Kapitola 4. Jak sl nakreslit plán aneb Na co jsou hypotézy l'm short enough and ugly enough to succeed on my own. Woody Allen, Play it again Sam Až dosud jsme si jenom stěžovali. Stěžovali jsme si na nezvlMnutelnou velikost přirozených systémů v sociálních vědách, na trampoty. které z toho vyplývají: na nutnost pracovat s neúplně popsaným a ještě neúplněji analyzovatelným systémem, na to, i.e jsme v důsledku této redukce vystaveni mnoha typům zkreslení. Stěžovali jsme si na to, i.e jsme schopni potvrdit existenci příčinné závislosti téměř výhradně jen experimentem. A stěžovali jsme si také na náš druhý veliký problém: na nutnost ncpřímého měření, na to, že transformace studovaného jevu do indikátorů, ve kterých tento jev pozorujeme, měříme a analyzujeme, je mnohem delšf a mnohem riskantnější než ve vě~ině jiných věd. Naříkali jsme nad nejistou validitou našeho měření. V téhle kapitole se podíváme na to, co se s tím dá dělat. Neočekávejte tu žádné zázračné recepty. Udělat slušný empirický výzkum, to dá fušku. Mnoho a mnoho hodin přemýšlení a psaní ještě před tfm, než máme vůbec možnost ušpinit si ruce fakty. Dlouhé dny v terénu. dlouhé dny strávené analýzou dat, a to se nakonec mů7..e stát, že naše hypotéza bude fakty vyvrácena. Alespoň jsme zjistili, 7..e tudy cesta nevede. Horší je, když ji naše výsledky ani nepotvrdf, ani nevyvrátí. I to se někdy stane. Ale přesto přese všechno, je to veliká krása dělat výzkum. Vždyt studovat vztahy mezi lidmi je velké dobrodružství. Pevnina sociálních vztahů a struktur je ještě jen málo prozkoumaná a zaplňovat prázdná místa na mapě je veliké dobrodružství. Zkuste to, a uvidíte, že se vám to bude líbit. Ale pozor, je to návykové. V téhle kapitole se budeme zabývat spíše logickými pravidly výzkumu než podávat recepty, jak technicky připravit výzkum. Tím se zabývá celá řada jiných knih. Věříme však, že tato 74 . . zh d tť 0 mnohých technických pravidla jsou důležitou pomůckou i pro optimahzaca ro o nu krocích ve výzkumu. • vdu začneme: v této kapitole, stejně jako Ještě jednu důležitou poznámku nez opra . ště ětšinou v jeho ...."Achozfch se budeme zabývat hlavněkvantitativním výzkumem, a to JC v . v """" • ýzk považovala za . é . Není to proto, že bychom tento typ v umu silně standardazovan veru. . Jecbna . · fale že kvantitativním výzkumu JSOU v nadřazený. Jediný důvod pro tento popts JC t, v naše zranitelná místa jasně viditelná. 4.1. Výzkum jako Idiot . ádk .....v<ítačového pravěku: Můžeme začít třeba pravdavou poh ou z ~""' Pohádka pro odrostlejší děti 6. o tom. co ;e počítač . pledstaven tisku jeden z prvrúch počítačů. l'fed dávnýnů a dávnýnu časy byl ěl 0 moc vlc než trochu le~ ně drah· pomalý a neum • Byl obrovský. nesmlr y, dá dávno novináři byli okouzleni. kalkulačka.Aie protože to bylo vno a ' Hovořili s jednlm z tvůrců toho počítače: é . ,.. Novinál: "Pane profesore, ten počítač je g ruus. · • lný idiot Uml je jednu věc: Profesor: "Ale. pánové, to se mýllte. To JC up ~lá chyby." I od U>dnlčky Ale uml to velmi rychle a rozeznat nu u r · 75 Studijní text je určen pouze pro použití ve výuce pro ilustrační nebo vědecké účely. Empirický kvantitativní výzkum v sociologií je také takový idiot Umí jenom rozeznat, zda existuje souvislost mez.i dvěma nebo více proměnnými. Bohužel, neumí to rychle a dělá mnoho chyb. Kvantitativní výzkum není nic jiného než testování hypotéz. Podívejme se blíže, co to vlastně znamená v termínech epistemologie vědy. Při produkci poznání zde užíváme v podstatě dva odlišné postupy: indukci a dedukci. Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá. Pak následuje sběr dat. Odpovídají-li závislosti mezi sebranými daty vzorei předpovězenému v hypotézách, přijmeme hypotézy jako platné. Jinak musíme hypotézy odmítnout. Induktivní metoda je značně odlišná. Začíná pozorováním, ve kterém pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v objektivní realitě. Objevené pmvidelnosti popíšeme ve formě předběžných závěrů. Ty pak ověřujeme dalším pozorováním. Konečným produktem je nová teorie. A ted si zkusme, zda jsme rozdnúm mezi dedukcí a indukcí dobře porozuměli: Cvičení 4.1. Kterou z těchto metod používal velmistr dedukce, slavný detektiv Sherlock Holmes? 76 Tabulka 4.1. DEDUKCE INDUKCE Teorie Pozorování •• Hypotézy Nalez.ené pravidelnosti .. Pozorování Předběžné závěry .. Přijaté/zamítnuté hypotézy Teorie Kvantitativní výzkum používá deduktivní metodu. To znamená, že je schopen řešitjen určitou kategorii problémů: Kvantitativní výzkum může nalézt řešení jen pro takové problémy, které je možno popsat v termínech vztahů mezi pozorovatelnými proměnnými. 77 Studijní text je určen pouze pro použití ve výuce pro ilustrační nebo vědecké účely. Přeformulovat problém tak, aby vyhovoval těmto podmínkám, pfuložit teoreůcký problém do jazyka výzkumu, nemusí být snadné. Naštěstí máme nástroj, který nám tuto operaci podstatně ulehčl. Jsou to pracovní hypotézy. Je to velice užitečný nástroj, který nám pomůže minimalizovat problémy vyplývající z redukce a transformace informací, nevyhnutelné v sociologickém výzkumu. 4.1. Aby hypotézy nebyly jen hypotetické Cesta od teorie k výzkumu je dlouhá a musíme S