Pedagogická psychologie - přednášky

Individuace ve výuce

Hezký den,

vítejte v další online přednášce. Dnes se budeme věnovat důležitému tématu - individuaci ve výuce. 

Třídní kolektiv není nikdy homogenní, vždy se v něm najdou různí žáci s odlišnými předpoklady, schopnostmi i dovednostmi. Navíc je každý žák individualita, která má za sebou rozličné zkušenosti, rodinné zázemí a biografické nastavení, což jsou všechno faktory ovlivňující samotný přístup k učení a zároveň i fungování uvnitř kolektivu. Proto je schopnost vyrovnat se s diverzitou ve třídě základním předpokladem profesionálního přístupu k výuce i k práci s třídním kolektivem pro každého dobrého učitele.


Krátká metafora


Když vám do tělocviku přijde dítě, které nebude mít jednu nohu - budete ho nutit závodit s ostatními ve sprintu ? Asi ne. Asi vás napadne, že to pro něj je těžké, ba až nemožné a vymyslíte něco jiného, v čem může být dobré. Nebo aspoň počkáte až bude mít dobrou protézu. A teď si to přeneste na všechny naše vlastnosti a dovednosti. Každý jsme trochu jiný - a protože evoluce nedělá nic zbytečně, tak tahle jinakost má svůj smysl. A v kontextu celého lidského společenství se vždy najde něco, čím můžeme přispět. 

Chcete-li si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké obtíže zažívá dítě se specifickými poruchami učení, nebo poruchami pozornosti, vyzkoušejte si simulace na následující stránce (případně se můžete ze zájmu podívat na rozhovory s dětmi):

Podívejte se na následující video:

Individualizace ve výuce je snahou dosáhnout maxima v rozvoji dítěte na základě jeho individuálních možností.  Jde o individuální rozdíly ve stylu učení, psychomotorickém tempu, zájmech, potřebách, typech inteligence (Gardner, 1999) apod. 


Zajímavé, rozšiřující odkazy:



FEUERSTEINOVA METODA INSTRUMENTÁLNÍHO OBOHACOVÁNÍ

Reuven Feuerstein byl psycholog a pedagog, který vytvořil unikátní metodu pro rozvoj kognitivních funkcí. Feuersteinovo instrumentální obohacování (dále jen „FIE“) je metoda zprostředkovaného učení, kde s pomocí pracovních listů pracuje lektor se žákem takovým způsobem, který mimo jiné rozvíjí schopnosti komunikace, kooperace, rozpoznávání emocí a v konečném důsledku též posiluje dovednost se učit.