Informační chování

Týden 1: Organizační pokyny a úvod do tématu


Organizační pokyny

Cíle kurzu

Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v rámci složitých sociotechnických systémů. Cílem kurzu je především pomoci studentům:

  • zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
  • podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování,
  • poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování.


Záznam z hodiny

Harmonogram přednášek




Ukončení předmětu

Studenti zpracovávají postupně dva úkoly a na konci semestru píší online test.

(1) Individuální úkol - 30 bodů

Studující zpracuje jeden z nabízených konceptů (teorií, přístupů), je ale možné i přijít s vlastním tématem (např. z oblasti pedagogiky atd.). Popíše jej. shrne výsledky předchozích výzkumů relevantních pro oblast informačního chování a identifikuje možnosti využití pro další studium informačního chování (celkem 3-6 NS textu).

Vybraný koncept nejprve studující přihlásí v rozpisu témat a poté jej odevzdá do 9. 4. jako článek na Medium (https://medium.com/design-kisk).

Struktura textu: (a) představení konceptů, (2) shrnutí dosavadních zajímavých výzkumů, (3) kritické zhodnocení slabin a silných stránek vybraného konceptu/teorie, (4) možnosti využití pro oblast informačního chování, (5) literatura.

Kromě struktury textu budeme hodnitit ještě aktuálnost, odbornost a formální stránku.   

Tipy pro psaní na Medium:

  1. Pište svižně, čtivě, snažte se být aktuální (nejen výzkumy z 80. a 90. let let)
  2. Hledejte v odborných zdrojích (myslete na své informační chování!)
  3. Dodržujte jednotný styl citací. Používejte nejen seznam literatury, ale i odkazy v textu (myslete na čtenáře).
  4. Text můžete rozdělit podnadpisy. Strukturujte text tam, kde je to vhodné (odrážky). 
  5. Používejte ilustrační obrázky, vizualizace. 

Návod pro přihlášení na Medium (pokud jej ještě nemáte):

  1. Vytvořte si účet na Medium.com
  2. Napište Laďce přes Teams údaje o své registraci (jméno, popř. email na Mediu)
  3. Poté budete přidáni do publikace https://medium.com/design-kisk

(2) Skupinový úkol - 30 bodů

Ve skupině 4-5 studentů zpracujte návrh výzkumu vybraného fenoménu z oblasti informačního chování. Využít k tomu můžete (i nemusíte) teorie, kterou jste zpracovávali v prvním úkolu.  Šablonu pro skupinový úkol najdete v Organizačních materiálech v ISu. Termín odevzdání druhého úkolu je 21. 5. 2021.

Pro domlouvání skupiny můžete využít kanál v Teams.

Příklady výzkumných problémů:

  • Faktory ovlivňující důvěryhodnost chatbota při poskytování zdravotnických informací: mezigenerační srovnání.
  • Strategie vyhledávání informací při rozhodování o očkování proti COVID-19 u starších seniorů (80+).
  • Hodnocení pravdivosti informací v hyperlokální komunitě (případová studie)

(3) Test - 40 bodů

Test s výběrem z možností i otevřenými otázkami.


Hodnocení:

  • A - 91 bodů a více
  • B - 83-90 bodů
  • C - 76-82 bodů
  • D - 68-75 bodů
  • E - 60-67 bodů
  • F - 59 bodů a méně