C0-HD-TOP.png C0-HD-BTM.png KONCEPTUÁLNÍ RÁMEC & HYPOTÉZY C0-HD-TOP.png •Téma (nápad – jeden centrální jev): postoje středoškolských studentů k romské měnšině • •Výzkumný problém: Faktory vysvětlující postoje středoškolských studentů k romské měnšině C0-HD-TOP.png •Postoje k romské menšině: •Nominální def.: Postoje vyjadřují vztah člověka k nějakému objektu – jevu, předmětu či jin. Všechny postoje jsou relativně trvalé, přičemž v sobě obsahují následující složky: •kognitivní (názor na objekt), která je postavena na na rozumových úvahách o věci (odmítnutí předsudků; vzdělávací nerovnosti;…) •emocionální (citový vztah k objektu), radost, přátelství, či naopak nechuť či nenávist (líbí se mi hudba, soused má špatné zkušenosti) •konativní (chování vůči objektu), snaha jednat ve prospěch objektu nebo proti němu • • •Faktory vysvětlující postoje: •M. A. Luke (2003): ideologie hodnoty postoje •změna postojů: hlavní prostředek změny persvaze (přesvědčování): zdroj; obsah; osobnostní vlastnosti příjemce; …. C0-HD-TOP.png •hodnoty: - konzervatismus/ liberalismus - socioekonomický stautus rodiny • •osobnostní dizpozice nom def.: „…organizovaný, dynamický a interindividuálně odlišný celek psychofyzických dispozic, determinující průběh a projevy psychických procesů (reakcí).“ • C0-HD-TOP.png OPERACIONÁLNÍ VYMEZENÍ •Afektivní složka postoje k romské měnšině: •jako míra sociální distance: míra vzájemného porozumění či neporozumění mezi dvěma osobami, osobou a skupinou nebo skupinami, navzájem projevovaná v podobě předsudků (nebo jejich absence) a v dalších různých konkrétních formách chování. Znaky přijetí/odmítnustí: „vstoupiti do manželského svazku“, „pracovati na jednom pracovišti“ až po „fyzické vyhnání“ • • • C0-HD-TOP.png OPERACIONÁLNÍ VYMEZENÍ •Otevřenost vůči zkušenostem = zahrnuje: chytrost, bystrost, nadání, tvořivost, originalitu, obrazotvornost, vnímavost, zvídavost, přemýšlivost, všestrannost, otevřenou mysl, zájem o umění, estetično, aktivní vyhledávání nových zážitků a objevování neznámého. • •Přívětivost: zahrnuje: příjemnost, laskavost, zdvořilost, snášenlivost, dobrosrdečnost, dobrotivost, neagresivnost, smířlivost, skromnost, upřímnost, důvěryhodnost, toleranci, snášenlivost, soucitnost, důvěřivost, nesobeckost, altruismus, schopnost spolupráce a tendenci k pomáhání druhým oproti • C0-HD-TOP.png OPERACIONÁLNÍ VYMEZENÍ •Konzervatismus/liberalismus: venkov/město • • •Osobnost: model „big 5“: - Neuroticismus - Extraverze - Otevřenost vůči zkušenostem - Přívětivost - Svědomitost • • C0-HD-TOP.png HYPOTÉZY •předběžné názory na vazby mezi jednotlivými proměnnými, ukazuje na možná řešení zkoumaného problému – tím, že specifikuje jaký je vztah mezi proměnnými; • C0-HD-TOP.png HYPOTÉZY •Míra sociální distance souvisí s místem bydliště středoškolského studenta, studenti bydlící na venkově budou vykazovat statisticky významně vyšší míru na škále sociální distance. • •Míra sociální distance souvisí s osobnostním rysem (osou) otevřenost novým rysem, vyšší míra osobní otevřenosti indikuje nižší míru sociální distance. • • • C0-HD-TOP.png HYPOTÉZY qJe vyjádřena v podobě podmíněného výroku o vztazích mezi dvěma proměnnými. q Musí být testovatelná! (jednotlivé proměnné musí být měřitelné, příslušná souvislost PROKÁZANÁ…) q q üHypotéza je formulována pokud možno stručně, jasně, nedvojznačně a neobsahuje v sobě dvě nebo více alternativ. • •