VĚDA A MOŽNOSTI POZNÁNÍ. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM V SOCIÁLNÍCH VĚDÁCH. ZKOUMÁNÍ REALITY Předmoderní (tradice, autorita, nedokonalé pozorování, přílišná generalizace, nelogická zdůvodnění) Moderní (empirický výzkum ) VĚDA systematický, kritický způsob poznávání reality empirie kauzální X stochastický charakter výsledků KVANTITATIVNÍ VÝZKUM vzor přírodní vědy (jaká filozofická východiska ?) realita je vnější (je objektivně poznatelná, nebo alespoň jsme schopni uvažovat o chybě) Zkoumá měřitelné (operacionalizovatelné) jevy: - hledá jejich rozložení (variabilitu) ve vybrané populaci - snaží se vysvětlit proč je taková variabilita nebo co to dále způsobuje (vztahy mezi jevy) - snaží se predikovat kvantitativní výzkum – podstatou jsou měřitelné jevy (konstrukty) a vztahy mezi nimi Vymezení a přesná formulace problému jsou základním předpokladem úspěšnosti jakéhokoliv výzkumu. Musíme nastavit výzkumný problém v podobě otázky, tak abychom mohli na něho odpovědět. Téma není výzkumný problém! Např. „rodina“, „školní třída“, „žák“, „učitel“, nebo abstraktněji: „klima rodiny“, „osobnost žáka“, „autorita učitele“ nejsou výzkumným problémem. VÝZKUMNÝ PROBLÉM Autor stanovil téma a ne problém. Problém neobsahuje alespoň 2 měřitelné konstrukty. Výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný (Je dobré si představit, jak budou vypadat výsledky šetření?). Problém je tázací věta nebo výrok, který se ptá: jaký je vztah mezi dvěma nebo více proměnnými (konstrukty). üJaký vliv na pracovní spokojenost mají různé druhy motivačních stimulů? ü Otázka může být i implicitní. üZjištění rozdílů ve vnímání supervize u různých skupin zaměstnanců. Modernizace vyučování. Vztah mezi SES a úspěšností na VŠ. Únava učitele během dne, týdne a školního roku. Vliv genderu na efektivnost práce. Zjištění míry patologického chování u adolescentů vyrůstajících na sídlišti. Názory vysokoškoláků na placení školného. Jak zlepšit chování u dětských klientů diagnostických ústavů