Sochy univerzitního kampusu Masarykovi univerzity Vyučovaný předmět: Výtvarná výchova Učitel/autor: Bc. Petra Hrubanová, Bc. Iveta Janošková, DiS., Bc. Jana Karásková Třída + počet žáků, charakteristika: 25 žáků, 9. roč. ŽŠ/1. roč. SŠ, bez speciálních vzdělávacích potřeb Časová jednotka: 45 minut Pojetí kurikula: Výtvarná výchova v praxi pro nás znamená obsahově složitý proces. Tvořivé činnosti jsou provázány s procesy tvorby a reflexí. Zážitek z tvorby (relaxace, tvůrčí činnost, myšlenkové asociace, atd.) díky motivaci je jedním z hlavních přínosů výtvarné výchovy. Naše lekce vychází z pojetí kurikula esencialistického a aktivistického. Kontext: Hodina Sochy univerzitního kampusu Masarykovi univerzity se tematicky pojí s kulturou ve městě. Pojem kultura je velice rozšířeným a obecným pojmem. Dětem chceme především ukázat, že se kultura pojí nejenom s uměním, divadlem, architekturou, životním stylem, zvyky atd., ale i s podměty, které vychází z přírodních zákonů a vzájemných interakcí. Příroda a lidská činnost se vzájemně podílí na výstavbě kultury. Sochy univerzitního kampusu MU vytváří sbírku současných uměleckých děl. Dětem chceme ukázat sochu jako objekt, různé přístupu ke zpracování a především je chceme nechat pracovat s vlastní podstatou vybraných soch a rozšířit jejich představivost. Po lekci by v hodině výtvarné výchovy mohlo následovat seznámení se se zbylými sochami/autory v areálu kampusu MU nebo ve městě Brně. Tyto objekty by jim byly představeny prostřednictvím přímého kontaktu (jak tomu bylo v této hodině) nebo prostřednictvím informací, obrazových materiálů a aktivit ve třídě (viz pracovní listy z lekce). Umělecké dílo: V areálu univerzitního kampusu MU v Bohunicích se nachází jedenáct uměleckých děl, pro účely našeho výkladu jsme vybrali dvě umělecká díla. Dotyky a distance a sousoší Osvícení a Silná barva jsme si zvolili z několika důvodů. Tím nejdůležitějším důvodem bylo podobné téma, které sochy k sobě pojí (př. motiv a použití přírodního materiálu, rituál, optický klam, nekonečnost, lidská existence ve vesmírném kontextu) a dalším důležitým aspektem výběru bylo umístění soch. Sochy se nacházejí ve vzájemné blízkosti, a proto tedy i při přesunu skupiny posluchačů, nedojde ke zbytečným časovým prodlevám. 1) Dotyky a distance – Aleš Veselý Nerez ocel, kámen, 300×560×150 cm, 2009, z cyklu Kódy a prolínání V díle se spojují dvě základní látky. První simuluje zakřivení prostoru pomocí zrcadla, které díky lomu světla napodobuje nekonečno. Druhý element zastupuje balvan představující základní sílu země. Cyklus KÓDY A PROLÍNÁNÍ představuje dvacet šest soch. „Jsou tak trochu interaktivní. Člověk do nich může vstoupit, může si je ohmatat, a vidí tak v druhém plánu, že se tam děje něco úžasného.“ Sochy tvořené prohnutými ocelovými pláty vysokého lesku v kombinaci s přírodními prvky symbolizují jakési pokusy o překročení známých dimenzí. V objektech je využíván fenomén zrcadlení, které člověka naplňuje úžasem, nespočívá v efektních optických účincích. Otevírají se průniky do jiných prostorů, nezměrnost vesmíru se násobí v sérii prolínajících se zakřivených obrazů. Tato sdělení jsou zakódovaná a je třeba je rozšifrovat a pochopit. Hmota ani tvar nejsou definitivní, relativnost fyzické existence vyvažuje naše vnitřní vědomí, vesmír, který vytváříme ve vlastní mysli. Člověk musí cele vstoupit do této „hry“ kódů a významů. Sochy Aleše Veselého uměleckou řečí hovoří o rozpínajícím se vesmíru, množině galaxií, světů, které jsou stále více od sebe vzdalovány a jsou mimo dosah našeho poznání. Hovoří ovšem i o tajemnosti a smyslu lidského údělu, o postavení člověka v řádu věcí. 2) Sousoší Osvícení a Silná barva – Lukáš Rittstein Kombinace materiálů, 2009, série Les Autorem soch je Lukáš Rittstein, který je vytvořil skloubením různých materiálů. Výsledkem je mnohovýznamové spojení dřeva, kovu, keramiky, skla a sádry. Sousoší patří do série soch s názvem Les. Je inspirována dlouholetými pobyty autora v džungli na Papuy Nové Guineji, kde si intenzivně uvědomil mizení divočiny. Tyto sochy se volně inspirují fenoménem globalizace, ekologickými otázkami a civilizačními problémy. Jsou vždy tvořeny oblým, měkce působícím tvarem, který se drží horizontálních umělých kmenů tak „ jako se duše upíná na osu své existence“ (Rittstein). Každá ze soch má svůj vlastní, konkrétní příběh, jejich význam je však obecně symbolický: jde o hledání hlubšího zakotvení člověka v současné společnosti. Tento prožitek se u Rittsteina zrodil právě mezi domorodými kmeny, kde tak intenzivně prožíval právě ono závratné mizení původního propojení člověka se světem přírody. Dílo Lukáše Rittsteina je obsáhlé a významově víceznačné a mnohoznačné. Autorova hluboká představivost a intenzivní prožívání civilizačních momentů lidské existence ve vesmírném kontextu je všudypřítomná. Celé dílo Lukáše Rittsteina tak charakterizuje konfrontace vnitřního a vnějšího vesmíru. Pedagogické cíle: - žáci si zapamatují jména prezentovaných umělců a uměleckých děl - žáci dokáží stručně charakterizovat tvorbu Aleše Veselého a Lukáše Rittsteina - žáci si procvičí povědomí o rozličných materiálech, které je obklopují v běžném životě - žáci vytvoří objekt z přírodních a/nebo umělých materiálů dle zadání - žáci zvládnou vytvořit asociace na určené umělecké dílo - žáci spolupracují ve skupině Popis jednotlivých aktivit včetně časového harmonogramu: 1. Úvodní slovo – krátké informace ke sbírce uměleckých děl v rámci kampusu MU, co nás čeká. 2 min. 2. Dotyky a distance – Aleš Veselý 2.1. zahřívací aktivita - kvíz na téma materiály - přírodní a umělé materiály v neprůhledných sáčcích, žáci budu hádat co to je a to doplní do pracovního listu. 5 min 2.2. krátké informace o díle a autorovi - 3 min 2.3. vytvoření drobného přenositelného objektu z přírodních či umělých materiálů (samostatná práce) – 15 min 2.4. přenos objektů k dalšímu dílu, instalace objektů v novém prostoru – 3 min 2.5. závěrečné slovo - (proč jsme sochu přenesli – nový význam, nová kvalita zrcadlení) navázání na další objekt 3. Sousoší Osvícení a Silná barva – Lukáš Rittstein 3.1. krátké informace o díle a autorovi – 2 min 3.2. asociace a příběh (viz. pracovní list) + přednes ostatním skupinám - 15 min Doplňková aktivita – můžeme využít jako pro následující aktivity ve škole 4. Obrazová skládačka – všechny sochy a autoři v areálu MU – viz příloha 5. Ukončení výstupu – shrnutí informací (kdo, co, jak, proč) společná témata: protiklady (umělé x přírodní; primitivní x moderní; existující x fiktivní; aj.), rituál, komunikace s prostorem/prostředím Reflexe: Realizovaná hodina proběhla dle našeho názoru dobře. Shodly jsme se, že sochy pro výuku byly vybrány správně a že i námi vymyšlené aktivity by v praxi adekvátně vyhovovaly a navíc by pro žáky byly i dostatečně zajímavé. Díky hodině s našimi spolužáky jsme zjistily, že problém bychom měly s časovým rozložením jednotlivých aktivit do vyučovací hodiny. U některých činností se nám povedlo určit nutný čas relativně dobře, avšak u jiných úkolů se námi navrhnutý čas ukázal jako nedostačující (především při plnění úkolu číslo 3.2. – vymýšlení příběhu), a proto bylo nutné časové rozložení změnit. V průběhu hodiny jsme si též uvědomily, že musíme žákům vše dostatečně vysvětlovat a opakovaně zjišťovat, že skutečně všemu rozumí. Stejně tak jsme pochopily, že je nutné věnovat dostatek pozornosti tomu, jak se žáci na práci soustředí a zda se opravdu věnují tomu, čemu mají. Obecně hodnotíme hodinu jako velmi přínosnou. Nejen, že jsme zjistily, jaké nedostatky naše lekce v praxi obnáší, ale také to, jaká pozitiva má. V hodině navíc vládla příjemná, pohodová atmosféra, která pozitivně působila na všechny zúčastněné. Použitá literatura a zdroje obrázků: Informace: · http://www.artlist.cz/lukas-rittstein-2370/ · http://www.novagalerie.cz/lukas-rittstein/ · http://www.artlist.cz/ales-vesely-1207/ · http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/1400186-dotyky-distance-i-vstup-do-zakona-jsou-v-litomysli -povoleny · http://www.galeriekvary.cz/vystavy/archiv-vystav/vystavy-2012/ales-vesely-kody-a-prolinani · http://www.munimedia.cz/prispevek/vystava-silna-barva-ukryva-ode-vseho-neco-1178/#sthash.Ikgxzvqs.d puf · http://www.ibrno.cz/kultura/30450-v-kampusu-se-nedari-jen-ved-ale-i-umeni.html * http://collections.muni.cz/cs/sbirky/sbirka-vytvarneho-umeni Obrázky: * http://www.lidovky.cz/foto.aspx?c=A110620_174117_ln_kultura_wok&foto=WOK3bef81_Rittstein_lapeto v_OB5D1522_2_99639.JPG * http://www.artlist.cz/dila/usvit-6871/ * http://praha.idnes.cz/foto.aspx?r=praha-zpravy&c=A150313_130357_praha-zpravy_nub&foto=NUB59db91 _MAF_F_2015_03_12_192613_5499028.jpg * http://kultura.zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=vytvarne-umeni&c=A150313_172336_vytvarne-umeni_vha&f oto=JB59dc77__mg_1814.jpg * http://www.artlist.cz/dila/klec-1320/ * http://www.galeriestredokluky.cz/detail.php?id=63 * https://www.muni.cz/history/artworks/1205/1 * http://artalk.cz/2012/07/06/zemrel-dalibor-chatrny/ * http://kultura.sme.sk/c/7447131/na-namesti-slobody-stoji-jukebox.html * http://bratislava.sme.sk/c/5841137/sochy-mu-burali-komunisti-aj-jt.html * http://www.linkos.cz/diar-cos/diar-2013/ * http://hranicky.denik.cz/galerie/foto.html?mm=030109_tr_tasovsky&s=40 * http://zpravy.tiscali.cz/zemrel-sochar-vratislav-karel-novak-autor-letenskeho-metronomu-223543 * http://zena-in.cz/clanek/olbram-zoubek-v-jizdarne-prazskeho-hradu * http://kultura.zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=vytvarne-umeni&foto1=KOT2227c5_preclik_FO02102135.jp g * http://www.stuttgarter-zeitung.de/gallery.villen-von-stuttgarter-beruehmtheiten-so-lebten-porsc he-bolz-und-co-param~5~4~0~21~false.7f29f2d4-40cc-4199-ae4e-785f4b41a1c5.html * https://www.online.muni.cz/udalosti/1981-kampus-ozivilo-moderni-umeni Potřebný materiál: Zahřívací aktivita: - kámen, ocel, traviny, igelit, papír, karton, sklo, pytlovina, tyl Vytváření objektu - přírodniny, noviny, kolíčky, dřívka, lepidla, alobal, skořápky, textil, atd. Práce se symbolem - papíry, tužky Přílohy: I.Pracovní list Sochy v areálu Univerzitního kampusu MU 1. V dnešní hodině se budeme zabývat ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ jednotlivých materiálů a prostředí. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 2. Čtyřsměrka pro rychlíky J Najdi jména jedenácti uměleckých objektů umístěných v Kampusu Masarykovy Univerzity. Urči, která díla v čtyřsměrce chybí. (nápovědu najdeš na druhé straně) O A M E O F T Ř I P O S T A V Y S H I E M O X E O A I T Q A E G N Á J R A U S F D U X É E N I O G V V F R T A Q Z S G B Z O Z V P O S V I C E N Í K U L J T F A A N T O I S I L N Á B A R V A E U V F X E S E U H K O I A S O X D O T Y K Y A D I S T A N C E L Q R E L I E F P L A S T I K V G G N I M O C S I D E R G O J Ě V 3. V areálu Univerzitního kampusu MU se nachází umělecká díla od jedenácti umělců. Tady je vypsaný jejich přehled. Na tento list si k nim můžeš zaznamenat poznámky. Aleš Veselý – Dotyky a distance Lukáš Rittstein – sousoší Osvícení a Silná barva Jozef Jankovič – Rovnováha Krištof Kintera – Red is coming Michal Gabriel – Tři postavy Olbram Zoubek – sousoší O Evě a O Marii Dalibor Chatrný – Hnízdo Otto Herbert Hajek – Reliefplastik Vratislav Karel Novák – Nakloněné kruhy Vladimír Preclík – Rozkvět vzdělanosti Pavel Tasovský – Stébla Sousoší Osvícení a Silná barva jsou inspirované dlouholetými pobyty Lukáše Rittsteina v džungli na Papue Nové Guineji, kde si intenzivně uvědomil mizení divočiny. Tyto sochy se volně inspirují fenoménem globalizace, ekologickými otázkami a civilizačními problémy. Každá ze soch má svůj vlastní, konkrétní příběh, jejich význam je však obecně symbolický: jde o hledání hlubšího zakotvení člověka v současné společnosti. 4. Sousoší Osvícení a Silná barva je inspirované určitým příběhem a celosvětovými fenomény. Co ti sousoší připomíná? Napiš pojmy, které v tobě tyto objekty vyvolávají (asociace, nápodoba, atd.) 5. Každá socha má svůj vlastní příběh. Na základě toho, co v tobě vybraný objekt vyvolává, se tedy pokus napsat svůj vlastní příběh. II.Řešení 1. k á m e n 2. o c e l 3. t r a v i n y 4. i g e l i t 5. p a p í r 6. k a r t o n 7. s k l o 8. p y t l o v i n a 9. t y l A O T Ř I P O S T A V Y H M O T Á A D É V R Z B O S V I C E N Í L N I S I L N Á B A R V A V H O D O T Y K Y A D I S T A N C E R E L I E F P L A S T I K V G N I M O C S I D E R Ě 6. BONUSOVÝ ÚKOL: Přiřaď k sobě portrét sochaře, jeho dílo a jméno sochaře s názvem sochy. Jozef Jankovič – Rovnováha Krištof Kintera – Red is coming Michal Gabriel – Tři postavy Olbram Zoubek – O Evě Olbram Zoubek – O Marii Dalibor Chatrný – Hnízdo Otto Herbert Hajek – Reliefplastik Pavel Tasovský – Stébla Vratislav Karel Novák – Nakloněné kruhy Vladimír Preclík – Rozkvět vzdělanosti