Evžen Sokolovský (1925 – 1998) Posedlost divadlem Poznámky k režijnímu stylu 1943-47 herectví na Konzervatoři Brno 1945-47 avantgardní kolektiv Křesadlo 1947–54 Horácké divadlo 1954-56 Divadlo S. K. Neumanna 1956-59 Divadlo Jaroslava Průchy Kladno 1959-67 Mahenova činohra Státního divadla Brno (+ 1962-67 umělecká šéf Satirického divadla Večerní Brno) 1967-69 činohra ND Praha 1969-1976 Divadlo E. F. Buriana 1976-1990 televizní režie 1969-1990 výuka na DAMU 1990-1992 umělecký šéf divadla Večerní Brno 1991-1994 dramaturg Hudebního divadla v Karlíně Režisér hravý a dravý, až brutální Ludvík Kundera „řvoucí“ režisér všichni Nezahodil jediný význam a ty, které tam jsou, ještě znásobil jevištní (i mimojevištní) akcí. Ludvík Kundera 4 pilíře programu Mahenovy činohry -Divadlo lidu R. Rolanda -Lyrické divadlo E. F. Buriana -Brecht -Ruská avantgarda Člověk v dějinách / dějiny v člověku Antiiluzivnost Syntetické a nepsychologické herectví Současné drama / Původní drama Režisér jako hegemon inscenace 1959 Zadržitelný vzestup Artura Uie 1961 Kavkazský křídový kruh 1961 Totální kuropění 1965 Marat/Sade První ukázka - úvod Druhá ukázka 1965 Komedie o umučení První ukázka – začátek představení Druhá ukázka - jidáš Třetí ukázka – ukřižování a závěr Další materiály: -Rozhlasový dokument o Evženu Sokolovském -Monografie Kláry Kovářové Evžen Sokolovský : Posedlost divadlem, případně přípravné studie! -Zvukové nahrávky (písně ze hry Totální kuropění, kompletní záznam Komedie…) - K širšímu kontextu: -Miloš Hynšt: Brněnské divadelní bojování -Bořivoj Srba : Umění režie (monografie Miloše Hynšta) - Základní principy Sokolovského divadelního myšlení Antiiluzivnost (divadlo na divadle) Syntetičnost (pohyb, hudba, masky…) Hravost (živelná divadelnost)