam prohlásil se za ztělesnění Alláha proroka a Mahdího pak v r. 1934 “zmizel“  Elijah Muhammad (1897-1975) na čele hnuti od r. 1934, taky prorok mentor mnohých pozdějších muslimských lídrů v USA  Vlajka Nation of Islam a „posel boží“ Elijah Muhammad  Warith Deen Mohammed (1933-2008) syn Elija Muhammada a jeho nástupce na čele hnutí, který v r. 1976 inicioval přechod veščiny členů k sunnitskému islámu, a založil hnutí American Society of Muslims  Louis Farrakhan Muhammad (1933- ) od r. 1978 dodnes vůdce Nation of Islam  Muhammad Ali (1924-2016) nejdříve člen Nation of Islam pak v r. 1978 konvertoval k sunnitskému islámu  Malcolm X (1925-1965) kontroverzní bojovník za občanská práva, nejdříve člen Nation of Islam pak konvertoval k sunnitskému islámu Afroamerické celebrity, kteří údajně konvertovali k islámu: rapeři Ice Cube a Snoop Dogg a boxer MikeTyson Muslimská emigrace do USA  Od r. 1840 do Druhé světové války několik přistěhovaleckých vln: osmanskýchTurků, Jemenců,Tatarů, Bosňáků, syrských a libanonských Arabů (muslimů i křesťanů), Albánců a pod.  První muslimská mise v USA: hnutí ahmadíja muftí Muhammad Sadíq v Chicagu v r. 1920  Vznik dalších komunit Orientalismus Postkolonialismus Hlavní témata: vztahy kolonizovaných a kolonizátorů  Rasizmus  Struktura postkoloniální společnosti  Gender a postkoloniální ženy  Problematika marginalizací a jinakosti  Eurocentrizmus v společenských vědách a jejich dekolonizace  Frantz Fanon (1921-1961) Peau noire, masques blancs (1952) Postkolonialismus a orientalismus  EdwardW. Said (1935-2003) Orientalism (1978) Said a orientalismus  Východiska: postkolonialismus Michel Foucault Noam Chomsky  Základní myšlenka: Orient je předmětem a rovněž produktem západní imaginace  Hlavní témata: 1.) fanatizmus (zejména náboženský) 2.) násilí 3.) dekadentní sexualita Fanatizmus Násilí Dekadentní sexualita „Střet civilizací“ Východiska: studená válka a bipolární svět (1947-1988) Východní blok: „mírový tábor“ / „říše zla“ vrz. Západní blok: „svobodný svět“ / „západní imperializmus“ 1989: pád železní opony „Nový optimizmus“: konec dějin a poslední člověk (1989-1993) The End of History and the Last Man (1992) Francis Fukoyama (1952- ) Útoky na World Trade Center a rozpoutání konfliktu (1993-2001) Prvá válka v Zálivu (1990- 1991) a její následky formovaní al-Qáicdy a útoky na americké cíle: - první útok na WTC 1993 - velvyslanectví USA v Nairobi a Dár as-Salám 1998 - Aden, USS Cole 2000 - druhý útok naWTC a Pentagon 11. září 2001 Teória konfliktu: “The Clash of Civilisations?”, Foreign Affairs, vol. 72 no. 3 (1993), pp. 22-48. The Clash of Civilizations and the Remaking ofWorld Order (1996) Samuel P. Huntington (1927-2008) Huntingtonove „civilizácie“ či kultúrne sféry Huntington a jeho kritika: - oživení teorie z doby studené války - informace „z druhé ruky“ - tendenční výběr příkladů - politicky zaujatý (pravicový) postoj - největší zastáncové: neokonzervativové a islamisté „Válka proti terorizmu“ (2001-) Prezident George W. Bush (2001-2009) Oživení rétoriky studené války „vojna proti teroru“: - Afganistán (2001- ) - Druhá vojna v Zálive (2003-2011) - Útoky dronov v Jemene, Pákistánu Somálsku, a jinde - „nový světový řád“ Prezident Barak Obama (2009-2017) a jeho káhirský projev („A New Beginning“ 4. 6. 2009) a „nová éra“? Tzv. „Arabské jaro“ (2010-2012) a nefunkční státy na Blízkém východě Donald Trump a muslimský svět