MUNI/ Základy gregoriánskeho chorálu Zadání: A. vybrať si jednu z tém teoretickej časti + vypracovať s použitím odporúčanej literatúry (alebo s vybranou databázou), B. praktikum Termín odevzdání: 31. 8. 2020, zaslat prosím jako souhrnnou seminární práci (se všemi formálními náležitostmi) zároveň na všechny tři níže uvedené adresy a zároveň uložit do odevzdávány předmětu v ISu eva.veselovska@savba.sk ondrej_mucka@centrum.cz manas@phil.muni.cz A. Literatúra: 1. David HILEY: The Western Plainchant. Oxford : Oxford University Press, 1993 (učební materiály v ISu) 2. David HILEY – Janka SZENDREI: Notation, §III. 1. History of Western notation. (ii): Plainchant: Principal charakteristics. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Volume 18. Ed. Stanley SADIE (Ed.). London etc. : Oxford University Press, 2001, s. 84-119. 3. Michel HUGLO: Liturgische Gesangbücher. In: Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 5-6, Stuttgart : Bärenreiter, 1996, s. 1412-1438. Témy teoretickej časti (rozsah seminárnej práce: 1 - max. 2 normostrany, 1NS = 1800 znakov vrátane medzier): 1. Stredoveké liturgické knihy (všeobecný prehľad + základné charakteristiky) 2. Misál + graduál (základná charakteristika + najdôležitejšie materiály) 3. Breviár + antifonár (základná charakteristika + najdôležitejšie materiály) 4. Sakramentáre a lekcionáre (základná charakteristika + najdôležitejšie materiály) 5. Stredoveké notácie (všeobecný prehľad + základné delenie) Veronika 6. Bezlinajkové notačné systémy (základná charakteristika + najdôležitejšie materiály) Magdalena 7. Linajkové notačné systémy 11. – 12. storočia (základná charakteristika + najdôležitejšie materiály) Julie-Anna 8. Gotické linajkové notačné systémy 13. – 15. storočia (základná charakteristika + najdôležitejšie materiály) Stanislav 9. Databáza (vybrať si jednu z databáz a stručne popísať obsah databázy, systém spracovania a publikovania prameňov, najdôležitejšie rukopisy - výber) · http://cantus.uwaterloo.ca/ Cantus Database (Debra Lacoste, University of Waterloo, Canada) · http://pemdatabase.eu/ Portuguese Early Music Database (Manuel Pedro Ferreira, Lisboa, Portugal) · http://cantus.sk/ Slovakian Early Music Database (Eva Veselovská, Bratislava, Slovakia) · http://hun-chant.eu/ Hungarian Chant Database (Zsuzsa Czágany, Gábor Kiss, Budapest, Hungary) · http://cantusbohemiae.cz/ Fontes Cantus Bohemiae (Jan Koláček, David Eben, Praha, Czech Republic) · http://cantus.edu.pl/ Cantus Planus in Polonia (Bartosz Izbicki, Warszawa, Poland) · https://cantus.simssa.ca/ Cantus Ultimus (Ichiro Fujinaga, McGill University, Montréal, Canada) · http://comparatio.irht.cnrs.fr/ Comparatio (Claire Maître, CNRS, Paris, France) · http://musicahispanica.eu/ Musica Hispanica (Carmen Julia Gutiérrez, Universidad Complutense de Madrid, Spain) · https://gregorien.info/ Gregorien.info (Inga Behrendt, Gerald Messiaen, Bernhard Schmid) · http://gregorianik.uni-regensburg.de/ Antiphonale Synopticum (Harald Buchinger, Universität Regensburg) · http://musmed.eu/ Medieval Music Manuscripts Online (Dominique Gatté, Strasbourg, France) · http://www.hymnologica.cz/sequences (Hana Vlhová-Wörner, Praha, Czech Republic) 10. Stredoveké hudobné rukopisy Státní vědecké knihovny Olomouc (základný prehľad alebo vybraný jeden rukopis): https://www.vkol.cz/ 11. Stredoveké hudobné rukopisy Knihovny olomoucké kapituly (knihovna Metropolitní kapituly u sv. Václava v Olomouc Zemský archiv v Opavě, pobočka Olomouc, základný prehľad alebo vybraný jeden rukopis) B. Praktikum 1. Uveďte číslo chorálního modu u Introitu z Hodu Božího Velikonočního a taktéž celý název (např. dórský plagální). 2. Rozhodněte, podle které notované verze jsou následující dvě ukázky zpívány: Graduale Romanum / Graduale Novum / Graduale Triplex / Liber usualis (videa níže, skeny z příslušných lit. knih v učebních materiálech v ISu) https://www.youtube.com/watch?v=K0EJwZZubv0 https://www.youtube.com/watch?v=MBtmP2boUiU 3. V aplikaci Psalm tone tool vypracujte příslušný žalm (k výše uvedenému introitu) s příslušným psalmodickým průběhem