Informace, dezinformace a informační etika X PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Etika ctností pTomáš Akvinský pMost mezi deontologickou etikou a teleologickou etikou p3 pilíře nEudaimonismus nPřirozený zákon nCtnosti Gold bar Cíl pOrientace lidského života pCíle jako prostředky pKonečný cíl – jeden (blaženost) p p Gold bar Přirozený zákon pOrientuje nás na cíl pVíme, že máme chtít dobré a vyhýbat se zlému pRozlišujeme dobro od zla Gold bar Ctnost pTrvalá dispozice, habitus k dobrému jednání pZdokonalují potenci, schopnost, moc pDíky habitu je potence zdokonalena tak, že ji můžeme snadno používat pCtnosti se upevňují úkony pCtnost zdokonalují schopnost jednání, jde o činný habitus Gold bar Kardinální ctnosti pPřirozené mravní ctnosti (vedle vlitých ctností) rozvíjejí potence duše pProzíravost (prudentia) zdokonaluje praktický rozum pSpravedlnost (iustitia) – zdokonaluje rozumovou snaživot – vůli pStatečnost (fortitudo) – zdokonaluje smyslovou snaživost, kokrétně její část zvanou vznětlivost (irascibilis) pUměřenost (temperantia) – zdokonaluje smyslovou snaživot, konkrétně její část dychtivost (concupiscibilis) p p p Gold bar Prozíravost pPraktický rozum pOrientace k poslednímu cíli Gold bar Spravedlnost pVztah k druhým lidem, dáváme každému, co mu náleží Gold bar Statečnost pPomáhá člověku, aby neutekl před nebezpečím (součástí vznětlivosti je i pud sebezáchovy) Gold bar Uměřenost pBrání člověku, aby se stal otrokem dychtivosti po příjemných požitcích Gold bar Střed pCtnosti mají charakter středu pMíru určuje rozum pStřed mezi dvěma extrémy pStatečnost mezi hazardem a zbabělostí Gold bar Propojení ctností pDokonale ctnostný je člověk, který má rozvinuty všechny ctnosti pZákladem je prozíravost pNedokonalé jsou ctnosti, kterým prozíravost chybí Gold bar Srovnání ctností pObjektivně podle dobra, které přinášejí: pProzíravost pSpravedlnost pStatečnost pUměřenost pSubjektivně podle nositele na základě intenzity Gold bar Propojení tří druhů etiky pTeleologická etika – orientace na cíl, u konsekvencialismu je cíl dán empiricky, u sv. Tomáše je transcendentní pDeontologická etika – zákony jako právní normy, u Kanta si je člověk sám ukládá, u sv. Tomáše je nalézá jako příkazy přirozeného zákona prostřednictvím sklonů pEtika ctností – přirozený zákon říká, jak máme jednat, opakováním dobrého jednání se upevňují ctnosti Gold bar Jednání v životě pStanovení cíle pPřijetí norem pUpevňování ctností