Týden 4
4. Od myšlenky k větě aneb produkce jazyka krok po kroku
“You have hissed all my mystery lectures. You have tasted a whole worm.” – William A. Spooner
Jak se vlastně člověk dostane od myšlenky, kterou chce sdělit světu, k tomu, že začne hýbat jazykem a rty a nakonec něco řekne? Tento týden se na tuto otázku podíváme skrz výzkum, který zkoumá různé úrovně zpracování, které se podílejí na převádění nejazykové konceptuální "zprávy" do instrukcí artikulátorům. Jedním ze způsobů zkoumání jazykové produkce je všímat si detailně toho, kde tento proces udělá chybu a splete se, což dává za vznik řečové chybě ("speech error"). Přestože jsou tyto chyby relativně vzácné, můžeme v nich najít zajímavé pravidelnosti, které nám mohou říct něco o tom, jak vypadají procesy, které jim daly vzniknout. Dalším způsobem je pak experimentální studium tzn. "tip-of-the-tongue state", tedy stavu, když "máte slovo na jazyku", ale nedokážete si jej vybavit.
Hlavní diskusní otázka
- Je šíření aktivace v jazykové produkci vždy jednosměrné?