Harmonie úvod Harmonie je předmět zabývající se akordy a jejich fungováním v rámci hudební řeči. Zejména tedy klade důraz na vzájemné spojování akordů. Rozeznáváme harmonii diatonickou využívající prostředků v rámci tónového materiálu tónin dur a moll a chromatickou obohacující tento základ o další harmonické jevy nespadající do tóniny, ale rozšiřující tento tónový systém o chromaticky zvyšované a snižované tóny. Pro zápis akordů používáme dvojici notových osnov, vrchní s houslovým a spodní s basovým klíčem, osnovy jsou propojeny společnými taktovými čarami. Akordy zapisujeme ve čtyřhlasu a každý z tónů vnímáme jako součást jednoho z hlasů, jež pojmenováváme zdola nahoru (od nejhlubšího po nejvyšší) bas-tenor-alt-soprán, v tomto pořadí také čteme tóny akordu, tedy vždy od basu nahoru. V souvislosti s rozvržením hlasů mluvíme o hlasech vrchních a spodních (vrchní hlasy jsou hlasy zapisované v osnově s houslovým klíčem, spodní v osnově s basovým klíčem), rozeznáváme také hlasy vnější (soprán a bas) a vnitřní (alt a tenor). Pravidla pro vedení hlasů v harmonii – hlasy mohou v harmonii postupovat krokem (sekundový postup), obkrok (terciový postup) nebo skokem (interval kvarty a kvinty, v basu ještě možná sexta, avšak pouze u dvou akordů stejné funkce a oktáva, jež není chápána jako skok, ale jen jako výměna téhož tónu). Po větším skoku se doporučuje protipohyb. Co se týká pohybu hlasů, pohyblivějšími hlasy je soprán a bas, alt a tenor by měly postupovat bez větších skoků. Průběh melodie sopránu by měl mít v harmonické větě vždy jeden vrchol a jeden důl, bas je většinou veden vůči ostatním hlasům v protipohybu, v jeho průběhu je možné uplatnit i postupy o oktávu, tento postup není brán jako skok, protože nemění funkční vyznění akordu. Všeobecně mohou tóny vůči sobě navzájem postupovat v těchto druzích pohybu: - stranný pohyb – jeden hlas zůstává na místě a druhý se pohybuje - rovnoběžný (paralelní) pohyb – oba hlasy postupují ve stejných intervalech, v harmonii je běžný pohyb v terciích a sextách, zakázán je pohyb paralelních kvint a oktáv (vznikají při nesprávném vedení akordů) - rovný pohyb – dva hlasy postupují stejným směrem, ale v různých intervalech (v harmonii jsou takovou variantou tzv. skryté oktávy, na něž se přichází dvěma hlasy ze stejného směru ale rozdílným intervalovým postupem, tomuto postupu se snažíme vyhnout) - protipohyb – hlasy postupují proti sobě (jeden klesá a druhý stoupá), protipohyb je v harmonii ideálním postupem zejména pro bas a vrchní hlasy S akordy v harmonii můžeme pracovat různými způsoby, lze je zapisovat v různé harmonické sazbě: Harmonie těsná (úzká) – tóny vrchních hlasů jsou zapsány jako tóny sousedící (není možné vložit mezi ně další akordický tón). V této formě budeme zapisovat naše harmonické příklady, protože je nejvhodnější pro harmonický přehled a lze nejsnáze reprodukovat na klavíru. Harmonie široká – mezi sopránovým a altovým hlasem je prostor jednoho akordického tónu, ten je umístěn v tenoru (bývá zapisován v basovém klíči). Široká harmonie se užívá zejména v praxi pěveckých sborů. Harmonie smíšená – umožňuje přechody z úzké harmonie do široké a zpět.