Adobe Systems Paměť a nostalgie v audiovizuálních průmyslech FAVh033 14. 4. 2021 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. Adobe Systems zápatí prezentace 2 What to do With a Coffin Full of Sugar: Gloria Swanson, Kenneth Anger and Self-Authorship in the Star Collection (Anne Helen Petersen) Obsah obrázku box, modrá, kontejner, plast Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Autobiografie a paměti ̶„Memoáry jsou asi nejvýraznějším projevem autorství sebe sama – snaha ovlivnit, jak na pisatele bude jednoho dne veřejnost vzpomínat.“ „ […] memoáry jsou jedním z nejpronikavějších nástrojů feministické historiografie, protože ženám dovolují nejen reflektovat své životy, ale taky přicházet s vlastními teoretickými a historickými modely své práce a průmyslů, v nichž se pohybovaly.“ ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Osa Lidice–Baarová ̶Lída Baarová (občanským jménem Ludmila Lundwall) zemřela 27. 10. 2000 ̶ ̶Ostatky převezeny do Čech zkraje roku 2001 ̶ ̶Pohřbu se účastní jen hrstka kolegů. Ministr kultury Pavel Dostál se odmítá zúčastnit smutečních aktivit na počest Baarové, neboť zrovna buduje lidický památník a nebylo by vhodné zároveň uctít památku ženy spojené s nacismem. Adobe Systems zápatí prezentace 5 Hvězdy jako legendy ̶Udržování hvězdného obrazu i po smrti star >> status legendy ̶ ̶Kulturní instituce – zdůrazňování trvalých hodnot na úkor popularity nebo výdělečnosti ̶ ̶X Lída Baarová – středobodem její hvězdné „post-image“ je vztah s ministrem propagandy Josephem Goebbelsem ̶ ̶Namísto trvalého odkazu diskuze o umělecké odpovědnosti v době národního ohrožení, stran etiky a téma historické viny Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Dva způsoby vzpomínání 1.rekapitulace historických faktů, snaha seznamovat veřejnost s novými poznatky a výpověďmi, snaha o distanci, chce činy herečky a její rozhodnutí uvádět do souvislostí, vysvětlovat, případně pochopit 2.emocionálně zabarvené vzpomínání, afektivní, z historických reálií se přesouvá k melodramatičtější rovině: prisma lásky, osudu, zaslepenosti a pozdní lítosti >> nadčasové, tragické vyprávění o velkých citech. Obsah obrázku osoba, muž, vázanka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, sport Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Lída Baarová (1914–2000) ̶Matka Ludmila Babková si skrz dcery (+ Zorka Janů) plní vlastní umělecké ambice ̶Po debutu ve filmu Kariéra Pavla Čamrdy a vyhazovu z konzervatoře Baarová začíná konzistentní filmovou kariéru ̶Zpočátku hraje komediální role, v Německu se přehrává do melodramatických partů ̶Do roku 1945 působí v ČSR, Německu a Itálii >> mezinárodní star ̶Emigrace roku 1948, poslední film točí roku 1957 ̶Bez možnosti profesního návratu i nostalgického vzpomínání v 60. letech Adobe Systems zápatí prezentace 8 Útěky (1984) X Života sladké hořkosti (1991) ̶Útěky vydává exilové nakladatelství 68 Publishers, po úspěchu s memoáry Adiny Mandlové Dneska už se tomu směju (1976), česky Útěky vycházejí 2009 ̶Útěky považované za autentičtější paměti, upřímnější X Škvorecký vnímaný jako autor knihy (to on vnáší do vyprávění Baarové švih, lehkost a vypravěčskou obratnost) ̶Baarová s verzí svého života v Útěcích nesouhlasila, pro české publikum vydává revidované paměti Života sladké hořkosti (spoluautorem František Kožík, v tiráži neuveden) ̶Rozdíly zejména ve vykreslení vztahu s Goebbelsem – pro české publikum jej Baarová líčí jako jednostranné poblouznění na straně ministra Adobe Systems zápatí prezentace 9 Zpětná konstrukce hvězdného obrazu Lídy Baarové KRÁSA ̶„Zkáza krásou“ „Prokletá krása“ „Krásou trestaná“ ̶Krása je pro hvězdy nezbytná, ale její nadbytek se ukazuje jako destruktivní ̶Znemožňuje žít obyčejný život ̶Nikoliv sex-appeal nebo vřelá smyslnost, ale chladný a distancovaný erotismus ̶„Film Ohnivé léto je plný záběrů trpících i šťastných nahých mladých těl, obklopených dokonalou přírodou, jejíž původní řád narušuje až vpád lidské sebestřednosti. Lída Baarová je pořád dokonale fotogenicky krásná a mladá. Do tohoto pevného a horkého těla ještě před pár měsíci vnikal milovník umění a skvělý klavírista Joseph Goebbels.“ („Panenství Lídy Baarové“, Gottland) ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Zpětná konstrukce hvězdného obrazu Lídy Baarové NAIVITA ̶„naivka zmítaná 20.stoletím“ X „svůdná kariéristka“ >> přijetí nebo ostrá kritika za snahu stočit příběh tímto směrem ̶ ̶Obraz naivní mladé ženy živila sama Baarová (první snahy už v roce 1938) ̶ ̶Dušan D. Pařízek, režisér a spoluautor hry Goebbels/Baarová: “Lída Baarová se nikdy nevyrovnala s tím, že žila s nacistou. Vykrucovala se a stále hledala nové a nové verze na téma nechtěla, nevěděla…“ Adobe Systems zápatí prezentace 11 Obsah obrázku text, hračka, panenka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 12 Zpětná konstrukce hvězdného obrazu Lídy Baarové STÁŘÍ ̶Odvrácená strana krásy (prchavá, pomíjivá) ̶Obraz zestárlé herečky notně vytěžovaný ve vzpomínkových aktivitách po roce 2000 ̶Neutěšený obraz rámovaný jako přímý důsledek jejích životních rozhodnutí >> není schopná vymanit se z činů svého mládí ̶zasvětila život špatným věcem (kariéra, sláva, profesní vazby) Obsah obrázku text, osoba, pózování, skupina Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 13 Spolu – autor Tomáš Vůjtek (2017) ̶https://www.youtube.com/watch?v=7swtl4dugJA Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky