PŘEDNÁŠKA Č. 2 + 3 DM+INOVACE+ZMĚNA+PM Manažerské kompetence/role Time management Design driven innovation Design thinking Design management Projektové řízení Change management Koučink a mentoring MANAGEMENT A ARCHETYPY PRAGMATISMU Pravdivé je to, co je užitečné. PRAGMATISMUS Důležité je, aby budoucnost byla zlepšována v myšlenkách a plánech, ale ještě důležitější je, aby byla zlepšována ve skutcích a v životě. Karel Čapek ARCHITEKTURA: TŘI STĚŽEJNÍ BODY • Firmitas • Utilitas • Venustas • [Marcus Vitruvius Pollio] STAVĚT ZNAMENÁ VYTVÁŘET UDÁLOSTI VZTAH K DESIGN MANAGEMENTU? ▪ Urbanista ▪ Architekt ▪ Projektant ▪ Interiérový architekt MANAGEMENT ZMĚNY OSM KROKŮ ÚSPĚŠNÉHO ZVLÁDNUTÍ ZMĚNY INOVACE TYPY DESIGN MANAGEMENTU ❑ Product design management – produktový design ❑ Brand design management – design značky ❑ Service design management – design služeb ❑ Business design management – design podnikatelských modelů Úspěšní inovátoři jsou konzervativní; to je nutnost. Nejsou orientováni na rizika, jsou orientováni na příležitosti. Peter Ferdinand Drucker INOVACE • Základem inovace je schopnost vidět souvislosti, všimnout si příležitostí a využít jich. • Inovace jako znalostní proces – vytvoření nových možností na základě různých množin znalostí. • Mechanismy inovace – strategická výhoda • Typy inovací • Komponenty – architektura inovace • Dominantní design – technologická trajektorie ŘÍZENÍ INOVACÍ Inovace základní proces, který se zabývá obnovováním toho, co organizace nabízí a způsobu, jak služby generuje a dodává. ❑ Sledování a zkoumání prostředí ❑ Výběr z potencionálních spouštěčů ty směry, kam se budou vynakládat zdroje ❑ Investovat do vybrané volby a získat znalosti ❑ Implementovat inovaci PROJEKTOVÝ MANAGEMENT I have a dream • jak si představujete úplně ideální završení projektu? co se podařilo získat, udělat, zjistit? jak jsme zlepšili svět? kdybychom měli neomezené prostředky, nadpřirozené schopnosti a všechny anděly světa na své straně, co bychom udělali? Očekávání • co si myslíte, že je reálné udělat (s omezenými prostředky, bez superschopností a andělů), když budeme dobří? Výstupy projektu • co by podle vás mělo v rámci projektu fyzicky vzniknout (nad rámec toho, co je slíbeno v projektu jako výstup) Přínosy pro obor/organizaci • jak si ideálně představujete, že projekt posune obor jako takový? Co byste chtěli, aby po něm zůstalo? Synergie • vidíte někde možné synergie projektu s tím, co už na KISKu/v organizaci probíhá, někde jinde nebo obecně ve společnosti? Na co navazujeme, s čím se můžeme spojovat? Očekávání od manažera/koordinátora • s čím vším si představujete, že pomůže? jak se projeví jeho/její zapojení do projektu? Výstupy manažera • jaké konkrétní věci vytvoří, odevzdá, zařídí? Jaké jsou priority projektu? • představte si, že jen dvě z těchto věcí (cena, kvalita, termín) lze stoprocentně dodržet, které to musí být? Stakeholdeři projektu • kdo všechno jsou lidé / subjekty dotčené projektem? jak? Autorita projektu • je ještě někdo jiný než Petr Š., kdo má nad projektem moc? kdo by to třeba mohl zastavit nebo změnit směr? Externí vlivy • jaké KISKové i neKiSKové vlivy můžou mít na projekt vliv? může dojít k nějakým kolizím s jinými projekty? může projekt narušit nějaká připravovaná změna legislativy? je potřeba něco hlídat, mít na paměti, sledovat? (vyjma projekt samotný?) i pozitivně samozřejmě, ale to už je pravděpodobně obsaženo v části “synergie” Řízení změn • kdyby by byla potřeba v projektu učinit změnu, kdo to může odsouhlasit / schválit? kdo se to musí dozvědet? Rizika projektu • na čem to může krachnout? na jakých předpokladech? co nás bude nejvíc brzdit? kdybych byl ďábel a chtěl to poslat do kytek, na co bych zaútočil? Neznámé v projektu • jaké jsou neznámé projektu? kde vaříme z vody? Předpoklady projektu • co v rámci projektu předpokládáme? Zdroje • Kolik na to máte peněz, času a lidí? Do kdy to bude hotové a jsou tam nějaké milníky?