Informace, dezinformace a informační etika II 9. 3. 2021 PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Definice informace pObecná definice informace: pInformace = 1.data 2.správně uspořádaná 3.smysluplná pSémantická informace: pInformace = 1.data 2.správně uspořádaná 3.smysluplná 4.pravdivá iNFO_LOGO Gold bar Co je informace? p p p pInformace jsou data, která mohou vést nebo aktuálně vedou k vytvoření znalosti. pDatum = nedostatek uniformity, jednotka diference. pZnalost = zdůvodněné pravdivé přesvědčení. p pKritéria můžeme rozdělit na n4 objektivní, týkající se sdělení samotného (následující situace A-D) – sémantická informace n4 subjektivní, týkající se vztahu člověka ke sdělení (situace E-G) p Gold bar Situace A p p pPředstavme si, že jsme v jeskyni bez jakéhokoliv zdroje světla. Kolik vizuálních informací můžeme získat? p pJe tma něčím jsoucím, na co se může vázat informace? p Gold bar A) Informace je p pNĚČÍM, co je, není to, co neexistuje, co chybí. Informace se váže vždy na něco jsoucího. p pJe-li světlo, je i vizuální informace. Není-li světlo, je tma. Je-li tma (nedostatek něčeho), není ani vizuální informace (analogicky to platí i pro informaci jiného typu). p p p Gold bar Situace B p pUvažme následující sekvenci znaků: p psdůfjsl slgjsd55p >*$ł˝iuépsvxc sldgjsl do p pJe něčím? Ano. p pMá nějakou uspořádanou formu? Ne. p p p Gold bar B) Informace je p p pněčím, co je SPRÁVNĚ USPOŘÁDANÉ, co není chaotické a nahodilé, je něčím, v čem je řád. p Gold bar Situace C p pUvažme následující sekvenci znaků: p pVelrybí boty mluví s červenou hodnotou. p pMá sdělení nějakou uspořádanou formu? Ano (podle pravidel českého jazyka). p pMá nějaký význam? Ne. p Gold bar C) Informace je p p p pněčím, co je SMYSLUPLNÉ, je o něčem. p Gold bar Situace D p p pUvažme následující sekvence znaků: p pVáclav Havel je český prezident. p2+2=5. p pMá význam? Ano. p pJe to pravda? Ne. p p Gold bar D) Informace je p p pněco, co je PRAVDIVÉ. p Gold bar Situace E) p p p pVzduchoplavec v balonu se ztratí a tak zavolá na muže na zemi: - Nevíte kde jsem? - Jste v balonu. pJe odpověď pravdivá? Ano. pPřináší vzduchoplavci nový poznatek? Ne. p p p p p Gold bar E) Informace je p p p pTo, co přináší NOVÝ POZNATEK. Dozvídá-li se člověk, co už ví, není pro něho sdělení informativní. p p p p Gold bar Situace F p p"Vy mluvíte podobné jako klempíř Pokorný v Budějovicích. Ten, když se ho lidi optali: ,Koupal jste se už letos v Malši?`, vodpovídal: ,Nekoupal, ale zato bude letos hodné švestek.` Nebo se ho zeptali: ,Jed jste už letos hříbky?` a von na to vodpověděl: ,Nejed, ale tenhle novej sultán marockej má prej bejt moc hodnej člověk.`" p(J. Hašek, Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války) p pPřinášejí odpovědi klempíře Pokorného nový poznatek? Ano. pJsou relevantní vzhledem k položené otázce? Ne. p p p Gold bar Informace je p p p pto, co je relevantní vzhledem ke kladené otázce. p p p Gold bar Situace G pJistá žena letící v horkovzdušném balónu ztratila orientaci. Spustí se níže a na zemi zahlédne chlapa. Spustí se ještě níže a volá na něj: p"Promiňte, nemohl byste mi prosím pomoci? Slíbila jsem příteli, že se před hodinou setkáme a teď nevím, kde jsem." pMuž dole odpoví: p"Nacházíte se v balónu přibližně 10 m nad povrchem Země. Vaše konkrétní poloha je 49 stupňů, 28 minut a 11 vteřin severní šířky a 8 stupňů, 31 minut a 58 vteřin východní délky." p"Vy jste určitě inženýr," říká žena v balónu. p"To je pravda", odpoví muž, "odkud to víte?" p"Tedy," povídá žena v balónu, " všechno, co jste mi řekl, je z technického hlediska správně, ale nemám ponětí, co si s vašimi informacemi mám počít, neboť v konečném důsledku stále nevím, kde jsem. Popravdě řečeno jste mi vůbec nepomohl. Nanejvýš jste můj let jen prodloužil. p pJe inženýrova odpověď relevantní vzhledem k otázce? Ano. pMůže ji žena použít k vytvoření znalosti? Ne. p p p Gold bar G) Informace je p p p pněco, co může být POUŽITO k vytvoření znalosti. p The Ultimate Guide — Difference Between Usability and User Experience | by linda | Muzli - Design Inspiration Gold bar Informace tedy je p p pz hlediska objektu nto, co je nto, co je správně uspořádané nto, co je smysluplné nto, co je pravdivé p p pz hlediska subjektu nto, co přináší nový poznatek nto, co je relevantní vzhledem k otázce nto, co může být využito p p