DIDAKTIKA INTERDISCIPLINÁRNÍ VÝUKY – JARO 2020 Cíl: Vhled do tématu kulturní identity v Evropě 16.–18. století. Zakončení: kolokvium; téma: a) význam zámořských misií z pohledu Evropanů i domorodých populací; b) kulturní specifika a role jednotlivých aktérů, např. jezuitů a domorodců. K zamyšlení dávám několik textů a k nim připojuji otázky. 1) Zdeněk Kalista, Cesty ve znamení kříže (1941): příklady vnímání „jinakosti“ kultur, resp. zakotvenosti a povahy stereotypů evropské civilizace v konfrontaci s jinými zvyklostmi domorodců; s. 46–49 a 64–68: Jindřich Richter o působení mezi indiány kmene Coniba (1685– 6); s. 97–98: František Boryně ze Lhoty o misiích na území Moxos, Bolívie (1720); s. 149– 158: Antonín Malínský o misiích na Filipínách (1737). Otázky k zamyšlení (pro účely kolokvia): a) posuďte vnímání domorodců ze strany Evropana – jejich zvyklosti, rituály, stravu apod.; b) jaké byly základní aspekty života v zámořských misiích? 2) Antropologické výzkumy (Claude Lévi-Strauss v polovině 30. let 20. století): Lévi-Strauss zkoumal oblast střední Brazílie, především povodí řek Paraná a Paraguay: kmen Kaďuvejů (při paraguayské hranici), v té době ještě prakticky neznámý; a kmen Bororů žijících v oblasti Mato Grosso (velký buš, spíše severněji, oblast Brazílie a Bolívie). Kaďuvejové: Brazilský kmen, jeden z více, které patřily do bojovného „národa“ Mbayá-Guaicurú; Kaďuvejové byly spolu s paraguayskými kmeny Toba a Pilaga posledními reprezentanty tohoto národa. Mbayové přitom byli již v 16. stol. bojovníky a vladaři, kteří se považovali za urozence, oproti staršímu obyvatelstvu této oblasti, indiánům Guaná, živících se zemědělskou prací, tedy „nízkými činnostmi“ z pohledu Mbayů. Zprávy ze 16. stol. hovoří o nechuti těchto kmenů stýkat se s níže postavenými Evropany – považovali to za společensky neúnosné. Typickým jevem bylo malování obličejů – vyjadřuje patrně status člověka, především ale jeho přináležitost mezi „lidi“: v 18. stol. se tito indiáni divili jezuitským misionářům, že chodí s nevytrhaným obočím a nepomalovaní – to považovali za hloupé, protože misionáři se pak nelišili od zvířat. Obličejové malby virtuozně vyvedené – volutové a spirálovité motivy, pokrývající část nebo celý obličej. Zajímavá „hra“ u příležitosti významných okamžiků v životě urozeného dítěte ženského pohlaví: exhibice, při níž ženy vystupovaly v mužských rolích, tj. např. předváděly průvody bojovníků, tance či turnaje; šlo patrně o velmi starý zvyk. Bororové (Mato Grosso): Vesnice Kejara – kruhové rozmístění jednotlivých chýší kolem ústředního největšího domu (chýše), jenž byl určen pouze mužům (svobodní v něm přebývali stále, ženatí zde trávili většinu dne) a ženám sem byl vstup zakázán. Kruhový půdorys vesnice má stěžejní sociální i náboženský význam: misionáři, kteří dříve usilovali o pokřesťanštění domorodců, tak nejúčinněji dosáhli výsledků, pokud tuto strukturu narušili a postavili například obydlí ve čtvercové struktuře. Rozložení dne: noc je určena náboženským obřadům, zatímco dopoledne se spí. Z hlediska dědického domy náleží ženám, které je dědí. [Doporučuji ke čtení: Claude Lévi-Strauss, Smutné tropy, Praha 2011 (orig. Paris 1955).] Otázky k zamyšlení (pro účely kolokvia): a) co si myslíte o prezentovaných poznatcích?; b) mají nějaký vztah k evropským misiím 16.–18. století? A lze vůbe hledat souvislost mezi postoji vůči domorodcům ze strany misionářů v raném novověku a antropologů v 19. a 20. stole- tí?