Islámský reformismus a islamismus Kurz: Islám (RLA08) Ústav religionistiky MUFF Brno Attila Kovács Povinné čtení  KROPÁČEK, Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha, Vyšehrad, 1993, 257-274.  Judaismus, křesťanství, islám, H. Pavlincová & B. Horyna (eds.), Olomouc, Nakladatelství Olomouc, 2003, příslušná hesla z části islám Texty jsou k dispozici v IS ve studijních materiálech. K této přednášce můžete najít i audio a video přílohy ve učebních materiálech ISu. Prameny  AL-BANNĀ’, Hasan, FiveTracts of Hasan Al-Bannā’ , Berkeley – London, University of California Press, 1978.  EUBEN, Roxanne L. & ZAMAN, Muhammad Qasim (eds.), Princeton Readings in IslamistThought:Texts and Contexts from al-Banna to Bin Laden, Prienceton, Princeton University Press, 2009.  FARAJ, MuhammadAbdus Salam, The Absent Obligation, Birmingham, Maktabah Al Ansaar, 2000.  KHUMAYNĪ, Rūh Allāh, Islam and Revolution.Writings and Declarations of Imam Khomeini, Berkeley, Mizan Press, 1981.  LAWRENCE, Bruce B. (ed.), Messages to theWorld:The Statements of Osama Bin Laden, London – NewYork,Verso, 2005.  QUTB, Sajjid, Milníky na cestě, Praha, Academia, 2013. Literatura  BARŠA, Pavel, Západ a islamizmus. Střet civilizací, nebo dialog kultur?, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001.  BERÁNEK, Ondřej & OTŘANSKÝ, Bronislav (eds.), Islámský stát: Blízký východ na konci časů, Praha, Academia, 2016.  BUREŠ, Jaroslav & ČEJKA, Marek & DANIEL, Jan, Muslimské bratrstvo v současnosti, Praha, Academia, 2017.  CARDINI, Franco, Chalífa a Západ: Kořeny terorismu a pokrytectví Západu, Praha, Vyšehrad 2016.  DEKMEJIAN, R. Hrair, Islam in Revolution: Fundamentalism in the ArabWorld, Syracuse - NewYork, Syracuse U.P., 1995.  EICKELMAN, Dale F. & PISCATORI, James P., Muslim Politics, Princeton - NewYork, Princeton University Press, 1996.  KEPEL, Gilles, Boží pomsta. Křesťané, Židé a muslimové znovu dobývají svět, Brno,Atlantis, 1996.  KROPÁČEK, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996.  KROPÁČEK, Luboš, Blízký východ na přelomu tisíciletí, Praha, Vyšehrad, 1999.  MENDEL, Miloš, Islámská výzva. Z dějin a součastnosti politického islámu, Brno, Atlantis, 1994.  MENDEL, Miloš, Džihád, Brno, Atlantis, 1997.  MENDEL, Miloš, Náboženství v boji o Palestinu.Judaismus, islám a křesťanství jako ideologie etnického konfliktu, Brno, Atlantis, 2000.  MENDEL, Miloš, S puškou a Koránem: Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Praha, Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2008.  MENDEL, Miloš, Dějiny Saudské Arábie, Praha, Nakladatelství Lidové Noviny, 2016.  ŤUPEK, Pavel, Salafitský islám, Praha, Academia, 2015. Islámský reformismus a islamismus  „temné století islámu“ – pojem orientalistů a „zachovanie“ zlatého veku – islámský pohled vniterná krize a vnější impulzy (kolonializmus a pod.)  I. „aktivizmus“ / „intelektualizmus“ (aktivní podíl na dalším formování islámu) I.A islamismus / fundamentalismus I.B sekularismus / modernismus  II. tradicionalismus (následování „náboženství předků“) Islámské „sociální hnutí“  Wahhábizmus na Arabském poloostrově Muhammad ibn cAbd al-Wahháb (1703–1792) Puritanistický hambalovský vzdělanec, zničení předislámských tradicí a reforma Kitáb at-tawhíd (Kniha boží jedinosti) Spojeni se Saúdskou dynastií a vznik státu  Sanúsíja Mystický řád usilující o očistu islámu od novot a návrat k autentické zvěsti. Působil na území vých. a stř. Libye od 1843. Zakl. byl Muhammad Ibn cAlí as-Sanúsí, 1830 se odebral na pouť do Mekky, kde pod vlivem reformních myšlenek wahhábovců založil militantní bratrstvo. Zákl. učením s. byla očista od novot praktikovaných „oficiálním“ islámem, sjednocení obce na základě autentické šarícy, chápané jako jednota Koránu a „pravé“ tradice.To vše v kombinaci s mystickou praxí, zejm. dhikrem, při němž se extáze dosahovala opakováním slov „já Latíf“ - „ó Laskavý“.Vliv s. vzrostl za vedení Sanúsího al-Mahdího. Členové s. neuznávali světskou moc, pouze své marabuty. Sanúsijovský stát v době rozkvětu spravoval oblasti Libye a část Sahary. Muhammad b. cAlí as-Sanúsí (1787–1859) zakladatel hnuti, známý jakoVelký Sanúsí Ahmad Šaríf as-Sanúsí (1873-1933) cUmar Muchtár (1853-1931) vůdce povstání proti Italům  Mahdíja hnutí v Súdánu (1881-1898). Ideologické schéma m. bylo inspirováno místními mystickými interpretacemi mahdistické myšlenky. Cílem byl návrat k hodnotám raného islámu jakožto ideálního antipólu sekulární „bezvěrecké“ moci anglo-egypt. kondominia. Zákl. idejí m. byla víra v přímou zvěst, jíž byl obdařen Muhammad Ahmad al-Mahdí. Pozměnil různé články víry. Vyznání víry rozšířil o přihlášení se ke svému poslání, zakázal pouť do Mekky jako projev polyteismu a zdůraznil povinnost džihádu. Na roveň Koránu postavil soubor vlastních modliteb a ponaučení. M. i po své porážce zůstala silnou ideovou inspirací v integračním procesu a antikolonialistickém odporu Súdánců. Její původně univerzalistický záměr se však nepodařilo uplatnit. Muhammad Ahmad al-Mahdí (1844-1885) a jeho říše  Fulbské džihády a Usuman dan Fodio, Kavkaz a imám Šámil, Čína, Indonézia, atď. Muslimské sociální hnutí v 19. stol. Nahda a islámsky reformizmus  Džamál ad-Dín al-Afghání (1838-1897)  Muhammad cAbduh (1849-1905)  Muhammad Rašíd Ridá (1865-1935)  Džamál ad-Dín al-Afghání (1838-1897) Původem z Afganistánu nebo z Iránu. Působil převážně v Egyptě. Jeho rozsáhlá publicistická a polit. činnost se stala inspirací a východiskem pro stoupence novodobé obrody a modernizace islámu; obhájce civilizace muslimů, přesvědčený o jejím budoucím rozkvětu. Kritizoval imperiální praktiky a koloniální politiku mocností; byly pro něho odrazem zištnosti Západu a jeho úpadkové morálky. Iniciátor panislamismu, věřící však nikoliv v realizaci varianty turecké (osmanské), nýbrž arabské. Arabové a jejich kultura byli pro něho zdravou zárukou jednoty a osvobození muslimů, zatímco osmanské impérium podle něho ztělesňovalo uzurpátorský centralismus, smířlivost se Západem, společ. a morální dekadenci.  Muhammad cAbduh (1849-1905) Egypt. islám. reformátor, požadoval návrat k východiskům islámu, tj. k toleranci, bratrství, zdravému rozumu. Reforma, k níž vyzýval, měla probíhat nenásilně jako obnova arab. jazyka, obhajoba muslimské identity a zájmů Egypťanů, kteří se podle jeho názoru ocitli díky zkorumpovaným vládám a materialistickému Západu na smetišti dějin. Za to byl na tři roky vypovězen ze země, emigroval do Paříže. Po návratu 1889 byl zvolen muftím a stal se výraznou osobností egypt. polit. scény. Zastával názor, že je nutno spojit zákl. ideje islámu s pozitivními prvky evrop. vědy a civilizace. Slavné jsou jeho fatwy umožňující se zapojit do moderního života. Zásadně přehodnotil princip predestinace a vyzval muslimy k činorodé tvůrčí aktivitě.  Muhammad Rašíd Ridá (1865-1935) Syřan původem z libanonskéhoTripolisu, spolutvůrce a propagátor hnutí salafíja. Požadoval návrat k islám. tradicím při současném akceptování určitých stránek moderní společnosti. Byl přívržencem sjednocení Arabů a jejich osvobození z jha osmanského impéria.Ve svých úvahách o polit. uspořádání moderní muslimské společnosti vyslovil požadavek, aby výkon moci chalífou byl podroben reformě po vzoru „ctihodných předků“ (salaf) a postaven pod kontrolu konzultativní rady věřících (šúrá). Požadoval korekci mnohoženství a nový typ společ. uplatnění žen. Soudil, že muslimové se nesmějí zdráhat uplatňovat zásady kapitalistické ekonomiky, mají-li úspěšně vzdorovat západní expanzi a dovršit svou emancipaci.  časopisy: al-cUrwá al-wuthqá (Pevné pouto) al-Manár (Maják)  Podobné hnutí v Indii (alighartské hnutí a sejjid Ahmad Chán) v Jemenu (Muhammad cAlí Šawkání) v Sýrii (cAbd ar-Rachmán al-Kawákibí) Islámský fundamentalismus / radikalismus / islamismus „Politický islám“, integrizmus, atd. nejasnost a spornost terminologie Pokus o definici pojmu islámsky fundamentalizmus:  MENDEL, Miloš, Islámska výzva, Brno, Atlantis, 1994, s. 41-43. „Co je to vlastně islámsky fundamentalismus? Tento pojem nemám příliš rád a nadále ho budu používat jen s ohledem na to, že v naší veřejnosti dostatečně zdomácněl a že koneckonců není po ruce žádný jiný pojem, který by popisovaný společenský jev vystihoval bezezbytku (...) V této knize budu pod pojmem fundamentalismus chápat mnohotvárný ideologický a politický trend ve společnosti islámských zemí, jehož nejniternějším rysem je propojit klasickou islámskou politickou teorii a její soudobé interpretace s víceméně spontánně vyjádřenou tendencí k opoziční politické činnosti a „nekonformnímu“ způsobu chování. Fundamentalismus je nesourodý a vnitřně bohatě strukturovaný projev života části v společnosti v dnešním islámském světě. Jde o široce prociťovanou touhu po návratu k mravně ryzím a osvědčeným „fundamentům“ při použití různých podob politické činnosti a celkového „okázale islámského“ společenského chování.“ Další jeho kniha již nabízí rozsáhlejší a sofistikovanější definici: MENDEL, Miloš, S puškou a Koránem: Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Praha, Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2008, s. 61-73.  KROPÁČEK, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996, pp. 31-32. „Fundamentalismus se zakládá na strohém přesvědčení o majetnictví pravdy.Vyznačuje se neúprosností, nesnášenlivostí a tvrdostí srdce. Z Koránu si účelově vybírá jen některá témata a symboly. Od morálněprávních úvah, zaměřených silně kriticky zvláště proti západním kulturním vlivům, přechází k tvrdému jednání proti jinak smýšlejícím. Kolísá mezi skutečnou religiozitou a radikálními kulturními projevy a tendencí ke zpolitizování. V jeho ideologickém poli se formuje užší proud politického islámu, islamizmu, s celospolečenskými cíli ustavení totalitního islámského řádu. V krajních polohách islamizmus sahá k násilí a projevuje se jako extrémismus či terorismus. Z hlediska islámu jde o heretické vybočení, o novodobé, násilně orientované sektářství.“  Hlavní témata - fundamentalizmus: návrat k „autentické“ tradici, k „základům“ nebo „autentické tradici“ - literarizmus: doslovný výklad Koránu - reinterpretace pojmů a tradice - puritanizmus: černo-bílé vnímaní etických, společenských, politických a náboženských norem - radikalizmus, sklony k totalitazmu a násilí - „společenská spravedlivost“ a „islámsky řád“ (an-nizám al-islámí) v podobě státního zřízení  Genealogie - kolonializmus a postkoloniální kritika - společenská krize - ztráta legitimity „sekulárních“ režimů  Historické udalosti - sovětská invaze Afganistanu - islámská revoluce v Iránu - zlysání nacionalizmu a levicových ideologií a následní „reislamizace“ islám ší‘itský radikalismus wahhábismus islamismus salafismus „džihádismus“ qutbismus  džihád („úsilí“) Povinnost muslima pečovat o individuální duchovní zdokonalování a posilování vlivu muslimské obce věřících. Rozlišuje se dž. velký (dž. duší neboli spirituální) a dž. malý (dž. tělesný neboli „svatá válka“). Dž. je druhem zápasu, boje nebo válečného stavu, který je zacílený k šíření nebo obraně islámu.V moderní islámské terminologii se výraz dž. objevuje ve spojení s osvobozeneckými válkami na územích a ve státech, kde žijí muslimové. Jako „svatou válku“, která zavazuje muslimy k účasti, může však dž. vyhlašovat pouze náb. autorita.Výzvy k dž. jako „svaté válce“ z úst polit. světských vůdců nelze chápat jinak než jako demagogii. „Džihádistické“ jsou militantní hnutí „přímé akce“ jako např. al-Qácida, Dáciš apod. Hlavní směry a hnutí  Asociace muslimských bratří (Džamácat al-ichwán al-muslimín) Egypt: založení v r. 1928  Hasan al-Banná (1906-1949)  Sajjid Qutb (1906-1966) Bratrstvo bylo zal. 1928 Hasanem al-Banná v egyptské Ismá'íliji. Jeho teoret. koncepce se stala ideologickým rámcem hnutí, jež od té doby provází polit. vývoj Egypta i dalších islámských zemí. Během 30. let vytvořila masové hnutí s bohatou vnitřní strukturou. Hnutí v praxi se soustředila na humanitární a charitativní činnost, vycházejíc z islámské etiky. Zakládala náb. nadace a nemocnice, sirotčince, veřejné vyvařovny, pronikala do odborů. Největší podporu však měla mezi nižšími středními vrstvami měst. Od 50. let prodělala řadu rozkolů a otřesů, nadále však zůstalo významným pilířem fundamentalismu v Egyptě a inspirací pro obdobná hnutí jinde. Po tzv. Arabském jaru se Bratrstvo dostalo ve volbách k moci a vedl Egypt do převratu proveden armádou, dnes je znovu ilegální.  Hasan al-Banná (1906-1949) muslimský laický kazatel, jehož cílem bylo polit. prostředky dosáhnout celkové společ. a mravní očisty, reformy islámu návratem k jeho zdrojům . Kritizoval jak kolonialismus, tak „pokrytectví“ a „bezvěrectví“, buržoazie a duchovenstva.V r. 1949 byl zastřelen egyptskou tajnou službou. Jeho dílo je obsaženo v řadě pamfletů a dopisů, v nichž brojil proti materialismu, ateismu, sekularismu, bolševismu a sionismu. Formuloval vágní představu „islámského řádu“, resp. „státu“. Rozpracoval jak sociálně etické představy hnutí, tak koncepci džihádu jako způsobu převzetí moci, přičemž nevylučoval jeho ozbrojenou podobu. Podle něho islám není jenom duchovním projevem individuální zbožnosti ale má i pol.-spol. rozměr.  Sajjid Qutb (1906-1966) nejdůležitější teoretik islámského fundamentalismu, poč. 50. let stal stoupencem Asociace muslimských bratří. Napsal řadu ideologických pamfletů a traktátů, z nichž nejznámější a teoreticky nejpropracovanější je spis Milníky na cestě.Tam formuloval názory na příčiny kritického stavu egypt. společnosti (bezvěrectví, mravní rozklad). Daný stav se mu jeví jako „novodobá džáhilíja“. Terčem kritiky už není ani tak kolonialismus, jako Násirův sekulární režim, loajální duchovenstvo a vlastně celá společnost - kromě hrstky pravověrných. jeho názory hluboce ovlivnily mladou generaci náb. radikálů, odmítajících umírněnou taktiku předválečného vedení Muslimských bratří. Pořád zůstává hlavním zdrojem inspirace pro současné skupiny „přímé akce“. další vývoj, druhá a třetí generace muslimských bratří (Hasan Hubajdí, cUmarTilimsání a další), „Zvláštní aparát“ během II. Světové války a následní vznik Skupin „přímé akce“  Obvinění z nevíry a odchod (at-Takfír wa ’l-hidžra) veden Ahmad Šukrí Mustafá  Islamské spoločenstvo (Džamácát islámíja) cUmar cAbd ar-Rachmám  Seskupení al-Džihád cAbd as-Salám Faradž Zavraždení prezidenta Anwár as-Sadáta v r. 1982 Muhammad Mursí - Bratrstva a tzv. Arabské jaro  Palestína Strana islámského osvobození (Hizb at-tahrír al-islámí) Taqí ad-Dín an-Nabhání Hamás - Hnutí islámského odboje (Harakat al-muqáwwama al-islámíja) šejk Ahmad Jásín, Chálid Maš’ál, Ismácíl Hanníja, a jiní, ozbrojené křídlo: Brigády mučedníka cIzz ad-Dín al-Qassáma Islámský džihád v Palestině (Džihád al-islámí fí Filastín) Fathí aš-Šiqáqí  Jordánsko – Strana fronty islámské akce (Hizb džabha al-camal al-islámí) cAbd ar-Rachmán al-Chalífa, cAbd al-Latíf al-cArabíját, Isháq Farhán  Sýrie (Sacíd Hawwá’, cAbd al-Fattáh Abú Ghubba) konflikt s režimem masakr v Hamá a Hims v 80. letech a současný syrský konflikt (M. FarúqTajfúr)  Tunisko – Strana hnutí obnovy (Hizb harakat an-nahda) Rašíd al-Ghannúší  Súdán – Hasan at-Turábí a islámské hnutí v Súdánu Národní islámská fronta (al-Džabha al-islámíja al-qawmíja) Strana lidového kongresu (Hizb al-mu’attamar al-šacabí)  Pakistán: Abú Alá al-Mawdúdí (1903-1979) indický (později pákistánský) fundamentalista.Vytvořil radikální variantu koncepce „muslimského národa“ v Indii. Založil stranu Džamáat-e islámí (Islámské sdružení) se sídlem v Karáčí. Jeho zákl. práce Islámská vláda obsahuje negativní analýzu stavu islámské společnosti. Východisko spatřoval v odhození všech civilizačních nánosů a návratu ke Koránu a sunně. Princip idžtihádu odmítal a při tvorbě zákonů spoléhal pouze na metodu konsensu.Vláda je přímo odpovědná obci věřících, jež svou ochranou čistoty zvěsti prostřednictvím ochrany čistoty autentické šarícy prokazuje svůj pozitivní vztah k Bohu. Především obec, a nikoli vláda je Bohu odpovědná za své jednání v souladu se zvěstí. Originálním způsobem rozpracoval pojem hákimíja – stát Boží vlády, autentické teokracie.  Turecko: Said Nursí (1876-1960) reformistický islámský myslitel kurdského původu, hlavní zdroj inspirace pro turecké islamisti zejména pro Nurcuovské hnutí (Nur cemaati), jak strana AKP tak i Fetullah Gülen a jeho hnutí vychází z Nursího učení Radikální šícitské směry a hnutí  Irán: „Islámská revoluce“ 1979 ájatolláh Rúholláh Chomejní a welájet-e faqíh vláda „duchovenství“, doslova: vláda „duchovního“, ájatolláh MahmúdTáleghání jako kritik a cAlí Šarícatí jako „teoretik revoluce“  welájat-e fakíh šícitská doktrína, vycházející z principu imámátu , vztahuje právo na vedení obce věřících pouze k osobě imáma,no po dobu nepřítomnosti „skrytého imáma“ přechází právo na vedení obce (ve skutečnosti na polit. moc), na nejvýzn. znalce teologie a práva mudžtahidy, na které zároveň přechází i Bohem daná schopnost správného vedení až do doby návratu „skrytého imáma“. Jedině tato vláda, hlásající plnění Božího příkazu (amr Alláh), která není světského původu, je vládou zákonnou (hukúmat al-kánún).Tím zdůvodňuje šícitské duchovenstvo nadřazenost své moci nad jakýmkoliv stupněm moci světské.Tento princip rozpracovaný ájatolláhem Chomenjním našel uplatnění v praxi především v Íránu po pádu monarchie 1979. „reformisté“, „radikálové“, „konzervativci“ rada poručníků a současný „nejvyšší vůdce“ (rahbar) cAlí Chamenei Irán na Blízkém východě a ve světové politice, spojenci a nepřátelé a „export revoluce“ „Muži, kteří se klání pouze Bohu“, syrský plakát, 2016  Irak: Strana dacwa a Muhammad Báqir as-Sadr a jiné šícitské hnutí v Iráku, umírněné a radikální: veliký ájatolláh cAlí as-Sistání a Muqtadá as-Sadr  Libanon: hnutí cAmal a Músá as-Sadr a současný vůdce: Nabíh Berrí hnutí Hizballáh a Hasan an-Nasralláh „Džihádizmus“ a globální islamistické hnutí  Afganistan a sovětské invaze „afgánští Arabové“ aTálibán cAbd Alláh cAzzám Laškar-e tajba – (Vojsko dobrých / spravedlivých), ozbrojené křídlo Centra mise a dobrovolnictví (Markaz ad-dacwa wa ‘l-iršád) zal. v r. 1987 v Afganistanu, nejdůležitější islamistické hnutí v jižní Asii, působí zejména v Pákistánu cílem „osvobodit Kašmír“ al-Qácida – (Základna), zal. v r. 1988 v Afganistanu Usáma ibn Ládin (1957-2011) Ajman az-Zawáhirí (1951- ) Abú Muscab az-Zarqáwí a al-Qácida v Iráku Dáciš / IS Islámský stát v Iráku a Levantě (ad-Dawla al-islámíja fí ’l-cIráq wa ’š-Šám)