Adobe Systems Paměť a nostalgie v audiovizuálních průmyslech FAVh033 24. 3. 2021 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Monumentalizace historie ̶Události esteticky zhuštěné a gradované do paměťově efektivních obrazů (emoce) ̶ ̶Písmo / text X Obraz ̶ ̶Písmo / text X Stopa – nelze používat jako synonyma! ̶ ̶Stopy jsou nepřímé fragmentární informace, které dokumentují nijak neupravovanou paměť nějaké epochy, bez ohledu na cenzuru nebo jiné modifikace >> autentičtější; nemělo být uchováno pro budoucí generace ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 4 “ […] cesta kritické historiografie, která […] texty čte s vědomím narůstající časové proluky. Následuje cesta historické imaginace nechávající relikty „ožít“ prostřednictvím básnické rekonstrukce.“ (Aleida Assmannová, s. 241) Miloš Havel a Oldřich Papež (Jaroslav Plesl a Vladimír Polívka v seriálu Bohéma, 2017) Obsah obrázku osoba, muž, interiér, hledání Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Historický film ̶„Abychom film mohli označit jako historický, neměl by, jako kostýmní drama, používat minulost čistě jako exotické pozadí pro romantická či dobrodružná vyprávění. Právě naopak – měl by vycházet z a spoluvytvářet otázky, myšlenky, prameny a hypotézy, které dohromady tvoří neustále se proměňující diskurz zvaný historie“ (Robert Rosentone, The Historical Film: Looking at the past in a Postliterate Age) ̶ ̶ hlavně válečné a životopisné filmy, případné kombinace ̶Dodnes prestižní žánr: nákladné, dlouhé, zaštítěné velkými studii, režisérskými jmény a hvězdami Adobe Systems zápatí prezentace 6 Tři způsoby reprezentace historie 1.Monumentální: vyprávění o velké, epické, formativní minulosti / momenty krize nebo hrdinského souboje / vědomí budoucnosti / výrazně individualizované, zároveň ale univerzální (souboj dobra se zlem) 2. 2.Antikvariátní: minulost v co největším detailu / od činů k předmětům a artefaktům / eskapismus (kostýmní drama) 3. 3.Kritický: podrývá nebo narušuje dominantní historické narativy / každodennost nebo marginalizovaná historie („Herstory“) Adobe Systems zápatí prezentace 7 Spektakulární vista / Historický dekor ̶Důraz na vizuální obrazové kvality (spectacle jako podívaná), ve filmech často najdeme kombinaci obou postupů! ̶Vista je mnohem „bombastičtější“ – v závěru filmu nebo v příběhových uzlech ̶Vista v historických filmech nepotlačuje vyprávění ̶Makroměřítko (budoucnost, nadosobní) Adobe Systems zápatí prezentace 8 Spektakulární vista ̶https://www.youtube.com/watch?v=qSEVyzKmlyU ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 9 Historický dekor ̶Prostory paláců a zámožných domů >> mikroměřítko (detaily, předměty, barvy…) ̶Nepotřebuje epické momentum ̶ Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Historický dekor Obsah obrázku interiér, patro Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 11 Svatý Václav (1930) FAVh033 Paměť a nostalgie v audiovizuálních průmyslech Adobe Systems 12 Okolnosti příprav a výroby ̶film připravován od roku 1925 jako součást celostátních oslav tisíciletého výročí smrti sv. Václava, patrona českých zemí, v roce 1929 (zároveň jako reakce na husitské oslavy v roce 1925 konané pod záštitou státu) ̶dvě roviny slavností: církevní (Václav jako křesťanský kníže) X národní (Václav jako státník) -> vliv a střety těchto dvou sfér na koncepci, realizaci, propagaci i přijetí filmu ̶produkce za přímé finanční podpory státu (2x milionová bezúročná zápůjčka); celkové náklady na výrobu více než 4 miliony (průměrné náklady na výrobu filmu cca 200 tisíc) ̶diskurz národního velkofilmu/filmové epopeje Adobe Systems 13 Filmový kurýr, 14. 4. 1928 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 14 Přípravy a scenáristický proces ̶dvě protichůdné koncepce soupeřící v politickém zákulisním boji o státní peníze: Millenium-film (skupina z mimofilmařského prostředí napojená na organizátory svatováclavských oslav – min. rada. Josef Hronek) vs Miloš Havel (filmový podnikatel – Lucerna, společnost AB) - pietní a reprezentativní pojetí x obchodní hledisko - vysokorozpočtový film x orientace na zisk - jednorázový projekt x začátek cyklu historických filmů - historická autenticita x dramatická zápletka - domácí filmaři a prostředí x zahraniční tvůrci a ateliéry ̶ vítězství pietní představy i díky stanovisku akademické komise České akademie věd, umění a slovesnosti, jejíž členové jako aktivní jedinci při přípravě scénáře (porota ve scenáristické soutěži a dohlížející element při psaní „finální“ verze) Adobe Systems 15 Historická přesnost a věrnost Filmový kurýr, 20. 12. 1929 ̶jeden z atributů podtrhující: 1. národně-reprezentativní stránku filmu; 2. uměleckou a technickou vyspělost domácí kinematografie (vizuální působivost; nákladné stavby a filmařská infrastruktura na strahovském stadionu – dojem českého Neubabelsbergu); 3. společenskou prestiž + uznání vládních kruhů a/nebo představitelů tradičních uměleckých oblastí Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 16 Historická přesnost a věrnost ̶kromě zásahů do narativní struktury v zájmu historické přesnosti podle rámce preferované (Pekařovy) historiografie důraz zejména na výpravu a kostýmy ̶„adoptování“ kinematografie respektovanými umělci kostýmy: šéf výpravy Národního divadla Josef Gottlieb a prof. František Kysela; stavby arch. Ludvík Hradský a filmový architekt z Berlína Bohumil Heš - společně s divadelními herci důležitou vrstvou propagace Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 17 Obsah obrázku text, exteriér, oblouk Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, černá, dům Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 18 Propagace autenticity, řemeslnosti a profesionality Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 19 Otázky?