Informace, dezinformace a informační etika VI PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Textové sdělení - knihy pBible – apokryfy, které předstírají autorství konkrétního apoštola pZlatý věk na počátku středověku – kniha velmi drahá, funkce verifikátora, tvrdé tresty za falšování pMandevillův cestopis (1356) pLentulův dopis (1474) pVáclav Hájek z Libočan – Kronika česká (16. století) pRichard Meinertzhagen (20. století) – deníky – smyšlené vojenské úspěchy p p Výsledek obrázku pro mandevillův cestopis Gold bar Textové sdělení – žurnalistika p18.-19. století honba za senzací pRozvoj tzv. žluté žurnalistiky (yellow journalism) – bulvár pThe Sun – 1935 – série článků o netopýřích mužích na Měsíci pThe New York Journal – William Hearst – 1896 – smyšlená rebelie na Kubě, důvod americko-španělského konfliktu pJaroslav Hašek – 109 – vymýšlí zvířata pro časopis Svět zvířat pStephen Glass – 1998 – The New Republic – série smyšlených článků pJayson Blair – 2013 – The New York Times https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/William_Randolph_Hearst_cph_3a49373.jpg/2 25px-William_Randolph_Hearst_cph_3a49373.jpg Gold bar Textové sdělení – válka p2. světová válka – falešné zprávy o pohybu vojsk pOperace Bodyguard pCílem přesvědčit Němce, že se spojenci nevylodí v Normandii, ale jinde Výsledek obrázku pro operace bodyguard Gold bar Textové sdělení – internet pWeb 2.0 – snadné tvoření vlastního obsahu pFejkové blogy – flogy pFalešné identity – Jiří Ovčáček, Tomáš Halík, Jiří Kájínek pKyberkriminalita – phishing – falešné stránky (2015 – falešné stránky prostějovského útulku pro kočky) pFake News p Gold bar Textové sdělení – Fake News pCharakteristiky nzáměrný podvod; nneseriózní témata; nfalešné informace vzbuzující emoce; nšíření a propagace skrz sociální sítě; napodobování designu věrohodných zpravodajských webů; nnapodobování URL věrohodných zpravodajských webů; npo smazání webu kolují jeho falešné zprávy internetem dál. Gold bar Textové sdělení – Fake News pKlam je snadno rozpoznatelný pLidé přesto na ně klikají a sdílejí je pTeorie – chtějí těmto zprávám věřit pOvlivňování amerických voleb – Pizzagate (H. Clintonová se setkává v pizzerii Comet Ping Pong, kde projednává obchod s dětmi) pTurismus s identitami – lidé se zkoušejí jiné identity pSocial bot – programy vydávající se za běžné uživatele pworldnewsdailyreport.com: n"Čínský imigrant prodával hod dogy z masa skutečných psů" n„Muž zabil svou ženu poté, co použila jeho zubní kartáček na čištění toaletní mísy“ nŽena byla zadržena za trénování veverky k útoku na jejího bývalého přítele“ n„Test DNA prokázal, že jistý pošťák má 1300 nelegitimních dětí“ n„128 letý muž tvrdí, že je Adolf Hitler“ Gold bar Internet a fejk pInternet je nejvýznamější komunikační kanál k šíření fejku nanonymita ndostupnost nbeztrestnost ntěžká ověřitelnost ntakřka nulové náklady na tvorbu a šíření informací nbezplatné programy a aplikace podporující tvorbu fejku nglobální dosah za krátký čas (především díky sociálním sítím) nvýdělečná činnost díky možnostem vkládání reklamy nnaivita uživatelů podpořená vlastnostmi zprostředkované komunikace p