Psycholingvistika
Týden 2
2. Je jazyk vrozený? Debata mezi nativismem a empiricismem
Děti si dokáží osvojit svůj rodný jazyk s neuvěřitelnou rychlostí a zdánlivě bez velké námahy. Jak tohle vysvětlit je velkou záhadou, protože gramatika každého lidského jazyka je velmi složitá. Chomsky se pokusil tento paradox vyřešit tím, že řekl, že dítě osvojující si jazyk už jej vlastně zná, když se narodí. Tento týden se budeme zabývat debatou ohledně této pozice - nativismu v oblasti osvojení jazyka. Konkrétně se budeme detailně věnovat takzvanému "argumentu z chudoby stimulu", který je dílem Noama Chomského. Zároveň probereme výzkum jak pro, tak proti nativistické pozici.
Hlavní diskuzní otázka
- Musíme se v teorii odvolávat na vrozené znalosti, abychom mohli vysvětlit to, jak se osvojuje jazyk?
Diskusní list
Slidy
Literatura
Laurence, S., & Margolis, E. (2001). The poverty of the stimulus argument. The British Journal for the Philosophy of Science, 52(2), 217-276.
Toto je článek, který analyzuje Chomského argument z pozice filosofie vědy. V úvodu je tento argument velmi pěkně vysvětlen. Stránky 218-226