Martin Indruch www.martinindruch.cz Ahoj já jsem Martin. Jsem fotograf na volný noze, O čem budu dneska mluvit? Fotka a sociální sítě. • Moje začátky a zakázky. • Krátký vhled do života fotografa. • Co a pro koho fotím. • Fotka a marketing, které fotky zaujmou? • Dobré světlo, co to je? • Jak vypadá funkční fotka? • Čtení z fotky. • Expozice. • Kompozice. • Jak upravuju fotky. • Komunikace se zákazníkem. • Fotky pro web, jak probíhá produkce. Ukážu vám jak jsem začal s focením, jak pracuju teď a pro koho Potom si povíme něco o tom jak vytvořit fotku která upoutá, Nastíním základy fotografie Jak fotky upravuju Co se mi osvědčilo v komunikaci se zákazníkem A pokud zbyde čas tak proberu i tvorbu reklamní fotky. ….. V roce 2006 jsme si s klukama ve skateparku jsme si dělali fotky a videa na kompakt. Bral jsem fotku jen jako záznam něčeho co se předemnou děje. Později jsem experimentoval s zkoušel Photoshop a úpravy. O tři roky později jsem si půjčil zrcadlovku od ségry a vyfotil kámošky v odstaveným vlakovým vagónu . Na automat Začal jsem se zajímat o fotografii, knížky, studium, jak nastavit foťák. Rok jsem fotil jen lidi okolo sebe a sebe. Moje první zakázka v roce 2010 pro kavárnu Vznikl nápad na propagační fotku, sehnali jsme kostýmy a Výsledek, on mě pak doporučil nějakým hotelům a kavárnám a já fotil převážně interiéry. Je to pro mě nejkrásnější focení 12 hodin fotím na svatbě. Nafotím např. 3000 fotek vyberu tak 800, který přetáhnu do počítače a tak 300-400 jich upravím, což zabere okolo 16 hodin. V budoucnu bych chtěl fotit pouze svatby Fotím i rodiny a za ty roky jsem poznal, že nejlepší reklama je DOPORUČENÍ Potkáte skvělý lidi na svatbě. Oni si vás objednají ještě před porodem na společné focení. Následovalo druhé focení už s dcerkou. Pak jsem jim fotil svatbu Na čtvrtém focení na mě jejich Eliška hází sním zatímco já… Fotím jejich další kulaté bříško. Narodil se klučina tak jsem hned musel zachytit, že jsou… …čtyři. Když se takových zákazníků sejde víc, tak to stejně stejně nestačí k živobytí. A proto jsem moc rád, že můžu fotit pro Masarykovu univerzitu. Fotím pro rektorát Slavnostní ceremoniály Předání Dekretů Oceňování Imatrikulace Prostě důležité akce I třeba ty míň radostný Mým druhým největším zákazníkem je Pramos Pro plastové okna a fasády, To jsou hlavní zákazníci, kteří stojí za zmínku ukončit. Fotka a marketing Fotka musí zaujmout! To je jasný cíl! Ale jak? Odpověď je jednoznačné sdělení Předáte divákovi informaci tím, že ji vepíšete do obrazu. Další příklad… kdy divák hned pochopí co mu chcete sdělit Ať už je to služba Nebo produkt. Takže buďte tvořivý a přemýšlejte proč by měl diváka zaujmout zrovna vás produkt. Můžete, ale i šokovat…. ….a tím upoutat pozornost (Pauza pro přečtení) Propagece trochu přehnaná, ale účinná. Nebo být vtipní… Pokud budete propagovat zubní nit….nebo kondomy …protože ty budou stále levnější než autosedačka pro mimina. Další způsob, jak vyjádřit, že náš produkt stojí za pozornost. A nebo můžete navodit pocit, náladu…. Čehož využíváme zčásti na každé fotce tím jak ji zabarvíme, natónujeme. Nejvíc funguje navodit pocit, náladu. Když jsme u těch barev a marketingu… …tak pro okamžitou rozpoznatelnost vaší značky je nejlepší se držet okruhu barev, které budou blízké vašem logu a jeho základním barvám. shrnutí: Můžete vyjádřit kreativitu, šokovat, být vtipní, vytvořit náladu. ukončit. Dobré světlo Je to světlo které koresponduje s náladou fotky. Jsou dva hlavní druhy světla které můžeme využít. Podpoří váš záměr, Hlavní rozdíl je ve velikosti světelného zdroje. Žárovka vs přirozené denní světlo přicházející oknem. Tvrdé světlo Působí dramaticky, dynamicky, naléhavě, důležitě. Poutá pozornost díky výrazným konturám stínů. Proto ho využijeme ve scénách… …které chceme, aby působili dramaticky Měkké světlo Měkké světlo má jemně přecházející stíny Působí pohodově, jemně, přátelsky, Takže ho využijeme všude jinde než světlo tvrdé…. ….u portrétů kde chceme zjemnit pleť a celkově vytvořit přátelský Look fotky. Nebo… …jednoduše v situacích kdy fotíte štěstí, lásku atd. Při focení venku máme k dispozici měkké světlo vždy když je pod mrakem. Když svítí sluníčko, tak vzniká tvrdé světlo…. ….A fotka najednou nepůsobí tak jemně, takže pokud to jde, tak se fotografové snaží…. …..najít stín. Aby měly dobré světlo. Prostě vhodné světlo pro jejich záběr. Expozice Expozice. Laicky řečeno je: To jak bude vaše fotka světlá či tmavá. Expozici ovlivňují tři proměné: Rychlost závěrky, clona, citlivost snímače nebo kinofilmu. Ukazatel který tady vidíte se nazývá kompenzace expozice. Pokud ukazuje na nulu, tak měření vašeho přístroje nebo zařízení vyhodnotilo, že výsledná fotka bude světlá tak akorát. Když budete fotit černošku na černým uhlí, tak si nastavíte kompenzaci expozice na +1 aby byla fotka světlejší a detaily vykreslenější. Když budete fotit bělošku na sněhu, tak naopak nastavíte -1 aby nebyla fotka přesvícená, přeexponovaná. Do expozice můžete zasahovat ještě při úpravách fotky v softwaru, ale o tom později. Histogram Neméně důležitý ukazatel je histogram. Fotka se skládá z jednotlivých pixelů. Představte si, že danou fotku rozdrolíte na pixely, a ty pak poskládáte do sloupečků od nejtmavších po nejsvětlejší. Fotograf má díky histogramu přehled o přeexponovaných nebo podexponovaných oblastech na fotce. Taky je to důležité k vytvoření přehledu o tom jak se vaše fotka bude zobrazovat na ostatních zařízeních. Čtení z fotky: Oko diváka se nejprve zabodne do nejvýraznějšího bodu a potom pokračuje dál fotkou a vy můžete ovlivnit odkud - kam, kterým směrem. Když říkám nejvýraznějšího tak to může znamenat výrazný několika způsoby: ostrostí, světlostí, barevností, a nebo pokud focený objekt ve výraznosti podporují linie nebo kontury. V neposlední řadě může ovlivnit čtení z fotky našemu oku známý tvar nebo objekt. Foťte od okna. Ulehčíte si tím práci se světlem podpoříte fotografovaný objekt tím, že bude světlejší než pozadí. Zkusím rozebrat čtení z této fotky: (Čtení z fotky: Jako z knihy z leva doprava, světlá místa, zaostřená, podpořená liniemi nebo konturami) Otázka pro všechny. Můžete mluvit nebo psát do chatu. Co za objekty nebo části na této fotce ovlivňují její čtení? ukončit. Kompozice Co je to vlastně Kompozice? je to uspořádání objektů, barev, linií na fotce Kompozice je: .důležitá, může vylepšit fotku i pokazit .existuje několik pravidel, která se vyplatí dodržovat, ale i porušovat, Než budu mluvit o kompozičních pravidlech musím vám o nich něco říct. Nikdo z fotografů tyto pravidla nezná nazpaměť, nepředříkává si je před spaním. Funguje to tak, že jednoduše dáte oko do hledáčku a cítíte, jestli ta fotka bude vyprávět to co chcete. Dá se to nacvičit a pak už je to jako, kdybyste měli v hlavě kontrolku, která se vám rozsvítí, když stojíte v tom správném úhlu. Často musíme používat představivost, “Jak by ta fotka asi vypadala, kdybych stál v protějším rohu místnosti?” Ale jinak je to automatika. Jak se to dá nacvičit prozradím na konci prezentace. Fotíme na šířku. Většina scén je na šířku. Takové je základní pravidlo. Je úplně na vás co kam zakomponujete. Toto je základ = fotíme na šířku Myslet na rovný horizont Ale když fotíme živé bytosti většinou máme tendenci… ….fotit každého na výšku. Líp se nám vleze do rámečku. Je to prostě praktické a logické. Ale když pravidlo porušíme… ...můžete tím do fotky dostat víc informací. Například kde se portrétovaná osoba nachází nebo jaké je její prostředí. (Marta Valešová, kancléřka MUNI) Nebo takto, Řekl jsem, že krajinu fotíme na šířku…. (Břetislav Dančák) Ale někdy je vhodnější toto pravidlo porušit…. Třeba jako tady Nebo tady. Často bývá spousta rušivých elementů okolo vás nebo prostě potřebujete zvýraznit to co vlastně chcete, aby divák viděl, čeho si všímat Kaplička a k ní vedoucí cestička. Zkuste si to na výletě. Horizont na šířku by vyfotil každý. Buďte kreativní a zakomponujte i popředí, řeknete tím víc kde se nacházíte. Pojďme k tomu prvnímu důležitému kompozičnímu pravidlu. Středová kompozice. Pokud je něco symetrické nechme to symetrické. Pokud objekt nebo útvar po rozdělení vytvoří dvě podobně vypadající poloviny zakomponujme je na střed. Ať je to osoba… Napadá vás ještě nějaký příklad? (dítě na kole) Objekt Nebo celá scéna.. Což je můj nejčastější případ středové kompozice.. Nedodržení středové kompozice může divákovi znepříjemnit čtení z fotky.…. Prostor vlevo je tam úplně zbytečně a akorát mate. Opět středová kompozice, podpořená vedoucími liniemi Vedoucí linie usnadňují divákovi čtení z fotky. Používají se k udávání směru. Vedoucí linie můžou vypadat třeba i takto: linie postupně se vzdalujících hlav udává směr. Vedoucí linie, ale nemusí vaše oko vést jen do středu fotky. Může to vypadat i takto Svoji fotku můžete hodně posunout vpřed tím, že použijete cokoliv na zarámování fotky. V přírodě to budou nejčastěji stromy. …. v interiéru můžete nacpat foťák mezi sedák a opěrku židle, do zábradlí nebo mezi něčí hlavy. Fantazii se meze nekladou. :) Nemusíte to s rámováním přehánět a zarámovat obraz jen z části …jako třeba tady Další pravidlo, které není kompoziční, ale je s ním spjato. Vyzkoušejte si udělat fotku z výškové úrovně očí. Dostanete se tím do jejich světa. Do světa, jak ho vidí například děti. A pokud toto pravidlo porušíte získá vaše fotka hned jeden z nálad. Nadhled a podhled Podhled působí dominantně. Myslím, že je to proto, že nám to připomíná dětství. Zároveň dostane fotka na vážnosti ale lidi na ní vypadají větší. Na to pozor. Dříve se tak fotili diktátoři a dneska se tak fotí dominantní ženy.. Naopak nadhled způsobuje to, že jste na fotce: Roztomilejší, mírumilovnější štíhlejší, ………………..další pravidlo ve kterém dělají hodně lidi chyby je… Směr pohybu nebo pohledu objektu. Nechte víc místa ve směru pohledu. Divák dostane prostor pro fantazii co se děje mimo rámeček fotky. Nebo směrem kterým se zrovna pohybuje. …. Lze porušit když dáte do fotky něco navíc. Další informaci, bude to fungovat … Diagonální kompozice = podporuje dynamiku, dramatičnost a pohyb. vyhoda: nemusíte si hlídat rovný horizont Pravidlo třetin je nejpoužívanější pravidlo vůbec. Tři části: nebe, pás lesa, zeme, do průsečíku umístit to co chcete zvýraznit. …. …. …. …. Jako zlatý řez (latinsky sectio aurea) se označuje poměr o hodnotě přibližně 1,618. V umění a fotografii je pokládán za ideální proporci mezi různými délkami. Zlatý řez vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. Fibonačiho spirála vychází ze zlatého řezu. Zlatý řez je kompoziční pravidlo které nás naučila příroda. Řídí se podle něj růst všeho. Je to odpověď na to co je pro naše oko přirozeně líbivé, protože vše co příroda vytvoří se řídí podle zlatého řezu. Malíři podle zlatého řezu komponovali. Já osobně si nemyslím, že vědomě. Fibonačiho spirála vychází ze zlatého řezu …. Je těžké dosáhnout dokonalé fibonačiho spirály protože často nejde pohybovat s prvky na scéně. A proto používáme pravidlo třetin. …. Oddělit objekt od pozadí hloubkou ostrosti ukončit. Jak upravuju fotky? Jak objevit a natrénovat si kompoziční pravidla? Foťte každý den! Week of Life Život na planetě zemi očima jejich obyvatel. …. Začnete vidět věci které jste dříve neviděli… …. ukončit. Funkční fotka ? Funkční fotka obsahuje jen to co je důležité: Kdy je fotka funkční? Když máte doma funkční reproduktory, tak si můžete pustit hudbu, když máte funkční mobil, tak se dovoláte a když vytvoříte funkční fotku, tak divákovi předá přesně to co vy chcete, ať už je to 01 informace, 02 emoce nebo 03 obojí. Na co si dát pozor, aby Vaše fotka byla funkční? Zamyslet se nad tím co chcete divákovi předat, vyvarovat se chyb a tím usnadnit čtení z fotky. …… Divák čte fotku, analyzuje jí a pokud je to pro něj snadné a ještě navíc zábavné je fotka o to lepší. Kamarád vám napíše: Jak se máš? Co děláš? Neodepíšete nic, vyfotíte mobilem fotku a pošlete: A fotka obsahuje vše důležité. …… Ono to možná vypadá, že každá fotka je funkční, ale například tato není. Nebo reklama na fén…. I kdybych si ten fén koupil, měl bych při fénování pocit, že mi vypadávají vlasy. Další nic nepředávající fotka. Na takový druh reklamy by se hodila fotka vysmátých sympatických lidí. Oranžová velká ruka nikomu nic neřekne, jen upoutá a nic nepředá. ….. Včera jsem jednu našel jednu nefunkční fotku. Je ale nádherná a efektní…. Ptal jsem se lidí na FB: O čem tahle fotka je? - Lokalizátory obětí lavin - Stavba iglů - To vypada jak pohreb:) - to vypadá na blížící se jaro - Zahrabavani mrtvoly - Zateplování a práce s polystyrenem …. ukončit Komunikace se zákazníkem Byl jsem na festivalu svatebních fotografů a tam se řečník při probírání marketingových technik zeptal: Kdo odpovídá zákazníkům na maily do 10min? A zvedli ruku 3 ze 150. A já jsem pochopil jak velkou výhodu má ten kdo od počátku působí spolehlivě, nadšeně a akčně. Důvod proč i špatní fotografové mají spoustu zakázek a živí se fotografií je ten, že je na ně spoleh. ….. Lukrativnější zakázky od firem se získávají nebo je zprostředkovávají jejich zaměstnanci. A ti chtějí mít co nejrychleji vše hotové. Zaměstnanec, který potřebuje mít rychle hotovo přidělí zakázku raději fotografovi s kterým nevázne komunikace a který jistojistě dorazí včas. Proto ten kdo se chová profesionálně nebo tak alespoň působí bude fotit. Dát zákazníkovi něco navíc. Tím se odlišíte. …. Fotky pro web, jak probíhá produkce. Výška, šířka, Pohled určitým směrem Specifický poměr stran. Nechat místo pro text. Nekontrastní fotka. Zachytit určitý moment Pro Universitas fotím v ještě užším formátu Proto je navíc někdo kdo hlídá VIZUÁL, kreativec Pramos zaslal nějaký koncept vizuality…. martinindruch.cz Chyba instagramerů: neuvědomění si jaká je jejich cílovka, střídání žánrů fotek, kupování si followerů Rozdíl mezi BF a IG? Je důležitější u FB mít lepší fotku nebo text Cvičení: Vyfoť čímkoli FLATLAY fotku (z ptačí perspektivy) na jakémkoli povrchu a zakomponuj do ní předměty které vystihují váš byznys.