PROBLEMATIKA ŽÁNROVOSTI V LITERATUŘE Věci, které z toho nebo onoho důvodu zařadíme do téže kategorie, považujeme za podobnější, než skutečně jsou, a ty, které jsou v různých kategoriích, nám připadají odlišnější, než skutečně jsou. Leonard Mlodinov: Vědomí podvědomí, 2013: 179 KATEGORIZACE… Už jen zařazení objektu do určité kategorie může ovlivnit jeho hodnocení My x Oni Zařazení k žánru Srovnání s prototypickými texty – architext x (pod)vědomá polarizace …a identifikace Potřeba identifikace se skupinou a vymezení se proti ostatním LIDOVÉ POJETÍ ŽÁNRU V LITERATUŘE • Brak je autonomní systém tvorby a recepce, ve kterém je individualita díla potlačena ve prospěch specifik jednotlivých žánrů a subžánrů. http://litenky.ff.cuni.cz/clanek.php/id-2598/sablona-tisk LITERÁRNÍ ŽÁNR Žánr je souhrn recepčně-genetických vztahů a signálů, provázaný systém autorských výzev, čtenářských instrukcí, interpretačních možností i formálních a funkčních složek uměleckého díla svázaný s širším uměleckým i mimouměleckým kontextem (66). Žánr má funkci systematizační: usouvztažňuje popisovaný text s jinými, podobnými texty, určuje a předurčuje jeho místo v literárním (textovém) i obecně uměleckém okolí, a zdůrazňuje tak jeho jisté rysy oproti jiným, jež marginalizuje (66). Projev intertextuality (Genett – architextualita, Červenka - intratextualita) ŠIDÁK, Pavel 2013 Úvod do studia genologie: Teorie literárního žánru a žánrová krajina (Praha: Filip Tomáš – Akropolis) Jedno a totéž téma (motiv) nabývá různých významů podle žánru, v němž se objevuje. Jonathan Culler: žánr nabízí normu nebo očekávání, které pomáhá čtenáři při jeho setkání s textem Pravidlo pravděpodobnosti ne k aktuálnímu světu, ale podle žánrových pravidel: žánr tedy můžeme chápat i jako pravidlo, které stanovuje přípustnou odchylku od aktuálního světa (68-9). Genologický nominalismus x realismus realistická pozice - žánr jako otevřený systém literárních znaků, na nichž jednotlivá díla různou měrou participují. nominalistická - žánr je skupina děl, která se vyznačují určitými společnými literárními znaky. ARCHITEXT G. Genette, Šidák (73) Otevřený systém Participační model SPACE OPERA  Původně hanlivé označení (soap opera) X seriózní science fiction  30. léta – romantické dobrodružství mezi hvězdami, vesmírné bitvy, sofistikovaná technologie, daleko od Terry…, pokročilé lidstvo  Isaac Asimov – Nadace (1942–1999)  Orson Scott Card – Enderova hra (od 1985)  George Lucas – Hvězdné války (1977…)  New space opera  David Hartwell: "colorful, dramatic, large-scale science fiction adventure, competently and sometimes beautifully written, usually focused on a sympathetic, heroic central character and plot action, and usually set in the relatively distant future, and in space or on other worlds, characteristically optimistic in tone. It often deals with war, piracy, military virtues, and very large-scale action, large stakes.“  Větší důraz na „řemeslo“, věrohodnost charakterů  New space opera 1, 2 - Dozois, Gardner Raymond, Strahan, Jonathan Vyvinula se v pulp magazínech KLIMATICKÁ FIKCE (Climate fiction, Cli-fi) https://www.svetovka.cz/20 20/05/04-2020-rozhovor1/ https://www.goodreads .com/list/show/47.Best _Dystopian_and_Post_ Apocalyptic_Fiction https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/ALAN/v40n2/scholes.html Opatření k zakrytí nedostatků a lží ve společnosti Pokusy o vymazání nebo revizi historie společnosti Omezení nebo úplný nedostatek svobody jednotlivců Lidé rozděleni do skupin Chybné nebo zneužívané pokroky v technologii Platonický nebo romantický vztah Nadměrná opatření na kontrolu společnosti Tlak na konformismus Manipulace médii a propagandou Justin Scholes and Jon Ostenson: Understanding the Appeal of Dystopian Young Adult Fiction,2013 ...namísto mobilizace k akce vyvolává zoufalství, bezmoc a hněv, které vedou k „ignorování nebo vyhýbání se tématu“ (490). Matthew Schneider-Mayerson. 2018 „The Influence of Climate Fiction: An Empirical Survey of Readers.“ A JAK SI PŘEDSTAVUJETE BUDOUCNOST VY?