Adobe Systems Paměť a nostalgie v audiovizuálních průmyslech FAVh033 5. 5. 2021 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Obsah obrázku text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 KINEMATOGRAFIE NÁRODNÍHO DĚDICTVÍ HERITAGE CINEMA •První vlna od počátku 80.let v britské kinematografii - Ohnivé vozy (1981), Pokoj s vyhlídkou (1985), Cesta do Indie (1984) – zhruba do poloviny 90. let (1995 – minisérie BBC Pýcha a předsudek) •Druhá vlna někdy označovaná jako post-heritage / alternativní heritage •Zprvu omezeno na britskou kinematografii, postupně užíváno jako panevropské paradigma •Termín, který zastřešuje způsoby, jimiž se různé národní kinematografie a v různých okamžicích obracejí do minulosti •Často adaptace literatury chápané jako klasické; tato vazba filmům automaticky propůjčuje vysoký kulturní status •Romantizovaná, nostalgická a spektakulární vize minulosti •Specifická forma pastiše Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 LEVICOVÁ KRITIKA HERITAGE CINEMA •Nejvýrazněji HIGSON, Andrew (1996, 2008): English Heritage, English Cinema. Costume Drama since 1980. •Nekritická transformace národní minulosti do kulturní komodity •Nostalgické obrazy ze života vyšších tříd a vytěsnění některých tříd, ras a etnik •Únik z thatcherovské Anglie do idealizované verze minulosti (x Francie >> první období socialistického prezidenta Mitteranda) •Nezdravá obsese historickými detaily, dekorem, kostýmy; v důsledku oslabuje možnou subverzi narativu •Také kritika z praxe; filmy vymezující se proti režimu jsou zasazené v současnosti, namísto romantické zápletky nabízejí sociálně kritický nebo politický děj – např. Moje krásná prádelnička (1985, Stephen Frears) Adobe Systems zápatí prezentace 6 Dvě stanoviska ̶„I ty filmy, které přijdou s ironickým vyprávěním zasazeným v minulosti si nemohou pomoci a nakonec skončí s oslavou a spektakulárním vyzdvižením jedné třídy a její kulturní tradice a kulturní identity na úkor jiných; a to díky diskurzu o autenticitě a obsedantní rekonstrukcí dobových detailů“ (Andrew Higson) ̶ ̶„Dekor zcela jistě přispívá ke konstrukci narativních významů, které dále reflektuje a umocňuje. Ale platí také opak: příběhy a témata heritage filmů často vyprávějí o umění, o láskyplně vyráběných objektech – a tím odkazují jak do minulosti jako takové, tak připomínají uzavřenou, klasickou éru kinematografie.“ (Ginette Vincendeau) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 7 Francie: Films de patrimoine / Cinema patrimoniaux ̶nejen filmové adaptace klasické literatury a/nebo výpravné snímky zasazené v nádherných historických lokacích, ale jakýkoliv film, který je „historický“ v tom nejširším slova smyslu ̶Odlišné zázemí >> debata Ferro/Sorlin a otázky širšího vztahu kinematografie a historie ̶Marc Ferro - kinematografie nám může pomoci s pochopením historie ̶Pierre Sorlin - historické filmy jsou spíš reflexí doby, ve které vznikají ̶Ambice spoluvytvářet národní identitu prostřednictvím sdílení a diskuze o kolektivních vzpomínkách (Návrat Martina Guerra, Lucien Lacombe) ̶Absence ideologické kritiky výpravných historických filmů (projekty chápané jako auterské mají kritický „pardon“) Adobe Systems zápatí prezentace 8 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Films de patrimoine Adobe Systems zápatí prezentace 10 Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, budova, exteriér, ulice Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 11 Sbohem, královno (Les Adieux a la Reine, Francie 2012) ̶Poslední dny bourbonské Francie, začátek moderních francouzských dějin ̶ ̶Francouzský pandán k filmu Marie Antoinetta (2006, r. Sofia Coppola)? ̶ ̶Biopic + kostýmní drama + adaptace knižní předlohy + mikroměřítko (výšivky, hodiny) + autentický život ve Versailles ̶ ̶kritické stanovisko k dějinám + nostalgie po Ancien Régime (předrevoluční éra) + individualistický pohled na historii ̶ ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky