Informační chování

Týden 1: Úvod do kurzu

Organizační pokyny

Vyučující: PhDr. Michal Lorenz, Ph.D., hosté
Kontaktní mail: lorenz@phil.muni.cz
Předmět je vyučován formou týdenních přednášek (D22, 12:00-13:40)

Cíle kurzu

Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v~rámci složitých sociotechnických systémů.

Cílem kurzu je především pomoci studentům:

  • zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
  • podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování,
  • poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování.

Přehled témat kurzu

 

Téma

Literatura

28. 2.

Úvod do kurzu: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti

Fidel, R. (2012). What is human information interaction? Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. MIT Press. (pp. 17-43)

6. 3.

Perspektivy, paradigmata, teorie

Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 12.02.2015]. Dostupný z WWW: <http://pro.inflow.cz/uvod-do-metateorii-teorii-modelu>. ISSN 1804–2406.

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Chapter 7 Perspectives, Paradigms and Theories, p. 141-169.

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 3 Theoretical Construct and Models In Information Seeking Behavior, 49-82, Chapter 8 Theoretical Traditions in HUman Information Behavior, p. 167-183.

13. 3.

Teorie informačního chování

Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. – vybrané kapitoly

20. 3.

Metody výzkumu informačního chování

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Part IV Methods for Studying Information Behavior, p. 173-234.

27. 3.

Metody výzkumu informačního chování II

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 6, 7 Two Generation of Research, In-Context Research, p. 145-182.

3. 4.

Ekologický přístup k informačnímu chování - spojení výzkumu a designu 

 Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Part V An Ecological Approach to Information Behavior, p. 253-272.

17. 4.

Analýza kognitivní práce

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 11, 12 Cognitive Work Analysis

24. 4.

Každodenní informační praktiky 

Savolainen, Reijo. Everyday information practices: a social phenomenological perspective. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, 2008. ISBN 978-0-8108-6111-4. Chapter 3 Conceptualizing Everyday Information Practices.

15. 5.Bude upřesněno 

22. 5.

Výzkum uživatelů, využití a uživatelských zkušeností

Bude upřesněno  

 

Základní literatura

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. 

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. 

Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. 

Spink, A. & Heinstrom, J. (2011), New Directions in Information Behaviour. London, UK: Emerald.

Stock, W. G. a Stock, M. (2015). Handbook of information science. Berlin: De Gruyter Saur.

Výstupy a hodnocení kurzu

Celkové hodnocení kurzu je složené ze čtyř částí:

  • 40 bodů – test
  • 10 bodů – první úkol
  • 10 bodů – druhý úkol
  • 40 bodů – závěrečná práce

Pro absolvování kurzu je zapotřebí získat minimálně 60 bodů ze 100:

  • 100-92 bodů: A
  • 84-91 bodů: B
  • 75-83 bodů: C
  • 68-74 bodů: D
  • 60-67 bodů: E
  • 59 a méně bodů: F

Upřesnění úkolů:

První úkol

  • Sestavte tým 4-5 výzkumníků.
  • Vyberte si z nabízených témat jedno nebo navrhněte téma vlastní.
  • Vytvořte rešerši zdrojů souvisejících s tématem.  Vědecké texty k tématu dále  zpracujte. Všímejte si, jak předchozí výzkumy s tématem pracovaly, jaké teoretické rámce a metody používaly. Identifikujte bílá místa v předchozích výzkumech (jaká jsou další témata či aspekty fenoménu, doporučovaná ke zkoumání v sekci diskuze odborných článků) nebo příležitosti k pokračování. Pokud nenaleznete přímo texty k tématu, pokuste se najít co nejpodobnější témata. Výsledkem nemá být rešerše, ale přehled literatury. Tuto část budete používat i v dalších úkolech, budete ji dále doplňovat a stane se základem závěrečného článku.
  • Orientační rozsah: min. 5 NS 
  • Odevzdejte do Odevzdávárny do 13. března do půlnoci.


Druhý úkol

  • Navrhněte a specifikujte výzkumnou otázku, kterou budete řešit prostřednictvím vlastního výzkumu. 
  • Sestavte plán výzkumu:
    • identifikujte výzkumné metody, které budete používat,
    • navrhněte výzkumné nástroje, které budete požívat (scénáře rozhovorů, návrhy dotazníku, šablony pro výzkumné deníky, plán pozorování, datové matice pro sběr dat atd.)
    • sestavte si harmonogram výzkumu,
    • určete si role v týmu,
    • navrhněte způsob, jakým budete analyzovat a interpretovat data.
  • Odevzdejte do Odevzdávárny do 3. dubna do půlnoci.

Závěrečný úkol

  • Proveďte vlastní výzkum. 
  • Nezapomeňte, že průběhu výzkumu můžete individuálně konzultovat s vyučujícími. 
  • Sepište o svém výzkumu článek do sborníku, který bude mít podobu klasického vědeckého článku (řídit se můžete například metodou IMRAD).
  • Závěrečné úkoly odevzdávejte do Odevzdávárny nejpozději do 30. července 2020 do půlnoci.

Informační chování a informační interakce - základní pojmy

Témata:

  • Chování a informační chování
  • Informační chování jako vědní disciplína
  • Nejvýznamnější modely a definice informačního chování (Wilson, Belkin, Bates, Dervin...)
  • Informační potřeby
  • Způsoby hledání informace / informační styly

Prezentaci z hodiny naleznete ve Studijních materiálech