NEJMÍŇ METODOLOGICKÁ EXKURZE DO TELEVISION STUDIES FAVBPA120 - BAKALÁŘSKÝ PROJEKT MGR. KATEŘINA ŠARDICKÁ O MNĚ A MÉM VÝZKUMU téma výzkumu: Jak veřejnoprávní televize experimentuje s reality TV V roce 2012 se v České televizi odehrála série zásadních změn, které se dotkly i způsobu vývoje a výroby pořadů. Disertační práce zkoumá, jak se ČT na základě strategických plánů nového vedení pustila do výroby reality TV a jak v konkurenčním boji s komerčními televizemi obstála. ČT by jako médium veřejné služby měla být průkopníkem, který posouvá dál celý televizní průmysl, má přicházet s novými formáty, být jakýmsi inkubátorem. Práce si klade za cíl odhalit, zda tomu tak v současné tvorbě je a jak ČT hranice mezi realitou a fikcí překračuje. 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES •1.1 Proč se zabývat televizí? • •proměna pozice televize v posledních letech •nástup nových producentů a distributorů na trh (Netflix, Apple TV, Disney+, HBO, Amazon, Hulu…) •vzestup „quality TV“ – seriály se stále vyšším rozpočtem, výrazným stylem •mizející hranice mezi filmovým a televizním průmyslem – migrace velkých filmařů k „menším“ televizním projektům •změna diváckých návyků – sledování na počítačích, mobilech, předplacená nabídka • • • • 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES •1.1 Formování oboru tv studies • •Přístup k tv studies dělíme do dvou základních kategorií. (1)tzv. empirické výzkumy televize, •snaha o exaktní zkoumání média, jehož výstupem jsou zpravidla kvantifikované výsledky, • •(2) tzv. kritické přístupy k televizi, •primárně interpretativní přístup spočívající na principech kvalitativních analytických procedur • • • 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES (1)tzv. empirické výzkumy televize, •Obecně má proces empirického výzkumu tři základní fáze: • •a. stanovení hypotézy či otázky, •b. testování hypotézy pomocí určité metody (mezi často používanými metodami se objevuje řízený experiment, strukturované pozorování, dotazníkové šetření, obsahová, analýza, focus group ad.), •c. interpretace výsledků (tato část je relativně kontroverzní fází, protože všechna data je třeba vyhodnotit, a do procesu tak vstupuje určité subjektivní hledisko). • • 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES •(2) tzv. kritické přístupy k televizi, • •1. Informace o objektu zkoumání nejsou pouze v něm samém, ale do určité míry vznikají v procesu interakce mezi objektem/fenoménem a tím, kdo jej zkoumá. •2. Badatel se neprezentuje jako objektivní, proces analýzy je výsledkem určitého teoretického zázemí badatele, jeho zkušeností a psychologických dispozic. •3. Analýza není opakovatelná, není garantován vždy stejný výsledek. •4. Jsou sbírána taková data, která slouží rozvinutí interpretace, nejde tedy o sběr velkého množství dat s tím, že potom „vyjeví poznání“ o objektu. •5. Výsledky se zpravidla nekvantifikují. •6. Teorie slouží jako východisko o spekulaci o objektu zájmu a nedochází k úpravě teorie po skončení analýzy. 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES •1.2 Pluralistická povaha televizních studií •Obor televizních studií procházel v posledních zhruba třech dekádách dynamickým vnitřním vývojem, který reflektoval poznatky řady oborů: od kulturních studií, audience studies a etnografického výzkumu přes uměnovědné, ekonomické až po politologické obory. Proto jsou TV studies (tedy soubor kritických přístupů) někdy nazývány "esenciálně pluralistickým oborem“. • 1.Textuální analýza – analýza televizních pořadů, jejich obsahových a estetických prvků; sémiotika, žánrová analýza, naratologie a další 2.Divácké a recepční studie – výzkum mechanismů, které přispívají k produkci významů diváky a nejsou součástí samotných pořadů 3.Institucionální analýza – politické a socioekonomické aspekty televize 4.Historická analýza – vývoj a proměny určitého fenoménu CO MĚ ZAJÍMÁ DÁL •jiné současné nonfikční televizní formáty než reality TV •jiné televize než Česká televize •proměny televizního a VOD trhu v současnosti •dějiny československého dokumentu (armádní film) •počátky a dějiny československé televize • • • •CO VEDU •současné možnosti distribuce krátkometrážních děl v České republice •vs. •transformace neo-orientalistických prvků v rámci distribučních cest •vs. •žánrová hybridizace českého krátkometrážního webseriálu •