- 14 - Po trobadorské (na francouzském jihu) a truvérské (na francouzs severu) tradici se chanson nově a výrazně uplatnil v době stylu nova (1320-1380, popřípadě v jeho vyžití a doznívání 1380-1420, čovaném po roce 1390 jako ars subtilior). Nejvýraznější podoby nu 14. století jsou ve Francii virelaia_chacei_ballade_a rondeai šinou se u nich uplatňuje imitační technika v převládající tříh". podobě. Komplikovanost a technická vytříbenost .chansonu údobí ai a ars subtilior vedlo k reakci na tento typ chansonu. V burgunds le frankoflámských skladatelů (dříve označované souborně jako "n ská" - neprávem, protože 1. generace, tzv. cambralská škola je v spjata s existencí burgundského vévodství) se zásluhou Dufaye a burgundských žáků Angličana Dunstabla, pěstoval nový typ chanson ráznejším uplatněním melodické linie vrchního hlasu (vliv diskan-které-se.v Burgundsku pěstovalo jako improvizační technika na ků] Dufay ustálil typ tříhlasého chansonu s lidovým, satirickým i po] textem. Např. funkci jakési hymny měl jeho chanson Franc coeur gc používaný ve stoleté válce jako píseň do boje proti Angličanům a pujlcí apoteózu francouzských předností a dobrých vlastností. ' v. Jinou platnost i formovou a technickou podobu dostával v prů 15.století duchovni chanson, u něhož se daleko výrazněji uplatňov složitá kontrapunkt!cká technika zejména 2. nizozemské školy (Obr' Ockeghem). Na rozdíl od něj se světský chanson vyhranil jako prot: moteta a svou jednoduchou vesměs čtyřhlasou podobou a častějšími } fonními úseky připravil vlastně půdu pro vznik nového madrigalu v tině 16. století. Programní chanson ve Francii pěstoval Jannequin, obohatil postupy Nizozemců o propracovanou tónomalbu. Od 17. stole chanson vrací fakturou k někdejším východiskům truvérů a trobadorů opuštěným po údobí ars nova. Stává se totiž opět a stále častěji s písní s doprovodem, zachovává jednoduchou homofonní podobu a spolu zervováňím hudebních prvků nabírá satirické ostří v textové sféře. V 18.1 století chanson jako popěvek proniká i do opery. Patří 1 lidovějším hudebním útvarům a v průběhu Velké francouzské revoluce i značnou politickou úlohu (chansony stupňující vlnu revolučního a publikáhského nadšení - např. carmagnola aj.). Tato pokroková-tradi chansonu jako polemické, satirické a politické písně přetrvala v pr 19. století a dostávala vždy nové podněty vlivem konkrétní politick tuace. Ve 20. století patři k významným žánrům sféry tzv. nonartifi ni hudby frencouzský chanson. 3«4 Gymel (z latinského canťus gemellus - dvojzpěv) se jako termí sice objevuje až v 15. století, tercové a sextové páral chody byly vSak velmi užívaným prostředkem v anglické hudbě. V anony traktátu tzv. anonyma Britského muzea označovaném také Anonymus IV. sin irs Ti j ■9 O tu O- * (Ir * '^f1 ca . ra sci - I""" f"j 1 ni 1 I 1 ' 1 _j «-en.zia mi. mF-p----F-----1 a mu. -p-r-■ p "ň—*—i- i r i r L=j '-r—>■- mu. Podsiáiou tofzu je ďtelýža Ui|bianych wMaSěk— k dísfo^i jsou wfopfe;s nim»? budeme j>tacovst.jejíchxoüfer je predpofeJadejit, kí$spefíÁr»L( ztón^ kurze - obdobv\e jako ptavtdídftd a autepie pří jexl^offív^di ^-------------------------------------tetó^^ ctewôt rooted iwacfrfoaL iechni^ totožní - c^l^o dafe^ //wwd^Hwfc- ttwéab® ^iK^y - ste po roce ßtö - výjíireáe facfowfe iitoe— tíhon a v ft. / 15/ífotói - iele#tW - Hindewiitt/ Typologie a techník - anau/aa / Clemens kuk- /lialj^ lernen^ Bäicmelfc fossil ^wify Organořfl - f^fe, ^ ÍU*^ rnadiíjft /tínoKíchjflodríjal/ fdvxtoordort cacci2i -chasse 6a(jríaio-ciacona-()a553(?agto flichna t Ster, Honiwiii Jtf

m tu 1 M C, ■ . ---itX- tD Vc a.ü.» 3'; .-o: -»n ■. ■■■'O' '4*.j -xs ■■ K- - >o -'o^-m ■ . C a n .-V4' :■ ; " «H .t-H - ■ "O *»'.'" ■ "W +» jc . i x: • £ . u. . • n O-.-t-t m:'.0 *> ■+»: .\ü:- ■-. +J >. (D tO .-,■->*■.'.'+» ■ ■ . ■ u . ca • tu iu n ;c-'-m: ^ , .'■'.''S'- .tp": ■(!.-.J* >- ..«-. TJ B . .« . C Ol: '+* ■■ o h' ' . ■■6i',-£ a. x. ■ (D : •» ' XU ■ +t ■ C •« —i +* ■ X « JC . N . -r4 0) CD U tO -i-H ■ +• . C E-.-rt' ■ ■ irr ', -b'-'W "D .'C - ; '■ m u c in >o '3 .' -a .-■ > •« - H.- . n -SM. - :c-oj • c • n a, - «...«or >ai ■: . . \ß c. xi. :«B. ■O O N TS: - N' ■',x8*U'to"-'je-vu.;. --C-'-w-a;- co ■,, - e -d. +* •:-tV3- 0) igv- ■ n u: -r-t ■ ■5 :-e tx x) ■ c'■'-,><',■;^,■,■■ '.o,; •:.+>.■ ■>1 +*■ - co n- V) m to +» p, . O -'C h >n - e/■.•»* x: • •>• 3' O . - o ■ w) >->. •>> T3 'iO '- 3-'';Vt' 'Ä.- V C Ä - c O • d - E' x: ■ . V' U .- : 3 O. e Q. v< .c 0) . >« "■«-■'Tl-- tu: -H ' fr) (0 (j •hm 'im o mv-.xjvTH-i.c '■xj '■'■(D..-iO. CL' -r4 Tl. ■„«■ a. *w/ o ■ a> 'o. u iw . a i ■ Q- -- '■■■■ a- :c ..+»-■■■ •fl) Wl .-> ffl .w.. >'■ '■"« 'vO- ' ,:-v ü). ai c -TJ; Ol." +» Ä ■ V . ff; ,'+» -m. -m -* (0. . ":>■ ~>. C CO ^ O Cvi ,. ~0> "ä- '' ' n o Q. .3 ■ - :o e;., ,''-.'P; o ü a. .3 n -*h■ -ca, ,e w e ■ 'o ■ - n a o o? -.3 ' CD- £ ■-.*. !■ u >o so >. O " +* jc U V); tx- .CO tD tfl . , a M\ +> rH.'-.-C-' 5 ■« "ri •H tu « "2 V +j « o ö re 3 c « n N CD +> X3 —« 0j 3 > «H . O T) . ■ 3 : -H _ o CD CO +* O +i i O O. SH V* C O ü 0. ' 3 •« o s +• . 3 V TJ -H 0) ■ >' c» □). r-( - ^ ■■ « ^ o. x> n o « c a c w) o- o £ -£ « = -h c: 3 2 tJ Tl 3 TJ Q. I -rrS/ ."im ■ U -m .io TJ - O W-E.-0)- e I HO. - M' c u e tu ? C C O .3 N > C Ä SH •' *j to +* jt: -■ n ■ 2 v<.+*: «7 o x ..tö.-.CB co.-1 ■> »co ■■n - "■- D. ':>.- 1 «H1 ,'N -'C- ■' ' ffi-1 l ■ r-1 ; KA \ Q_ •H 0) r 'xj ■ -.C-'CI '.."O ^ CO 'H" : ■S ? 2 ■ * ^ ; O E TD 'i Ü 3 ' vi- c co ta 'co ta r m'' +> vi u 6 . -ffl TJ Jj ■ -ra .' ■> -Ol- ■ o . g tu •r> ™ q u c •O rH 3 « " 3 ■ C xi ü. in J2-^£ '■ o >n o 3 ' cd' E . - -.8. S'-S - Tl -'*j. -T) . - O. Tl t3 ;_a;. 3 -a ■-JC - ■ rH ■ - 3 -■■".'O ' '(D.-.'oi (0,. V-'*^ ( :.;+• ■'.3----C- xi ,o; a a .«ai a. >g <->\u U O c - * 'ö... - ■ in - -ffl ' o ^: - £ m . c 3 : N - TD O '>■■, ü 2T O. . C p ■H. '.Tl r-1- -e • . \ ' 0) ■ffl1' o:- Ol- ; m a e -3 tu o rt) 3 t4 o' . e □ .«i . «. -c:'' >■■ rH JC" • 0) ■ > U CO o in. ~-t. -r-i a> o u ;■ C.---N- . ' C '■ -TJ ■ M ' «. 3 VI, «B> 3 a - ' E -C O ■ JC X ' (0 '■■ 'S .- '-'."«O '-' '- 'S^ 'O rH n n . c -,-a. j«: ■rH... ; -,'E >'-.+•'. +J. '. N ''■«, ■ ttr > n 3 :*w.,x:'-':3- >-* 1w- .= o +* '-ci' -a-: T3 u Ol', 01 n o -H co ..m .. O in N. KU ">i. xi. 'CO >n' tC >-\rH ' « 'JC tu ■ CO -U , ~H ■ ■ j'.' x; c