Adobe Systems Paměť a nostalgie v audiovizuálních průmyslech FAVh033 17. 3. 2021 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, podepsat, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Kulturní paměť ̶Paměť ve formě úložiště / archivu (prostorová metafora půdy) ̶ ̶Paměť funkční, selektivní, „obydlená“ (kánon) ̶ ̶Po staletí písmo jako metafora paměti (trvalé, nesmazatelné) => zkraje 20. století fotografický a filmový obraz jako věrný otisk reality (Walter Benjamin, André Bazin, Susan Sontagová) ̶ ̶S nástupem digitální éry paměť jako tvárná plastická hmota Adobe Systems zápatí prezentace 4 Kostýmní drama / Kostýmní film ̶Termín vědomě podrývající historickou autenticitu ̶Kostým v tomto případě asociuje „převlek“ ̶„kostým jako semioticky zhuštěná a komplexní sociální forma“ (Renée Baert) ̶Drama – vzrušující, parabolický a excesivní příběh, vytvořený kondenzací všední reality ̶ Kostýmní drama jako živoucí, intenzivní fragmenty každodennosti, zasazené v dobách minulých >> každodennost a mikroměřítko namísto epické šíře a historických milníků ̶ Obsah obrázku text, osoba, mladý Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, noviny Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Mezi minulostí a současností ̶V 60. a 70. letech útlum kostýmních dramat, nový impuls zkraje 80. let ̶Romantické zápletky a „budoárová“ historie ̶Statické filmy – postavy s omezenou mobilitou (prostorovou, třídní i sociální) ̶Ženská perspektiva a queer čtení ̶Imaginární zóny ̶Dialog mezi přítomností a minulostí ̶ Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, okno, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Mezinárodní a exportní ̶Titulková sekvence k filmu Portrét dámy (Jane Campion, 1996) >> otevřená tematizace kostýmních dramat jako dialogů minulosti se současností ̶https://www.youtube.com/watch?v=1mqomDnAMEk ̶Světy uvnitř světů – hry, představení, prostory ̶Kostýmní drama jako mezinárodní a exportní žánr ̶ Obsah obrázku text, budova, exteriér, cihla Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Královna Alžběta (r. Shekhar Kapur, 1998, Velká Británie Vědomé pohrávání si s kanonickými historickými narativy Zamilovaný Shakespeare (r. John Madden, 1998, Velká Británie a USA) Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, osvětlené, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Královna Alžběta ̶Historické vyprávění o zrodu alžbětinské éry a/nebo mýtus o královně? ̶ ̶Tělo symbolické jako tělo fyzické ̶ ̶Řada obrazů bez konkrétního historického referentu, naopak rozehrávání smyslné a gotické atmosféry pomocí práce se světlem a stínem, barvami a látkami ̶ ̶Mezinárodní obsazení ̶ ̶ Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku plavání Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Zamyslete se… ̶Jakými prostředky film svoji hrdinku modernizuje – ať už co do její konstrukce (charakterové vlastnosti, motivace, emoce), promluv (jde o slovník naší době blízký nebo archaický) vzhledu nebo hereckých prostředků (nácvik proslovu)? ̶ ̶Lze ve filmu jednoduše oddělit rovinu osobní, národní a politickou? Zkuste vyjmenovat alespoň tři aspekty, kde se protíná soukromí Alžběty a její veřejná politická role. ̶ ̶Kam spadá film z hlediska žánru? Jde o historické drama / kostýmní drama / gotický thriller? Jak se každá z žánrových poloh a stylizací ve filmu projevuje? Obsah obrázku osoba, interiér, hledání, vlasy Popis byl vytvořen automaticky