Adobe Systems Autorství, screen idea, paratextualita Adobe Systems zápatí prezentace 2 Oblasti výzkumu ̶Disertační práce: přípravy, produkce a distribuce filmu Svatý Václav (1930) – otázky scenáristického procesu, diskuze (ochrany a podpory) národní kinematografie, zapojení státu a dalších aktérů z nefilmařské komunity ̶ obecné oblasti, kterým se věnuje můj výzkum: teorie autorství a autorská poetika, scenáristická praxe, český němý film, neoformalistická analýza, role filmových paratextů v rámci textuality, koncepty národní kinematografie Adobe Systems zápatí prezentace 3 Gray – When is the Author? ̶Posun od auteurského diskurzu ke kolektivnímu autorství ̶Autorství jako nikdy nekončící proces, který se proměňuje v čase -> film je stále otevřený k různým změnám, a tudíž i autorským volbám (director‘s cuty, remasterované verze apod.) – důležitá otázka: kdy je autor? ̶Jako autora můžeme chápat kohokoliv, kdo přispívá k utváření významů a interpretačních rámců – kromě filmařů například i archiváři, kritici nebo marketingoví pracovníci ̶V různých fázích životního cyklu daného filmu se utvářejí různé autorské klastry, které mohou působit i proti sobě – vymezování autorství v daném časovém období na konkrétním místě Adobe Systems zápatí prezentace 4 Macdonald – Screen Idea a Screen Idea Work Group (SIWG) ̶Jako jeden z autorských klastrů například kolektiv podílející se na literární přípravě filmu/televizního seriálu ̶Posun od chápání scenáristiky jako individuální aktivity zachycené striktně ve scénáři a lineárně vedeného procesu ke konceptu screen idea – určité audiovizuální představě budoucího díla, která se nerealizuje pouze ve scénáři, ale i v dalších materiálech (porady, korespondence, poznámky, storyboardy apod); neexistuje žádná definitivní verze scénáře ̶ kdokoliv, kdo jakýmkoliv způsobem přispěje k vývoji screen idea se stává členem SIWG – scenáristika tudíž jako kolektivně probíhající praxe, v níž spolu spolupracují a soupeří různí aktéři s různými nápady, představami a zájmy Adobe Systems zápatí prezentace 5 Paratextualita ̶Jako autorské klastry můžeme chápat i tvůrce průmyslově vytvářených paratextů (trailery, plakáty, bonusy na DVD,…) nebo diváckých paratextů (recenze a publicita, fanfikce, spoilery,…), kteří přispívají k utváření, posilování nebo narušování významů a interpretačních rámců ̶Paratexty nikoliv jenom „pouze“ (škodlivou, vítanou) reklamou zahlcující veřejný prostor, nýbrž neoddělitelnou součástí textuality ̶Otázky prvků, které jednotlivé paratexty upřednostňují na úkor jiných tak, aby diváci chápali dílo v preferovaných rámcích, i způsobů, jakým různé typy paratextů dodávají „ústřednímu textu“ hodnotu Adobe Systems zápatí prezentace 6 Bakalářky, které jsem vedl nebo vedu ̶Autorská poetika Makota Šinkaie (funkce barevných spekter a osvětlení) ̶Neoformalistické analýzy: Děsivé dědictví, Nevinnost, Dokonalý svět, Dvojník, Animatrix, Dva Jakeové ̶Okolnosti zániku kina Eden v Plzni ̶Analýza subjektivity seriálu Ostré předměty ̶Funkce ustavujících záběrů a práce s mizanscénou v seriálu BoJack Horseman ̶Scenáristický proces filmu Dívka na koštěti: vývoj screen idea napříč různými dochovanými materiály, otázky spolupráce uvnitř SIWG (zejména dvojice Macourek-Vorlíček) a autorské poetiky Miloše Macourka jako systematicky rozvíjených tvůrčích voleb v procesu psaní