Kontrapunkt 1. Materiály ke kontrapunktu obsahují jednak souvislý text ze skript Formování hudby /FaltusŠtědroň/-str.3-15- kromě prostudování tohoto textu jsou připojeny ukázky- discantus floridus O TU CARA SCIENZA Johannese do Florentia,rota SUMER IS ICOMEN IN- jeden z nejstarších kánonů, a také balada/ballade/ LE GREYGNOUR BIEN od Mathea de Perusio. Jedná se o ukázky z konce ars antiqua, ars nova a ars subtilior/Perusio/. Ukázky nutno dobře prostudovat. V příštím pensu budou podány tezovitě formy a techniky 15.-17.století- s řadou ukázek. Většina ukázek existuje na CD- nutno dohledat 2. Ukázka Solis praevia z Jindřichohradeckého Graduálu/1491/- nutno podrobně prohlédnout všechny tři hlasy nejprve jednotlivě- zahrát si nebo zaintonovat Discantus,Tenor a Mediumpřitom zjistíme, že nejmelodičtější je tenor, který tvoří krásnou melodickou linii- po tomto melodickém vyhodnocení prohlédneme skladbu vertikálně- zjistíme, že faktura vychází z fauxbourdonu- pro lepší analytickou představu je možné si skladbu ve třech zazpívat nebo zahrát na klavíru,syntenzátoru nebo jiném klávesovém nástroji- pro snadnější interpretaci doporučuji přepsat tři řádky do jednoho k lepší a snadnější interpretaci Double Hoquet Jediná Machautova instrumentální skladba- hoket-trunctatio- něco jako rozsekaná melodická linie- koktání- jakési staccato- je třeba přepsat z C klíčů pro snadnější čtení v houslovém klíči a spojit do 1 nebo 2 osnov- pro pochopení stačí takto analyzovat cca polovinu skladby Benedictus z Josquinovy mše Missa Pange lingua –zazpívejte si / samozřejmě ve dvojici/ nebo zahrejte na klávesovém nástroji- prohlédněte celý Benedictus s ohledem na text- jak je rozdělen s ohledem na význam: Benedictus,qui venit in nomine domini = Požehnaný/Dobrořečený/,kdo přichází ve jménu Páně… Cooke: Stella celi /=coeli/ Hvězda nebe Nejlepší analytické vyhodnocení přinese přepis na jednu osnovu- převládající technikou je fauxbourdon Fuga trium vocum-z konce 16.století- ideálním východiskem pro rozbor je zazpívat si skladbu nebo si ji pomalu zahrát- je třeba si uvědomit, že název „fuga“ neznamená, že se jedná o fugu,jak ji známe od druhé poloviny 17.století.Je to kánon- fuga musí mít odpověď v kvintě nebo spodní kvartě. Machautova nesmírně zajímavá skladba Ma fin st mon commencement…Básník a hudebník Machaut napsal verše Můj konec je můj začátek …atd. Toto všechno se provádí v hudebním zpracováníJe nezbytné opatřit si nahrávku / je jich poměrně hodně/ a přečíst si a nastudovat text ze skript M.Štědroně základy polymelodiky-toto skriptum je k dispozici ke stažení v materiálech