Sluchová analýza – sekundakordy K dokončení látky sluchové analýzy obratů septakordů nám zbývá poslední obrat, kterým jsou sekundakordy. Jedná se o třetí obrat septakordu a jeho charakteristickým znakem je umístění intervalu sekundy ve spodní části akordu. Akord je tedy stavěn zdola z intervalů sekundy, tercie a opět tercie. Na kvalitě těchto intervalů (zda jsou velké či malé) záleží jejich zvuková charakteristika. Opět budeme také dovozovat, od kterého septakordu je daný sekundakord odvozen. Stejně jako u kvintsextakordů a terckvartakordů se pokusíme i sekundakordy rozčlenit do skupin podle určitých poznávacích znaků. Zajímá nás postupně souzvuk spodní sekundy (tento interval je v původním septakordu vztahem septimy se základním tónem) a pak dále navazující terciové intervaly. Složení sekundakordů Složení sekundakordů je specifické tím, že v nich nad sekundovým obratem původní septimy septakordu leží úplný základní kvintakord septakordu ve stejné podobě, jako ve spodní části septakordu samotného. Jde tedy z hlediska tvoření o nejsnazší tvar ze všech obratů, protože jakmile vytvoříme od zadaného tónu správně sekundový obrat původní septimy (připomínám, že pravidlem je změna kvality intervalu – z velké septimy vzniká malá sekunda a naopak, ze zmenšené septimy zvětšená sekunda), zbývá už jen na tomto tónu postavit kvintakord, který odpovídá názvu septakordu (ve tvrdě… septakordech vytvoříme durový kvintakord, v měkce… septakordech mollový, ve zvětšeně velkém septakordu zvětšený kvintakord, ve zmenšeně… septakordech zmenšený kvintakord). Velká sekunda ve spodní části akordu – objevuje se u akordů, které jsou označeny jako „nějak“ malé, tedy u tvrdě malého t.m.2 , měkce malého m.m.2 a zmenšeně malého zm.m.2 , ve všech případech dále navazuje příslušný kvintakord. Malá sekunda ve spodní části akordu – charakterizuje akordy „nějak“ velké, tedy zvětšeně velký zv.v.2 , tvrdě velký t.v. 2 a měkce velký m.v.2 , opět nad vytvořeným tónem postavíme kvintakord odpovídající spodní části zadaného septakordu. Zvětšená sekunda ve spodní části akordu patří akordům „nějak“ zmenšeným, tedy v tomto případě pouze akordu zmenšeně zmenšenému zm.zm.2 , ten však opět nemusíme do přehledu zahrnovat, protože je sluchově shodný se základním tvarem septakordu (zm.zm.7 ) a tedy jej tak také nejčastěji zapisujeme.