„Nosce te ipsum“ Konektivismus, PLE, sebeřízené a sebeurčené učení, co-curiculum Učící se společnost 2021 Michal Černý Portfolia šProfesní šStudijní šZachycení studijní cesty šDavid Cormier – portfolio či blog jako domov šPráce s portfoliem na KISKu Motivace (situace) v ČR šDigitální vzdělávání 2020 Digitální vzdělávání 2020 dle MŠMT šTři základní hodnoty: otevřenost, digitální gramotnost, informatické myšlení š šDokument obsahuje řadu praktických opatření, jak toho dosáhnout š š-> Strategie 2030+ š-> Reforma kurikula na úrovni RVP pro ZŠ Strategie 2030+ šStrategické cíle: šZaměřit vzdělávání více na získání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život šSnížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu žáků a studentů Konektivismus š Konektivismus (zdroj) Konektivismus šDavid Cormier šGeorge Siemens šStephen Downes šRita Kop Kritika konektivismu šNení to teorie šNení to efektivní šNení to pro každého šRelativizuje se pravda šRozbíjí se standardizace šJe to závislé na technologiích šVede to k informačnímu přetížení a technostressu šNedotažená reflexe dílčích problémů šAbsence shody na individuálním x kolektivním přístupu šAbsence příkladů dobré praxe š… Osobní vzdělávací prostředí š Co je PLE š…. To neví nikdo nikdo, možná snad někdo, ale nikdo neví kdo…. š šSoubor nástrojů, prostředků, postupů, které slouží k učení se šPLE x PLEs šJde o individuální záležitost šČasto je PLE spojené se sdílením šČasto je PLE spojené s konektivismem š PLE modely Výsledek obrázku pro PLE Výsledek obrázku pro PLE Výsledek obrázku pro PLE A Generic Model 1.Práce a učení se s dalšími lidmi. Součástí PLE je vytváření sociálních vazeb a struktur, které člověku pomohou se lépe učit nebo provádět praktické činnost, na kterých se něco učí. 2.Práce se vzdělávacími objekty. Student by měl být schopen vybírat a hodnotit vzdělávací zdroje, vytvářet v nich systém a kontext. Ze záplavy možností z čeho se vzdělávat, činní vědomý výběr. 3.Řízení činností. Student umí používat nástroje a metody, které mu umožní stanovit si vzdělávací plán, měřit čas, který věnuje jednotlivým úkonům a plánovat. 4.Integrace všech zmíněných oblastí do procesu vzdělávání. Student je současně schopný jednotlivé online vzdělávací aktivity vztáhnout k formálnímu vzdělávání nebo ke kurzu. Collecting-Reflecting-Connecting-Publishing Model šVytváření sbírek a kolekcí je činnost, která je pro praktické studium nezbytná. Spadá sem práce se záložkami, zdroji, kurzy, učebními materiály. Student si toto vše ukládá do promyšlené struktury, může se k materiálům vracet a aktivně s nimi manipulovat. šReflektivní učení přenáší aktivitu ze strany učitele, který by určoval vzdělávací program na stranu studenta. Materiály pro sebou zvolenou část vzdělávání (například podle plánu či smlouvy) sebeurčeně nebo sebřízeně hodnotí, volí si vlastní vzdělávací cestu a z materiálů aktivně vybírá, co je pro něj právě podstatné. šV rámci propojování je student aktivně schopný využívat různé sociální sítě a učební platformy, podílet se na řešení společných cílů, problémů či aktivně působit v různých komunitách. Tím dochází k tvorbě sociálního kapitálu, který může být využit pro různé činnosti. šPublikování souvisí s tím, že PLE není jen otázkou hromadění si vlastního know-how, ale také jeho sdílení. V rámci této kompetence dochází k modifikaci stávajících či tvorbě nových digitálních artefaktů a jejich nabízení širší veřejnosti. Může sem ale spadat také sdílení kolekcí, práce s portfoliem, blogem, osobním webem atp. The Four C’s Model šSbírat či shromažďovat články, nástroje, data, obrazy a prostředky, které jsou ukládány (typicky do cloudu) anebo organisovány v kolekcích či jiné struktuře. šKomunikace souvisí se schopností sdílet nápady, přenášet informace, ptát se, reflektovat, reagovat, komentovat či diskutovat. Jde o koncept pracující s konektivistickým pojetím a má těsnou návaznost na sociální a komunikační dovednosti. šKreativita, která se uplatňuje u tvorby nápadů, výzkumných záměrů či projektů, psaní prací s obsahem. Zde se projevují schopnosti kreativního myšlení či kreativní práce s informacemi. šSpolupráce odkazuje na to, že v současném světě není možné být úspěšným solitérem. Součástí PLE je nesporně také schopnost aktivně spolupracovat s komunitou, ať již v oblasti participace na cizích aktivitách nebo v oblasti schopnosti prosadit vlastní pracovní program. Co-curiculum š Co-curiculum šNěkteré věci se ve škole učí špatně nebo neefektivně šPoslouží pro propojení praxe a formálního vzdělávání šMožnost implementace mimoškolních či zájmových aktivit šMožnost mentorských konzultací šTěsný vztah k MOOC, konektivismu šPortfolia mohou být klíčovou částí celého konceptu co-curicula Co-curiculum (zdroj) ePandCCR_v18_Smallpieces 20160120_ePandOpenBadges_BACCrev2_FriendsBenefits Děkuji za pozornost š