Actor-Network Theory možnosti a úskalí Využití ANT ve výzkumu zlínské filmové kultury Actor-Network Theory •teorie sítí aktérů / teorie aktérů-sítí •Bruno Latour, Michel Callon, John Law •sociologická teorie, kořeny ve vědecko-technologických studiích a akademických tradicích anglického jazyka •materiálně-sémiotická metoda • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQAYKooKbAx44g_ipyXD9ELzjLcGoI_pkXcSQuPmMuNz dF0pJD3&usqp=CAU Základní pojmy •Aktér (aktant, činitel, agent, element) –Lidský / Nelidský (Human / Nonhuman) •„Černá skříňka“ (Blackboxing) •Zapojení (Enrollment) •Motivace X Jednání + Působení (Agency) Základní principy •Lidští a nelidští aktéři jsou si rovni. (obecná symetrie; generalized symmetry) •Výzkumník má zůstat nestranný a předem nepředpokládat žádné motivace aktérů. (obecný agnosticismus; generalized agnosticism) •Výzkumník nemá předem předpokládat hranici mezi sociálním a přírodním / technologickým. (volné asociace; free association) Výhody ANT •Koncept působení nelidských aktérů •Zaměření na proces interakce namísto hledání kauzality •Alternativa k výzkumu „zhora-dolů“ – výzkum „naplocho“(flat ontology) •Nový přístup k výzkumu ze strany výzkumníka •Využití pro moderní metody Úskalí a kritika ANT •Lidští vs. Nelidští • •Neinstinktivní •Popisné •Neanalytické • • • net.png memes.jpg Karel Zeman si přál, aby technika nepřekonala člověka, vzpomíná na svého otce Ludmila Zemanová | Radiožurnál Výzkum produkční kultury FA Kudlov mezi lety 1952 a 1961 Vymezení tématu výzkumu •Návaznost výzkum produkční kultury FA Kudlov mezi lety 1945 – 1952 •1952 – 1961 1.tvorba nejslavnějších kombinovaných filmů studia (Cesta do pravěku, 1955) 2.začátky spolupráce s nově vznikajícími televizními studii v Praze (1953), Brně (1961) a Bratislavě (1956) 3.boj za možnost produkce dlouhých hraných filmů pro děti a mládež, Aleš Bosák (1958 – 1970) 4.počátek Mezinárodního festivalu tvorby pro děti a mládež (1961) Archiv_Novotni014.tif Metodologie •Kombinace několika metod –Actor-Network Theory –koncepty patronů, klientů a zprostředkovatelů –státně-socialistický modus produkce Patroni, klienti a zprostředkovatelé •Sheila Fitzpatricková, Kiril Tomoff • •Kreativní autorita • •Klient = FA Kudlov •Oficiální patron = systém státní kinematografie, KF •Neoficiální patroni = vzdělávací instituce, neziskové organizace, průmyslové podniky • Státně-socialistický modus produkce •Petr Szczepanik – Továrna Barrandov •„Základním definičním znakem SMP je státní vlastnictví, politický dozor a s nimi spojený centrální management filmového průmyslu, který se po celou dobu existence modu zásadněji neměnil, byť se relativně často střídali jeho vykonavatelé.“ • •Roli producenta v SMP de iure zastává stát. •Dochází k tvorbě překvapivě stabilních sítě. • Aplikace na výzkum FA Kudlov •Výrazné působení nelidských aktérů na gottwaldovskou filmovou kulturu (průmyslová výroba, infrastruktura města Gottwaldov, dostupné technologie a materiály, geografická vzdálenost, koncept „baťovství“) •Důležitý proces vyjednávání a interakce •Politický režim https://www.zlinfilmoffice.cz/images/LOKACE/11-Filmove-ateliery/Filmove-ateliery-areal_zdroj_Zlin-F ilm-Office_08.jpg https://www.zlinfilmoffice.cz/images/pics/areal-mapa.jpg Hlavní oblast výzkumu •Zkoumání filmové kultury centrálně řízené státní kinematografie mimo centrum •Dobová situace 50. let, změny aktérů •Způsob a filozofie tvorby •Způsob financování a reorganizace oddělení •Vztah k vedení Krátkého filmu •Práce s “kreativní autoritou“ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, hmyz Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, černá, bílá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Hermína Týrlová 001.tif Hermína Týrlová 005.tif Hermína Týrlová 003.tif Obsah obrázku osoba, savci Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, tráva, osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, země, skupina Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, muž, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kočka, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Sběr materiálů a dat •Využití výzkumných metod produkčních studií – dobové texty a orální prameny •Muzeum JV Moravy ve Zlíně, záznamy rozhovorů z NFA, pozůstalosti •Výzkumný seminář Filmový Zlín •Rozhovory s pamětníky (?) 09.jpg Oblasti dalšího možného výzkumu •ANT a kombinace metod: –Produkční analýza (Mgr. Jitka Lanšperková) –Ekokinematografická analýza (Mgr. Ondřej Pavlík) –Star studies (Mgr. Kateřina Váchová) Oblasti dalšího možného výzkumu •Forma krátkého filmu –ČESÁLKOVÁ, Lucie. Atomy věčnosti: český krátký film 30. až 50. let. Praha: NFA, 2014. •Školní a instruktážní film –VOGELOVÁ, Pavlína. Od Bati ke školnímu filmu Jaroslava Novotného. Průnik obchodní strategie firmy Baťa se vzdělávacím potenciálem filmu 20.–40. let ve Zlíně. Brno, 2009. •Zlínská festivalová kultura –CHOWANIEC, Petr. Protektorátní přehlídka Filmové žně. Vznik festivalu jako nové formy propagace domácího filmu na základech výstav, cen a filmových týdnů. Brno, 2007. –ČERNÁ, Barbora. Dramaturgie festivalu dětského filmu na příkladu proměny zlínského festivalu v letech 1989–2012. Brno, 2018. – Oblasti dalšího možného výzkumu •Animovaný film –Hermína Týrlová –Karel Zeman –Večerníčky •Film pro děti a mládež –Josef Pinkava –Radim Cvrček •Cestovatelské filmy dvojice Zikmund a Hanzelka –SKOPAL, Pavel. Na cestu kolem světa, nebo na výlet do Krče? Iluminace. 2008, roč. 20, č. 1. – Oblasti dalšího možného výzkumu •Relační databáze ZLÍNET •Studia animovaného filmu v Gottwaldově a Lodži – komparativní kolektivní biografie •Digitalizace archivu Hermíny Týrlové •Výzkum diváctví (audience studies) –BOCHINOVÁ, Tereza. Trilogie Hobit a připravení diváci: Vliv „procesu přípravy“ na recepci filmové trilogie Hobit. Brno, 2018. – scan 11.tif scan 3.tif T a Horak.jpg scan 4.tif Dotazy? TYRLOVA A LISKA OK.tif Děkuji za pozornost