Řízení organizací kontext 21.2.2020 Petr Škyřík Oblasti • Manažerské kompetence/role • Time management • Design driven innovation • Design thinking • Design management • Projektové řízení • Change management • Koučink a mentoring • https://www.goodreads.com/list/show/125015.Time_Magazine_s_25_Most_Influential_Busi ness_Management_Books Harmonogram semestru 1. 21.2. kontext 2. 28.2. teorie 1 3. 6.3. teorie 2 (?) 4. 13.3. komplexní přístup (seminář) 5. 20. 3 akce a energie (seminář) 6. 27.3. specifická komunikace (seminář) 7. 3. 4. dohled a kontrola (seminář) 8. 10.4. Velký pátek svátek 9. 17.4. odbornost (seminář) (18.4. TrekFlow :) 10. 24.4. Blok tří seminářů 1. práce s lidmi (seminář) 10 – 12 hod 2. zajištění chodu (seminář) 12 – 14 hod 3. v jádru člověk (seminář) 14 – 16 hod 11. 1.5. Svátek práce 12. 8.5. Den vítězství 13. 15.5. expedice Banát 14. Nahrazeno 24.4. (není) 15. Zkouškové termíny polovina května a polovina června Třetí gramotnost o rozvoj životního stylu, o integrity osobnosti, o mezilidské komunikace, o odolnost proti stresu, o sebemotivace a motivace, o lídrovství, o schopnost týmové spolupráce, o tvořivosti, o zvládání procesů změny, o dostatečná flexibilita, o adaptabilita a adjustace na nové skutečnosti, o přitom silná emoční inteligence, hodnotová a etická vybavenost Ukončení předmětu • Docházka na semináře – prezenční 6/8, kombinovaní 3/4 • Přečíst: 1 knížka z … https://www.goodreads.com/list/show/125015.Time _Magazine_s_25_Most_Influential_Business_Manage ment_Books + 7 z dalšího slajdu prezentace • Realizace a prezentace vlastního projektu (zadání 13. března) – Individuálníxskupinový (max 3)  20 hodin přednášky a semináře  15 hodin čtení knihy a psaní position paper  15 hodin příprava na zkoušku  50 hodin vlastní projekt (plánování a realizace) Ověření • Skupinové kolokvium (8-10 studentů) – Cca 2 hodiny – Rozprava nad knihou a přineseným position paper (max 3600 znaků) (inspirace k napsání) – Prezentace výsledků projektu (participativní hodnocení) – Diskuze nad okruhy seminářů (teorie) Vedení lidí • Snažit se je pěkné, uspět je lepší • Nechcete-li tančit, nechoďte na večírek • Dokonce i slepá veverka nalezne nějaké ořechy • Pozor na psa, který neštěká • Držíte-li v ruce meč, nemůžete ji nikomu podat • „Je neuvěřitelné kolik dobrých nápadů je denně zavrženo kvůli neschopnosti zvládat vzájemné vztahy.“ • [Nenavlékejte hrochovi ponožky] revoluce.peoplecomm.cz Praxe managementu znamená:  Určování a programování cílů  Motivování a zaměřování úsilí  Koordinování a kontrolování činností  Rozvíjení a umisťování talentů  Získávání a uplatňování znalostí  Shromažďování a rozmisťování zdrojů  Navazování a udržování vztahů  Vyvažování a uspokojování požadavků zájmových skupin Teorie velkých osobností (Great-Man Theories) McGregorova teorie X a Y Teorie osobnostních rysů asertivita : rozhodnost : odolnost vůči stresu : intelektuální rozsah : dominance : ambice a orientace na dosažení výsledků (Trait Theories) Kontingenční teorie (Contingency Theories) Styl vedení - Kontext Behaviorální teorie (Contingency Theories) Seberozvoj – Činy a mentální modely Teorie rolí (Leader-Role Theories) Vedení je vnímáno jako jedna ze skupinových rolí Participativní teorie (Participative Theories) Transformační teorie (Transformational Theories) ... jak na dosažení cíle, tak na rozvoj plného potenciálu vedených lidí. Co pracovníky štve na šéfech/práci? revoluce.peoplecomm.cz revoluce.peoplecomm.cz práce: úspěšný život v práci „Spolupráce je přístup, životní filozofie, nikoli technika“ Spolu revoluce.peoplecomm.cz Do práce nastupujeme s tím, že chceme uspět. Nechceme nadávat, flákat se nebo krást. revoluce.peoplecomm.cz U lidí, kteří vydrží, se do cca ½ roku stane jedna ze tří věcí... revoluce.peoplecomm.cz 20% 50% 30% zaměstnanců svou práci miluje a věnuje se jí naplno s nasazením. lidí „chodí do práce“. Raději by byli jinde. Práce je, z části nebo zcela, nebaví a nenaplňuje. pracovníků svou práci „aktivně nesnáší“. Nadávají na ní, často škodí. Zdroj: Gallup Hymna 30% rhttp://www.youtube. com/watch?v=rC0Nsb revoluce.peoplecomm.cz Jako vypuštěné balónky, zaměstnanci v průměru využívají pouze 20% svého potenciálu. Zdroj: Gallup revoluce.peoplecomm.cz 1/3 spánek 1/3 volný čas 1/3 práce 1/3 života prospíme, 1/3 propracujeme, 1/3 nám zbývá na všechno ostatní. revoluce.peoplecomm.cz Pracovní 1/3 života strávíme na 1/5 plynu. Změňme to! Pojďme to společně sešlápnout! Osm dovedností pro úspěšný život v práci www.peoplecomm.cz by A♂ L♀ Jak lépe rozumět druhým? Až ¾ bdělého času komunikujeme s ostatními. Z toho jsme až ½ na příjmu, kdy je naším úkolem porozumět. Jak slyšet i to, co nám druzí neříkají? revoluce.peoplecomm.cz www.peoplecomm.cz by NellyPro Aby nám bylo rozumět... Ve škole nás učili číst a psát. Na schopnost srozumitelně sdělit myšlenku, aby zaujala, se ale nedostalo. Jak se tedy vyjádřit jednoduše, sebevědomě a hlavně jasně? www.peoplecomm.cz by Heo2035 Jak lépe využít vrozených darů? Život je hra. Všichni jsme při narození dostali balíček karet, s kterým jí máme uhrát. Bohužel nám ke kartám nedali manuál. Proto většina z nás netuší, jaké má. Jak tedy přestat pošilhávat po druhých a začít hrát po svém? www.peoplecomm.cz Jak žít tady a teď? Dospělý člověk má zajímavou schopnost být na dvou místech najednou a zároveň nebýt ani tam ani onam. Těšíme se na zítřek a vzpomínáme na včera. Dnešek nám však stále uniká. www.peoplecomm.cz by ♥ China ♥ guccio Jak se zorganizovat? Svět se nafoukl a my máme naráz stovky úkolů. Jak to udělat, abychom je bez stresu a s úspěchem zrealizovali? www.peoplecomm.cz by joyrex Zapomenuté umění partnerství Vyrostli jsme v mentalitě „oko za oko, zub za zub“. Porovnávat se, soutěžit a závidět bylo vždy přirozenější než spolupracovat. Jak využít našich rozdílností? www.peoplecomm.cz by aliraza* Jak nemanipulovat ale inspirovat? Máváme cukrem a bičem ve snaze dostat druhé, kam potřebujeme. Nerozumíme podstatě lidské motivace, a proto taháme a taháme. Jak využít lidské přirozenosti, přestat tahat i manipulovat? www.peoplecomm.cz by somebody_ Jak vyměnit moc za autoritu? Umíme nutit, dokážeme manipulovat, ale získat druhé a přirozeně je vést dokáže málokdo. Jak posílit a hlavně využít svou neformální autoritu? Peníze? Nebo něco jiného? ...vědět, kde je brána, kolik má vsítit gólů, kdo a jak mu v tom pomůže a kolik na to má času. ... na místě, které mu nejvíce vyhovuje. Tj. bude stát v bráně, v záloze nebo v roli trenéra přestože je nejlepší v útoku. ...mít kopačky, balón, chrániče, trénink, podporu týmu…, prostě vše pro to, aby mohl dávat góly. ... vidět na tabuli výsledků. Člověku se hraje úplně jinak, když vidí, jaký je stav a kolik má času ho udržet nebo změnit. Abychom mohli podat výkon, něco potřebujeme Například takový fotbalista neodvede stoprocentní práci, když nebude… Z kolika procent mám během pracovního dne možnost dělat to, v čem jsem nejlepší? Předpoklady Co konkrétně se ode mne očekává a kdo to potřebuje? Mám vše, co potřebuji, abych mohl(a) splnit očekávání (viz ot. 1)? Mám dostatek zpětné vazby, tj. přesný a aktuální přehled o tom, jak naplňuji očekávání ostatních (viz ot. 1)? 1 2 3 4 Ptejme se  Co děláte a proč?  Jaké jsou vaše specifické znaky?  Jaká je vaše filozofie?  Jaké jsou vaše vize a hodnoty, které máme vyjadřovat?  Jak to má fungovat?  Jak to mají cílové skupiny vnímat?  Jak vypadá váš uživatel a jak se chová?  Kolik na to máte?  Jak dlouho to bude trvat?  Jak to budeme měřit?  Jaká je strategie udržitelnosti?  Jak to dělat týmově? Musíte někým BÝT, v něco VĚŘIT, něco UMĚT, něco DĚLAT a něco s ostatními lidmi SDÍLET.