Knihovní zákon
základní právní předpisy
zákon č. 257/2001 Sb. - o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) - odkaz na tzv. konsolidované znění na portálu zakonyprolidi.cz
vyhláška č. 88/2002 Sb. - vyhláška Ministerstva kultury k provedení knihovního zákona
- knihovní zákon řeší systém knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby (VKIS) a podmínky jejich provozování; v určitém směru se může zdát nevyvážený, protože některé záležitosti související s činností knihoven neupravuje
- definuje druhy VKIS a základní podmínky jejich poskytování (rovný přístup, bezplatnost, úhrada skutečně vynaložených nákladů), podrobnosti poskytování musí provozovatel knihovny upravit knihovním řádem
- knihovní řád (obsah, povinné formální a obsahové náležitosti) knihovní zákon dále neřeší
- podrobněji zákon upravuje meziknihovní služby, které je knihovna povinna evidovat a jejich poskytování blíže upravuje prováděcí předpis. Prováděcí předpis upravuje také některé náležitosti evidence a revize fondu.
- zákon stanoví pravidla pro vyřazování knihovních dokumentů
- ochrana knihovního fondu: zákon tuto oblast podrobněji neupravuje, neukládá knihovnám, aby přijaly konkrétní opatření, dodržovaly konkrétní postupy nebo používaly konkrétní zařízení atd., zákon knihovnám ukládá povinnost zajistit podmínky vhodné pro poskytování VKIS, ochránit knihy před odcizením a poškozením a před nepříznivými vlivy prostředí a zajistit restaurování dokumentů, případně převedení na vhodnější nosič.
- knihovní zákon neupravuje: způsob a bližší podmínky poskytování VKIS; okrajově zmiňuje evidenci uživatelů - neukládá přímo povinnost evidovat uživatele, nestanoví pravidla evidence apod., ale počítá s tím, že knihovna uživatele eviduje; knihovní řád - zákon nestanoví, co má knihovní řád obsahovat, jaké jsou je obsahové nebo formální náležitosti, je to zcela v kompetenci provozovatele knihovny; Ústřední knihovnickou radu - pouze ukládá Ministerstvu kultury povinnost ÚKR zřídit. Některé záležitosti, které zákon neupravuje, Ministerstvo kultury podpůrně řeší pomocí metodik, ty ale nejsou pro knihovny právně závazné.
NÁVRH NA ZMĚNU KNIHOVNÍHO ZÁKONA
- aktuálně je projednáván návrh na změnu knihovního zákona
- cílem změn je zavedení odevzdávání povinného výtisku vybraných neperiodických publikací pořízených elektronicky a vybraného elektronického periodického tisku a zakotvení právní úpravy web-harvestingu. Dosud NENÍ povinný výtisk elektronických publikací (na rozdíl o tištěných publikací) upraven žádným právním předpisem.
- Národní knihovna (NK) by měla získávat, uchovávat a zpřístupňovat vybrané informace dostupné prostřednictvím služeb informační společnosti, pořizovat databázi těchto informací a zároveň odpovídat za obsah informací v této databázi v rozsahu, ve kterém odpovídá poskytovatel služby informační společnosti za ukládání obsahu informací poskytnutých uživatelem, a měla by pořizovat databázi povinných výtisků elektronických neperiodických publikací a databázi elektronických povinných výtisků periodického tisku, k jejich vytěžování a zužitkování jsou oprávněny konkrétní knihovny uvedené v návrhu na změnu zákona (např. MZK v Brně, Městská knihovna v Praze, Parlamentní knihovna). Databáze by měla být považována za součást sbírek NK.
- zákonem oprávněné knihovny by měly databázi povinných elektronických výtisků zpřístupňovat svým uživatelům, a to pouze v objektu knihovny (tj. bez vzdáleného přístupu) a vždy konkrétní dokument pouze jednomu uživateli (tj. nelze, aby jeden dokument studovalo v jednu chvíli více uživatelů)
- součástí návrhu na změnu jsou i změny zákona č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích a zákona č. 46/2000 Sb., tiskový zákon - oba tyto zákony totiž mimo jiné řeší povinný výtisk a úzce tak s činností knihoven souvisí
- zákon o neperiodických publikacích: měla by být přidána definice pojmu "pořízení" - veřejné šíření neperiodické publikace v el. formě bez hmotného nosiče, včetně veřejného šíření v el. formátě pro potřeby osob se zrakovým postižením (veř. šíření zákon definuje jako zpřístupnění publikace neurčenému okruhu osob); zákon by zavedl povinnost uvádět u el. publikací rok prvního uvedení na trh v ČR a povinnost odevzdávat povinný výtisk el. publikací; vydavatel by byl povinen odevzdat povinný výtisk bez technických ochranných opatření, technické požadavky na povinný výtisk a způsob jeho odevzdání by stanovilo Ministerstvo kultury vyhláškou.
- tiskový zákon: měl by být upraven samotný účel a působnost právního předpisu - zákon upravuje práva a povinnosti vydavatelů a dalších osob v souvislosti s vydáváním periodického tisku "a zpřístupňováním elektronického periodického tisku." Nově by se tedy měl zákon vztahovat i na elektronický periodický tisk. Přímo by měl být elektronický periodický tisk v zákoně definován (publikace zpřístupňovaná v elektronické formě bez hmotného nosiče pod stejným názvem, se stejným obsahovým zaměřením a v jednotné grafické úpravě nejméně dvakrát v kalendářním roce, které bylo uděleno číslo Mezinárodního standardního číslování seriálových publikací nebo která byla zpřístupněna za úplatu nebo která je vydavatelem určena pro nevidomé nebo slabozraké.). Nově by měl být přidán kompletní paragraf upravující elektronické povinné výtisky.
- elektronické povinné výtisky: vydavatel by měl z každého vydání el. periodického tisku do 30 dnů od jeho zpřístupnění zajistit dodání jednoho vydání vybraným příjemcům, el. periodický tisk musí být dodán bez technických ochranných opatření, technické požadavky na el. povinný výtisk a způsob jeho odevzdání stanoví Ministerstvo kultury vyhláškou.
Praktické informace a odkazy
Evidence knihoven - informace k evidenci knihoven na webu Ministerstva kultury, včetně samotné databáze knihoven a formulářů pro žádost o evidenci knihovny
Metodiky a koncepce - metodiky a koncepce Ministerstva kultury, které souvisejí s činností knihoven