Informace, dezinformace a informační etika XII PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Troling pOdvrácená část internetové diskuze pMorální panika – R. I. P. trolling pNení úplně prozkoumán, není všeobecně přijímaná definice pŠirší definice – veškerá patologie spojená s C.M.C pUžší definice – specifický druh této patologie Gold bar Etymologie pObr či potomek obra (nebo i trpaslík) pŽiví se pojídáním lidí a lidem škodí pNekrmte trolly p60. léta válka ve Vietnamu, trollení Migů pV internetových diskuzích od 90. let pRůzné významy pV 90. letech splýval s flam war, vtahování nováčků do diskuze za účelem prověření jejich argumentační síly a dovednosti Gold bar Vývoj pojmu trolling pPo roce 2000 se oddělil trolling od flamingu pPo roce 2010 „anonymní trolling“ (předtím „klasický trolling“ Gold bar Definice trollingu pjakákoliv forma zneužití prováděná online pro potěšení osoby, která zneužívá, nebo publika, na které se snaží apelovat. (Bishop, 2013, s. xiii) p záměrné užití nesluslušnosti/agrese, klamání a/nebo manipulace v komunikaci zprostředkované počítačem k vytvoření kontextu vedoucího k zničujícímu či nepřátelskému konfliktu, obvykle z důvodu zábavy. (Hardaker, 2013) pforma chování, jejímž prostřednictvím účastník diskuzního fóra se snaží záměrně provokovat druhé účastníky k hněvivým reakcím a tím narušovat komunikaci na fóru a potenciálně ji odvádět od původního tématu. (Hopkinson, 2013, s. 5) Gold bar Trollové pTroll či trollové potom jsou uživatelé počítačem zprostředkované komunikace, kteří konstruují identitu upřímně usilující o to být součástí příslušné komunity, včetně vyznání nebo sdělování zdánlivě upřímných záměrů, ale jejichž skutečný záměr je způsobovat narušení a/nebo škodit a zhoršovat konflikt z důvodu jejich vlastní zábavy. (Hardaker, 2010) pTroll či trollové lákají ostatní uživatele či komunity do diskuzí, které jsou nesmyslné a pozornost odvádějící, zejména do nich vtahují nezkušené nebo naivní uživatele posíláním nesprávných a nevhodných, ale nekontroverzních zpráv. (Herring, Job-Sluder, Scheckler, Barab, 2002) Gold bar Vlastní definice trollingu pPro účely tohoto článku můžeme vymezit trolling poměrně široce jako komunikační chování, které narušuje online diskuzi pomocí užití různých metod a za sledování různých cílů. Gold bar Faktory zapříčiňující trolling pCMC pNepřímá komunikace – dehumanizace pAnonymita – ztráta zábran pNedostatek zodpovědnosti pPocit beztrestnosti pCMC umožňuje vznik komunit, které by jinak nevznikly Gold bar Aspekty trollingu pLokace – trolling online (Pisa Troll) a offline, vlastní trolling je online pAsynchronní – neprobíhá v reálném čase pKlasický trolling – pobavení skupiny pAnonymní trolling – pobavení trolla pOsamělost, ale i komunity pExistuje něco jako státní trolling pBojovníci proti trollingu vlastními zbraněmi (Trollers Rollers, Elfové) pJde o patologické jednání nebo to může být považováno za specifický druh umění Gold bar Charakteristiky trollingu pKlamání – falešná identita, předstíraná naivita pAgresivita – flaming, útoky ad hominem pNarušování – ne vždy agresivita, nesmyslné příspěvky, diskuze se uzavírá do sebe pÚspěch – bait, biting (being trolled), neúspěšný – frustrovaný nebo selhavší Gold bar Motivace trollingu pAktivismus a ideologie – narušování komunikace nepřátelským stranám pSociální status – vtažení do diskuze známé osobnosti pTechnologiemi – testování inf. systémů pZábavou – trolling jako hra, umění pZlou vůlí - agresivita, deprese, úzkost, nestabilita, závislost, impulzivní porucha, zneužívání (zneužívané osoby často mají tendence zneužívat), kognitivní zkreslení, zmatení identity a problémy se sebeúctou pPsychologickými faktory Gold bar Typy trolů pHaters – snaha škodit pLolcows – snaha na sebe strhnout pozornost pElders - sledují ostatní a snaží se najít vhodnou příležitost, kdy vložit provokativní prostředek Gold bar Škála síly trollingu p1. Škádlení (cyber-bantering) – trolling (vzniká spontánně a je ho vzápětí litováno p2. Darebnost (cyber-trickery) – trolling (vzniká . spontánně, ale troll necítí lítost a v činnosti pokračuje) p3. Šikanování (cyber-bullying) – stalking (záměrně působí problémy, ale bez trvalé plánované kampaně) p4. Pronásledování (cyber-hickery) – stalking (cíleně vytváří mediální obsah mířící na konkrétní individuum či skupinu) Gold bar Hodnota diskuze pCílem diskuze je možno dobrat se pravdy pV zásadě není správné diskuzi narušovat pNěkterá diskuze nemá hodnotu, trolling může být použit k jejímu narušení p pG. E. M. Anscombeová slavně tvrdí, že existují některé pozice v etice, které jsou tak odvážné, že v mnoha případech správný způsob, jak reagovat na někoho, kdo je drží, je nediskutovat s ním o jeho omylu, ale raději vůbec odmítnout diskuzi s ním. Příkladem byl někdo, kdo s velkou vážností navrhuje zabít nevinného člověka kvůli údajně většímu dobru. Podle Anscombeové se člověk, který činí takový návrh, projevuje „zkaženou myslí“, i když je upřímně otevřen k projednání jeho kvalit; dokonce bychom mohli říci, že jeho zkaženost je o to větší, přesně proto, že se jím chtěl upřímně zabývat. (Feser, 2010) Gold bar Rozpoznání trollingu pForma: p1. Je příspěvek útočný, napadající druhé? p2. Vykazuje příspěvek známky užití ironie a sarkasmu? p3. Vyznačuje se příspěvek přílišnou naivitou? pObsah: p4. Odvádí příspěvek pozornost od původního tématu diskuze? p5. Je zjevné, že příspěvek někoho poškozuje? p6. Je prezentovaný názor silně kontroverzní či intuitivně těžko přijatelný? p7. Obsahuje příspěvek názory, které odporují většinovému názoru diskusní skupiny? p8. Můžeme v příspěvku rozeznat snahu o propagaci určité ideologie? pAutor: p9. Vykazuje autor příspěvku známky, že se jedná o falešnou identitu? p10. Strhává autor příspěvku pozornost na sebe sama? p11. Snaží se autor pobavit sebe či ostatní na něčí úkor? p12. Snaží se autor zatáhnout do diskuze nějakou na společenském žebříčku vysoce postavenou osobu? pPotenciální reakce: p13. Má potenciál vyvolat hněvivé, zděšené či udivené reakce druhých? 1 p14. Je pravděpodobné, že diskuze v případě reakcí na příspěvek ztratí svůj původní směr? p15. Lze předpokládat „zacyklení“ diskuze, bude-li na příspěvek reagováno? Gold bar Meze užití trollingu pForma – ne vulgarita, ponižování druhého, nedekovatelná ironie pObsah – nehájíme názory, které jsou projevem zkažené mysly pAutor – pseudonym běžní, identita musí být do jisté míry průhledná p p Gold bar Reakce na trolling ppřijetí, pignorování, podhalení, pvyzvání, pkritizování pposměch, poplacení.