Týden 1: Úvod do kurzu
Organizační pokyny
Vyučující: PhDr. Michal Lorenz, Ph.D., hosté
Kontaktní mail: lorenz@phil.muni.cz
Předmět je vyučován formou týdenních přednášek (D22, 12:00-13:40)
Cíle kurzu
Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v~rámci složitých sociotechnických systémů.
Cílem kurzu je především pomoci studentům:
- zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
- podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování,
- poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování.
Přehled témat kurzu
| Téma | Literatura |
28. 2. | Úvod do kurzu: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti | Fidel, R. (2012). What is human information interaction? Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. MIT Press. (pp. 17-43) |
6. 3. | Perspektivy, paradigmata, teorie | Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 12.02.2015]. Dostupný z WWW: <http://pro.inflow.cz/uvod-do-metateorii-teorii-modelu>. ISSN 1804–2406. Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Chapter 7 Perspectives, Paradigms and Theories, p. 141-169. Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 3 Theoretical Construct and Models In Information Seeking Behavior, 49-82, Chapter 8 Theoretical Traditions in HUman Information Behavior, p. 167-183. |
13. 3. | Teorie informačního chování | Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. – vybrané kapitoly |
20. 3. | Metody výzkumu informačního chování | Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Part IV Methods for Studying Information Behavior, p. 173-234. |
27. 3. | Metody výzkumu informačního chování II | Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 6, 7 Two Generation of Research, In-Context Research, p. 145-182. |
3. 4. | Ekologický přístup k informačnímu chování - spojení výzkumu a designu | Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Part V An Ecological Approach to Information Behavior, p. 253-272. |
17. 4. | Analýza kognitivní práce | Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 11, 12 Cognitive Work Analysis |
24. 4. | Každodenní informační praktiky | Savolainen, Reijo. Everyday information practices: a social phenomenological perspective. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, 2008. ISBN 978-0-8108-6111-4. Chapter 3 Conceptualizing Everyday Information Practices. |
15. 5. | Trendy ve výzkumu informačního chování | Bude upřesněno |
22. 5. | Výzkum uživatelů, využití a uživatelských zkušeností | Bude upřesněno |
Základní literatura
Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002.
Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to
Information Behavior. Cambridge, MIT Press.
Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today.
Spink, A. & Heinstrom, J. (2011), New Directions in Information Behaviour. London, UK: Emerald.
Stock, W. G. a Stock, M. (2015). Handbook of information science. Berlin: De Gruyter Saur.
Výstupy a hodnocení kurzu
Celkové hodnocení kurzu je složené ze čtyř částí:
- 40 bodů – test
- 10 bodů – první úkol
- 10 bodů – druhý úkol
- 40 bodů – závěrečná práce
Pro absolvování kurzu je zapotřebí získat minimálně 60 bodů ze 100:
- 100-92 bodů: A
- 84-91 bodů: B
- 75-83 bodů: C
- 68-74 bodů: D
- 60-67 bodů: E
- 59 a méně bodů: F
Upřesnění úkolů:
První úkol
- Sestavte tým 4-5 výzkumníků.
- Vyberte si z nabízených témat jedno nebo navrhněte téma vlastní.
- Vytvořte rešerši zdrojů souvisejících s tématem. Vědecké texty k tématu dále zpracujte. Všímejte si, jak předchozí výzkumy s tématem pracovaly, jaké teoretické rámce a metody používaly. Identifikujte bílá místa v předchozích výzkumech (jaká jsou další témata či aspekty fenoménu, doporučovaná ke zkoumání v sekci diskuze odborných článků) nebo příležitosti k pokračování. Pokud nenaleznete přímo texty k tématu, pokuste se najít co nejpodobnější témata. Výsledkem nemá být rešerše, ale přehled literatury. Tuto část budete používat i v dalších úkolech, budete ji dále doplňovat a stane se základem závěrečného článku.
- Orientační rozsah: min. 5 NS
- Odevzdejte do Odevzdávárny do 13. března do půlnoci.
Druhý úkol
- Navrhněte a specifikujte výzkumnou otázku, kterou budete řešit prostřednictvím vlastního výzkumu.
- Sestavte plán výzkumu:
- identifikujte výzkumné metody, které budete používat,
- navrhněte výzkumné nástroje, které budete požívat (scénáře rozhovorů, návrhy dotazníku, šablony pro výzkumné deníky, plán pozorování, datové matice pro sběr dat atd.)
- sestavte si harmonogram výzkumu,
- určete si role v týmu,
- navrhněte způsob, jakým budete analyzovat a interpretovat data.
- Odevzdejte do Odevzdávárny do 3. dubna do půlnoci.
Závěrečný úkol
- Proveďte vlastní výzkum.
- Nezapomeňte, že průběhu výzkumu můžete individuálně konzultovat s vyučujícími.
- Sepište o svém výzkumu článek do sborníku, který bude mít podobu klasického vědeckého článku (řídit se můžete například metodou IMRAD).
- Závěrečné úkoly odevzdávejte do Odevzdávárny nejpozději do 30. července 2020 do půlnoci.
Informační chování a informační interakce - základní pojmy
Témata:
- Chování a informační chování
- Informační chování jako vědní disciplína
- Nejvýznamnější modely a definice informačního chování (Wilson, Belkin, Bates, Dervin...)
- Informační potřeby
- Způsoby hledání informace / informační styly
Prezentaci z hodiny naleznete ve Studijních materiálech.