Adobe Systems Paměť a nostalgie v audiovizuálních průmyslech FAVh033 12. 5. 2021 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Reenactment X Dokudrama X Metafikce ̶„znovu-ztvárnění“ nebo opětovné sehrání ̶Oproti dokudramatu a metafikci důraz na performativitu a prožitek ̶ ̶„Reenactment přispívá k tomu, abychom pocítili, jaké to je být v určité situaci, vykonat nějakou akci, přijmout nějaké stanovisko za vlastní.“ (Bill Nichols) ̶„Reenactment nabízí živý okamžik, v němž minulost a přítomnost koexistují v nemožném světě fantaskna.“ (Bill Nichols) ̶ ̶Vytvoření celého rámce pro opětovnou akci ̶Mediace a sebereflexivita ̶Silná vazba na paměť a vzpomínky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Simulace nebo autentická katarze? ̶„Tyto prožitky navázané na rozkoš či potěšení jsou skutečné. Plynou z tělesné aktivity, kterou musíme vynaložit, abychom zopakovali všechny nutné pohyby, ale jsou také ryze psychické. … Potěšení plyne z aktu imaginárního pouta, v němž subjekt ví, že tento akt pouze zastupuje prvotní akt, nebo událost, s nimiž se už nikdy reálně nespojí.“ (Bill Nichols) ̶ ̶re-enactment jako příznak znaků postmoderní kinematografie (povrchy, gesta, opakování a simulace)? X katarze a potěšení protagonistů ̶ ̶Prostředek se výrazněji vrací do dokumentární kinematografie po roce 2000 ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 4 Reenactment by měl… ̶Být přiznaný ̶Být sebereflexivní (rutinní opakování akce je běžný postup i v dokumentu!) ̶Zpřítomnit minulé a prožité události ̶Nebýt čistou reprezentací ̶Obsáhnout nové významy, které původní akce neobsahovala Obsah obrázku interiér, zeď, patro, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Historie ̶Nanuk, člověk primitivní (1922, r. Robert Flaherty) >> reenactment ne jako rekonstrukce výrazného historického momentu, ale ve smyslu typizace, opakování, rutiny ̶Neorealismus ve světle teorií Cesare Zavattiniho: „cinema of pedinamento“ >> pravda, kterou v sobě nosí každý, skrytá pod nánosem zautomatizované všednosti. ̶Reenactment v kontextu neorealismu jako sociálně pedagogický prostředek, kdy obyčejní lidé mají za úkol ztvárnit svoji každodennost před kamerou tak, jakoby dostali druhou šanci. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, elektronika, projektor Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Casting JonBenét (USA 2017, r. Kitty Green) ̶Vychází z událostí roku 1996 – dodnes nevyřešená vražda malé miss JonBenét Ramsey. Štáb mezi obyvateli v dějišti tragédie, městečku Boulder, organizuje casting na role v dokudramatu na bázi skutečných událostí ̶Výpovědi aspirantů na jednotlivé role na kameru – jejich názory na tragédii, vzpomínky – ať už souvisí či nesouvisí s vraždou JonBenét ̶ Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Casting JonBenét ̶Znepokojivý, zvláštní útvar, v němž je mnoho zbytečných gest a žádné odpovědi ̶Ideální námět pro zpracování formou reenactment – mezi obyvateli města dosud živá událost, často zpracovaná jako true-crime Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, stojící Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Brechtovské zcizení + parodická distance Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Reenactment v Casting JonBenét jako sebereflexivní prostředek ̶Obyvatelé Boulder mají hrát ne sami sebe, ale osoby, které více či méně znali (ať už osobně nebo prostřednictvím médií). ̶ ̶Totožné kostýmy >> postavy odlišují až prostřednictvím vlastního ztvárnění a osobními vzpomínkami ̶ ̶Juxtapozice výpovědí pomocí střihu ̶ ̶Rozestavěné kulisy a prostor filmového setu >> výroba další verze příběhu ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 11 Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 12 Reenactment v Casting JonBenét jako ironická distance ̶Střih >> zpochybnění fyzické síly devítiletého dítěte a scény s melounem ̶Anekdotické vsuvky (brigáda jednoho z účastníků castingu jako sex kouče) Adobe Systems zápatí prezentace 13 Casting JonBenét ̶Není film o vraždě samotné jako o naší fascinaci rekonstrukcemi brutálních kriminálních činů. Performativní rozměr dokumentu nám obvyklá potěšení spojená se sledováním true-crime cíleně odpírá.