UČITEL, JEHO DIDAKTICKÉ (A PEDAGOGICKÉ) DOVEDNOSTI Design vzdělávacího procesu Obecná a oborová didaktika Semestr jaro 2021 DIDAKTIKA – „UMĚNÍ VYUČOVAT“ •Pojem •Historický kontext •Základní pedagogická disciplína •Teorie vyučování a učení •Cílem je –A) v teoretické rovině je definovat základní didaktické pojmy vzdělání, výchova, vyučování, učení aj. –B) a rozpracovat teorie vztahující se k vyučování a učení • • • DIDAKTIKA •Jan Průcha (2006): didaktika chápána jako obecná teorie o „intencionálních procesech učení a vyučování a o obsazích a formách těchto procesů…ať se realizují ve školní třídě, nebo v podnikovém kurzu, při výcviku artistů aj.“ • •Lucie Zormanová (2014): Didaktika je věda, která se zabývá teorií vyučování, zkoumá podmínky a faktory, které proces vyučování ovlivňují zvnějšku i zevnitř. Zabývá se obecnými problémy výuky. • DIDAKTIKA V ZRCADLE HISTORIE •Antika –sofisté – didaktika ve smyslu péče o duši •Středověké školy –didaktika s katechetikou (teorie a praxe předávání víry) •teologické fakulty • •Vědecký význam termínu –osvícenství v 17. a 18. století •Wolfgang Rathke – didaktika jako umění vyučovat •Jan Ámos Komenský – nadčasové didaktické dílo, systematická didaktika •J. J. Rousseau •J. H. Pestalozzi •J. F. Herbart JAN ÁMOS KOMENSKÝ - ODKAZ •Didaktické principy –Princip názornosti –Princip systematičnosti (také propojovat učené s již probíraným – efektivní výuka) – Princip přiměřenosti („biflování“) – •Organizování výuky –čtyři šestileté cykly –systém hromadné výuky všech dětí ve třídě společně – •Myšlenka celoživotního vzdělávání VÝCHODISKA TÉMATU • •OTÁZKA evokace: •Jaké jsou pilíře výuky z hlediska didaktických dovedností učitele/lektora? J • PILÍŘE VÝUKY A DOVEDNOSTI UČITELE PŘÍPRAVA REALIZACE EVALUACE • • Na jaké základní otázky dává obecná didaktika odpovědi? PŘEDMĚT DIDAKTIKY •Výukový cíl •Didaktické zásady •Výukové metody •Organizační formy výuky •Diagnostika výstupů výuky – didaktické testy, hodnocení aj. • •Otázky obecné didaktiky: –Které prvky ovlivňují efektivitu vyučování? –Co je nutné vyučovat? –Jak vést výuku? –Existují také jiné možnosti, jak by mohla probíhat výuka? –Jak postupovat při výuce? –Je třeba provádět kontrolu výuky? –Kdo, proč a jak řídí výuku? • • • ROZDĚLENÍ DIDAKTIKY PODLE ZAMĚŘENÍ •Obecná didaktika –věda zabývající se teorií, podmínkami…, faktory… –sepětí s didaktikou oborovou … – •Předmětová didaktika –didaktika pro daný studijní předmět / vzdělávací obor (např. didaktika Informačních a komunikačních technologií) –je zpravidla chápána jako METODIKA (Průcha, Walterová, Mareš, 1995) –vytváří se ve vazbě na vyučovací předměty, v podmínkách daných kurikulem konkrétního typu vzdělávací instituce – •Oborová didaktika –didaktika daného studijního oboru (např. didaktika přírodovědných předmětů) –vymezení pojmu dosud není ustálené •pojetí ve smyslu oborové didaktiky jako metodiky (správné vyučování v daném oboru) •Pojetí komplexní – oborová didaktika jako aplikovaná věda založená na základním výzkumu – současný vývoj • • Školní didaktika –Teorie vyučování – 6 SKUPIN KLÍČOVÝCH DOVEDNOSTÍ UČITELE (podle Kyriacou, 2012) •1. plánovací (umožňují připravit vyučovací hodinu = vymezit edukační cíle, zvolit vhodné prostředky ke splnění cílů aj.) • •2. realizační a řídicí (zajišťují účinnou pedagogickou komunikaci ve vyučovací hodině) • •3. přispívající k optimálnímu klimatu ve třídě (jeho vytváření a rozvíjení) • •4. nezbytné k udržení kázně a řešení výchovných situací • •5. diagnostické (kontrola a hodnocení učební činnosti žáků) • •6. autodiagnostické (sebehodnocení učitelovy pedagogické činnosti) • •Všechny zahrnují řadu DÍLČÍCH dovedností • ZVLÁŠTNÍ RYS / NÁROČNOST PEDAGOGICKÝCH DOVEDNOSTÍ •INTERAKTIVNÍ povaha dovedností –= učitel během hodiny neustále reaguje na měnící se okolnosti a podmínky, mnohé jen těžko předpokládatelné –efektivita učitelovy práce do jisté míry závisí na dovednosti přizpůsobovat a měnit zvolené postupy a strategie výuky podle průběhu hodiny/lekce/edukačního procesu v online prostředí – –rozdíly mezi zkušeným a méně zkušeným učitelem v přístupu k měnícím se podmínkám vyučovací hodiny • •OTÁZKA k diskusi: K jakým (neočekávaným) změnám může během edukačního procesu dojít? – OTÁZKA k diskusi: K jakým (neočekávaným) změnám může během edukačního procesu dojít? ZNALOSTI (VĚDOMOSTI) UČITELŮ O VYUČOVÁNÍ •Primárně institucionálně získané •Důležitá součást pedagogických dovedností • •Otázka k diskusi: Které vědomosti o vyučování by měl učitel mít, aby jeho edukační praxe byla optimální? •1. •2. •3. •4. … Znalosti (vědomosti) učitelů o vyučování •1. znalost učiva (vzdělávacího obsahu předmětu) • •2. znalost obecných principů a strategií řízení vyučování a organizace práce ve třídě • •3. znalost kurikulárních dokumentů pro daný typ školy • •4. didaktická znalost toho, jak učit jednotlivá témata v kurikulu (předmětová didaktika) • •5. znalosti o žákovi • •6. znalost kontextu, v němž vyučování probíhá (kolektiv třídy, znalost místně zakotveného prostředí, obce, komunity…) • •7. znalost výchovných cílů a hodnot • Stěžejní dimenze dovedností učitele •Obecně jednotlivé logicky související činnosti učitele, které podporují žákovo učení: • • • • A. znalosti (vědomosti) B. rozhodování C. činnost (akce) RYSY DOVEDNOSTÍ UČITELE •Primární = účelné a cílevědomé činnosti zaměřené na řešení problémů souvisejících s (ne)dosahováním výukových cílů –Problémy: krátkodobé, okamžité, před hodinou, během hodiny, po hodině (včetně online výuky – velmi aktuální) – •OTÁZKA: Jaké konkrétní problémy (situace) může učitel řešit v různých fázích své didaktické činnosti? – • • • PŘÍKLADY PROBLÉMŮ/SITUACÍ VE VÝUCE •Jakou formu zápisu (na tabuli, do prezentace) mám zvolit, aby byl co nestručnější a přitom obsahoval vše podstatné? • •Jak mám napsat žákovi do hodnocení jeho práce upozornění na chybu v jeho uvažování? • •Jak mám dát při hodině žákovi znamení, aby přestal mluvit, aniž bych přerušil svůj výklad? • •Jaké učebnice / společné edukační materiály pro celý školní rok budou nejlépe odpovídat potřebám mých žáků? • •Jak své žáky co nejlépe připravím pro jejich budoucí profesi? • •Jak dlouho po položení otázky mám čekat na žákovu odpověď? • • KVALITNÍ VYUČOVACÍ HODINA / LEKCE Klíčové dovednosti učitele pro kvalitní výuku • • •OTÁZKA: Které to tedy podle vás jsou? J • KLÍČOVÉ DOVEDNOSTI UČITELE 1.Plánování a příprava 2. Realizace vyučovací jednotky 3. Řízení vyučovací jednotky 4. Klima třídy / studijní skupiny 5. Kázeň 6. Hodnocení prospěchu žáků 7. Reflexe vlastní práce a evaluace DOVEDNOSTI UČITELE – ZRCADLO VÝZKUMŮ •Osobní zkušenost v roli žáka pro budoucí dovednosti v roli učitele –OTÁZKA: Je to dostatečné, nebo nedostatečné východisko? – •Nezkušenost = nevědomost = bezradnost v konkrétních situacích při výuce u začínajících učitelů •Srovnávací výzkum začínajících vs zkušených učitelů –Začínající učitel mnohem více pohlcen komunikací s konkrétním žákem bez schopnosti koncentrace na dění v ostatní třídě •Výzkum 3 kategorií učitelů – simulované pedagogické úkoly: např. příprava vyučovací hodiny (využití zdrojů informací, vědomostí o třídě …) –Zájemce o studium pedagogiky –Student pedagogiky –Učitel v praxi – 1. PLÁNOVÁNÍ A PŘÍPRAVA 2. REALIZACE VYUČOVACÍ HODINY 3. ŘÍZENÍ VYUČOVACÍ HODINY 4. KLIMA TŘÍDY 5. KÁZEŇ / ŘÁD 6. HODNOCENÍ ŽÁKŮ 7. REFLEXE A SEBEHODNOCENÍ VLASTNÍ PRÁCE (EVALUACE) HLEDISKA ROZVOJE DOVEDNOSTÍ UČITELE • •Sledování vlastního vyučování (sebereflexe ) •Etapy rozvoje •Seberozvoj •Motivace k rozvoji • ZDROJE - VÝBĚR •ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015, dotisk 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7. •KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Portál 2012. 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9 •PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Portál 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4 •ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika. Grada Publishing 2014. 240 s. ISBN 978-80-247-4590-9 •