Adobe Systems Paměť a nostalgie v audiovizuálních průmyslech FAVh033 31. 3. 2021 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Obsah obrázku text, žena, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Tělesná paměť jako trvalá paměť? ̶V paměti zůstane to, co se do ní doslova „vpálí“ (paměť + bolest) ̶ ̶Tělesná paměť je spolehlivější než mentální (rány, jizvy, vrásky) ̶ ̶Stabilizace paměti pomocí: 1.Řeč – vnímání prožitého pomocí sdílených konvencí – jazyk 2. 2.Afekt – vizuální / lze manipulovat, ale nelze ovlivnit míru / silná psychofyzická zkušenost / dojem bezprostřednosti / fragmentární 3. 3.Symbol – utváří se dodatečně, zpětná rekonstrukce Adobe Systems zápatí prezentace 4 Afekt X Symbol ̶„Sedím potom mezi partajní prominencí, obklopená černými, hnědými a šedivými uniformami, ztracená, nesvá a hlas mluví. Nevnímám, co říká, stejně bych tomu nerozuměla. Nemám zdání, co jsou národní socialisté zač a co chtějí, ani mě to nezajímá. Poprvé však slyším Goebbelse v jeho nejvlastnějším živlu. Je vlastně velký herec. To dovedu odhadnout. Třebaže nevnímám obsah jeho řeči, podléhám jí. … Dodnes nevím, o čem mluvil. Ale ptáček byl už v síti zamotaný.“ (Lída Baarová: Útěky) ̶ ̶„Když člověk dospěje k věku, jemuž se už nedá říkat mladistvý – a to je můj případ – začíná dělat životní bilanci, jaký byl můj život, jaký měl smysl, co jsem udělala dobrého i špatného.“ (Lída Baarová: Útěky) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 5 Trauma ̶Nemožnost vyprávět (protipól symbolu) ̶ ̶Důsledek zkušenosti, která přesahuje psychofyzickou kapacitu jedince ̶ ̶Nepřeložitelné do jazyka ̶ ̶Na bázi vytěsnění –uchovávání nezpracovaných vzpomínek ̶ ̶Zvládání traumatické minulosti (individuální) X Zachování (nadosobní) ̶ ̶Otázka důvěryhodnosti vzpomínek ̶ ̶Koláž a neukotvenost v čase ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 6 Hirošima, má láska (1959, r. Alain Resnais) ̶Alain Resnais jako režisér paměti (Noc a mlha, Všechna paměť světa, Loni v Marienbadu…) ̶ ̶Scénář Marguerite Durasová ̶ ̶Milostné vzplanutí mezi francouzskou herečkou a japonským architektem v Hirošimě >> vede ke vzpomínkám ženy na tragický vztah za války ve Francii ̶ ̶Může filmový tvar zprostředkovat paměť a procesy vzpomínání/rozpomínání? Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Obsah obrázku slipy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strop, interiér, patro, podzemní dráha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Obsah obrázku interiér, postel, zeď, ležící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku země, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Obsah obrázku text, exteriér, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Hirošima, má láska >>> Láska (2012, r. Michael Haneke) Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 11 Film jako vzpomínka ̶„Poprvé jsem Emmanuelle Rivu zaznamenal v době premiéry Hirošimy, mé lásky. Je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů a vůbec kultovní film pro mladé rakouské publikum v 60. letech. Vždycky jsem měl za to, že jde o vynikající herečku, ale po Resnaisově filmu už nic s ní nebylo v Rakousku k vidění. Když jsem obsazoval Lásku, hledal jsem jinde… Moje vzpomínka na ni se ale neustále vracela“ (Haneke, 2012) ̶ ̶Hirošima, má láska jako neustálá vzpomínka v pozadí Lásky ̶ ̶V hlavních rolích Emmanuelle Riva a Jean-Louis Trintignant >> reminiscence francouzské nové vlny a jejích tvůrců Adobe Systems zápatí prezentace 12 Obsah obrázku osoba, interiér, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, koupelna Popis byl vytvořen automaticky