Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů II. Co víme? A je to pravda? (problematika poznávání a poznání) Josef Petrželka, Katedra filosofie FF MU Jarní semestr 2021 Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 2 Obsah 1. Vymezení problematiky a epistemologie/gnoseologie/noetiky jako disciplíny 2. Co je vědění? 3. Co je pravda? 4. Jak získat vědění a mít pravdu? 5. Jak (argumentačně) nefaulovat! II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 3 II. 1. Vymezení problematiky a disciplíny ▪Vzpomeňte na otázku: ▪ „Existuje nějaké speciální absolutní jsoucno, u nějž bychom se už nemuseli ptát, z jaké příčiny vzniklo, proč existuje či k čemu je užitečné, nýbrž které by samo bylo odpovědí na takové otázky?“ ▪Tato otázka vyvolává mnoho dalších otázek, a to i otázek jiného typu: ▪ Je pravda, že takové jsoucno existuje? ▪ Můžeme to vědět s jistotou? ▪ Můžeme to dokázat či odůvodnit? ▪ A co vlastně znamená „vědět“ (s jistotou), tedy – co je vědění? ▪ Jak poznáme, že je něco pravda, tedy – co je pravda? ▪ Jakým způsobem lze něco dokázat či odůvodnit? ▪ (Jen na okraj – v dějinách filosofie se objevilo mnoho důkazů existence bohů či boha, ale žádný bez problematických kroků.) II. Co víme? A je to pravda? Stručný přehled nejslavnějších myslitelů, kteří dokazovali existenci boha, a především jejich motivace. (https://www.youtube.com/watch?v=nxrHdw-MA4s&t=4s) Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 4 II. 1. Vymezení problematiky a disciplíny A. Proč si klademe otázky „Co víme?“ a „Co je pravda?“ ▪ přirozená lidská zvídavost → touha po poznání: Aristotelés, Einstein ▪ praktické užití → technologie, zlepšení životních podmínek ▪ společenský význam – uspořádání společnosti, mezilidské vztahy Odpovědi (hledá a kriticky posuzuje) → epistemologie (gnoseologie, noetika) II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 5 II. 1. Vymezení problematiky a disciplíny B. Definice a vymezení epistemologie/gnoseologie ▪ Blecha 2002, s. 85: Gnoseologie (též noetika) je filosofická disciplína, zabývající se podstatou, zdroji a výsledky poznání a podmínkami jeho uchování a přenášení. ▪ SEP, Epistemology (Matthias Steup) Epistemologie (úzká definice) je zkoumání vědění a odůvodněného mínění. zkoumání vědění Jaké jsou nutné a dostatečné podmínky vědění? Jaké jsou jeho zdroje? Jaká je jeho struktura a jeho hranice? zkoumání odůvodněného mínění Jak rozumět pojmu „odůvodnění“? Co činí nějaké mínění odůvodněným míněním? Epistemologie (široká definice) se zabývá problémy, týkajícími se vytváření a šíření vědění v dílčích oblastech výzkumu. II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 6 II. 2. Co je vědění? A. Vědění (znalost): propoziční vědění ▪ Jde nám o vědění (znalost) propoziční, nikoli o znalost praktickou (např. znalost postupu, jak opravit auto) nebo o znalost ve smyslu obeznámenosti s někým či něčím (např. obeznámenost se sousedem). ▪ Propozice = význam oznamovací věty, tj. věty, která může být pravdivá nebo nepravdivá. ▪ Příklady propozičních a nepropozičních vět: ▪„Petr je vyšší než Karel.“ ▪„Dnes venku prší. ▪„Dvakrát dvě jsou čtyři.“ X ▪„Je Petr vyšší než Karel?“ ▪„Kéž by dnes pršelo!“ ▪ „Dvakrát dvě jsou čtyři.“ = „Two times two are four.“ = „Zweimal zwei sind vier.“ = 2x2=4 ▪čtyři různé podoby téže propozice II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 7 II. 2. Co je vědění? A. Vědění (znalost): definice ▪ tradiční vymezení (definice) vědění: „vědění je pravdivé odůvodněné mínění“ (justified true belief = JTB) ▪ … ovšem opět problém s definicí: ▪20. st. – E. Gettier tradiční vymezení zpochybnil → problém obecné definice vědění ▪ „pravdivé“, pravda – viz II. 3. ▪ „mínění“ a „odůvodněné“ viz následující snímky II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 8 II. 2. Co je vědění? B. Co je „mínění“? ▪ Individuální přesvědčení („belief“), domněnka: ▪člověk souhlasí s určitou propozicí, zastává určité stanovisko ▪tato propozice může, ale nemusí být pravdivá ▪jakožto domněnka není (aspoň zatím) odůvodněna II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 9 II. 2. Co je vědění? C. Co je „odůvodněné“? ▪ Mějme propozici A („Petr je vyšší než Karel“), kterou si nějaký člověk (tj. „subjekt“ S, zastánce tohoto mínění) vytvořil včera, když se s oběma setkal. ▪ Varianty odůvodnění: ▪„vnější“ přezkoušení a ověření poznávacích schopností subjektu S (např. vidí dobře na dálku? Má spolehlivou paměť? atd.) – externalismus ▪„niterné“ posouzení samotného S, že postupoval korektně a v souladu s určitými závaznými postupy (použil stejný metr nebo se díval ze stejného úhlu, poznačil si výsledek, ověřil jej pak ještě jednou…) – internalismus ▪uplatnění epistemických ctností, např. přiměřená pozornost, přihlédnutí k relevantní evidenci, vyhýbání se chybným postupům (zkreslením, „biasům“) apod. (S se snažil být přesný, dával si pozor, aby žádnému z měřených „nefandil“, nebyl na výsledku nijak osobně zainteresován atd.) II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 10 II. 2. Co je vědění? C. Co je „odůvodněné“? ▪ Mějme propozici A („Petr je vyšší než Karel“), kterou si nějaký člověk (tj. „subjekt“ S, zastánce tohoto mínění) vytvořil včera, když se s oběma setkal. ▪ Problémy odůvodnění: ▪S tvrdí A. To odůvodní propozicí B („S má dobrou paměť“, „použil jsem stejný měřící přístroj“, „měřil jsem pečlivě a s dostatečnou pozorností“ atd.). ▪Ale – jak víme, že B je důvěryhodné odůvodnění? Potřebujeme odůvodnit i B → pomocí C. ▪A co teď s C? → D! ▪D? → E! ▪E? → …………….. ???? II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 11 II. 2. Co je vědění? C. Co je „odůvodněné“? ▪ Mějme propozici A („Petr je vyšší než Karel“), kterou si nějaký člověk (tj. „subjekt“ S, zastánce tohoto mínění) vytvořil včera, když se s oběma setkal. ▪ Problémy odůvodnění: ▪… E? → …………….. ? ▪nekonečný regres – neukončený charakter poznávání a zdůvodňování, neustálé přibližování pravdě? ▪koherentismus – přesvědčení je odůvodněno celkem jiných přesvědčení, se kterým je „koherentní“, tj. jimž neodporuje, s nimiž je v souladu X vnitřně koherentní mohou být různé teorie; koherentní mohou být i menší soubory poznatků ▪fundacionalismus – existují základní propozice, jež není třeba dále odůvodňovat a jimiž je třeba odůvodnit všechny další X ale které to budou a proč? ▪kruhové odůvodňování – argumentační chyba II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 12 II. 2. Co je vědění? C. Co je „odůvodněné“? ▪ Problémy odůvodnění: ▪skepticismus ▪antický: nic nevíme jistě, vše může být tak i naopak – je třeba se zdržet úsudku, což nám přinese duševní klid, a to je cílem života ▪metodický: R. Descartes – je třeba začít pochybovat úplně o všem, abychom nalezli nezpochybnitelný základ („pochybuji, tedy myslím, myslím, tedy jsem“), na němž pak lze vybudovat celý systém vědění – a to je cílem tohoto postupu ▪„zdravý“: nepřijímat tvrzení nekriticky, ověřovat je, posuzovat zdroje a metody ▪radikální → mozek v kádi („brain in vat“, BIV) – popření spolehlivosti všech poznatků II. Co víme? A je to pravda? Animované vysvětlení myšlenkového experimentu „mozek v kádi“ (https://www.youtube.com/watch?v=zO0sSJB1TrI&list=PL1NXgjXDUNJk_51d5AJzCj0Rl7avL5E9W&index=8) Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 13 II. 2. Co je vědění? Tak jak je to s tím věděním?! ▪ ve velké většině situací bude použitelné ono „odůvodněné pravdivé mínění“: ▪vědění > mínění ▪vědění je pravdivé (mínění může být i nepravdivé) ▪vědění je nějak odůvodněné (spolehlivě odůvodněné, nikoli třeba pomocí FB!) II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 14 II. 3. Co je pravda? Vědění má být pravdivé – co je pravda? ▪ Podle čeho rozhodnout, které tvrzení (propozice) je pravdivé? → ▪ Potřebujeme kritérium pravdivosti → potřebujeme říct, co je podstatou pravdy – je třeba vytvořit teorii či koncepci pravdy. ▪ Pravda je: ……… totiž, ehm, i s pravdou je to složité… A existuje více teorií či koncepcí. ▪ Základní koncepce (teorie) pravdy: A. korespondenční B. koherenční C. konsenzuální D. pragmatická II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 15 II. 3. Co je pravda? Vědění má být pravdivé – co je pravda? Různé koncepce (teorie) pravdy: A. korespondenční • formulace ▪ „Propozice p je pravdivá tehdy a jen tehdy, když odpovídá [tj. koresponduje] faktu.“ ▪ „Pravda je shoda rozumu a věci.“ • smysl a význam ▪ Nejstarší a nejintuitivnější koncepce – „pravda je, když se říká, jak to je“. ▪ Pro velkou většinu běžných situací dostačující a vyhovující. • problémy ▪ V čem může spočívat shoda mezi naším poznatkem (výrokem) a faktickou fyzickou skutečností? ▪ Více pravdivých propozic o jednom a tomtéž faktu? ▪ „Petr je vyšší než Karel.“ „Karel je menší než Petr.“ ▪ Co je vůbec „fakt“? → problém pravdivých negativních propozic: ▪ „Na tomto snímku není modrý slon.“ X „Na tomto snímku není černý slon.“ II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 16 II. 3. Co je pravda? Vědění má být pravdivé – co je pravda? Různé koncepce (teorie) pravdy: B. koherenční ▪ formulace ▪ „Propozice p je pravdivá tehdy a jen tehdy, pokud je v souladu (= je koherentní, tj. beze sporu) s jinými propozicemi.“ ▪ smysl a význam ▪ Charakterizuje postup vědeckého poznání. ▪ Vyhýbá se problémům korespondenční teorie. ▪ problémy ▪ Totéž tvrzení může být vzhledem k jednomu souboru propozic pravdivé, vzhledem k jinému nepravdivé – jaká je tedy jeho pravdivostní hodnota? ▪ Tato teorie vlastně neříká, co je pravda. II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 17 II. 3. Co je pravda? Vědění má být pravdivé – co je pravda? Různé koncepce (teorie) pravdy: C. konsenzuální ▪ formulace ▪ „Pravdou je to, na čem se shodne komunita.“ ▪ smysl a význam ▪ Opět reflektuje vědecké zvyklosti (za nejlepší teorie, tj. teorie, jež se nejvíce blíží pravdě) je považována ta, na níž se shodnou největší kapacity v oboru – samozřejmě na základě dostupných pozorování. ▪ Také se vyhýbá problémům korespondenční teorie. ▪ problémy ▪ Podobně jako koherenční teorie vlastně neříká, co je pravda. ▪ Různé komunity (i komunity vědců) se mohou shodnout na různých tvrzeních. II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 18 II. 3. Co je pravda? Vědění má být pravdivé – co je pravda? Různé koncepce (teorie) pravdy: D. pragmatická ▪ formulace ▪ „Propozice je pravdivá tehdy a jen tehdy, pokud je užitečné v ni věřit“ (pokud se víra v ni „vyplatí“). ▪ smysl a význam ▪ Zaměření na praktický život – za pravdivé je považováno to, nás vede ke konzistentnímu pohledu na svět, ke stabilitě a trvalým mezilidským vztahům. ▪ „Americká“ koncepce – pragmatismus, W. James, Ch. Peirce. ▪ problémy ▪ „Užitečné“ je subjektivní → pak je subjektivní i „pravdivé“. ▪ Pro stabilitu a vztahy různých skupin lidí mohou být užitečné různé „pravdy”. II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 19 II. 3. Co je pravda? A tak co tedy je ta pravda? ▪ opět – v naprosté většině případů bude použitelná ta standardní a intuitivní korespondenční koncepce pravdy ▪ ale je užitečné vědět, že v určitých situacích (např. na hranicích vědeckého poznání u obtížně pozorovatelných jevů – černé díry, počátek vesmíru) je nutno pracovat i s jinými koncepcemi (koherence poznatků, konsenzus vědců) II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů II. 4. Jak získat vědění a mít pravdu? ▪ jak směřovat k vědění či pravdě (metodologie, argumentace) ▪ zdroje (počátky) poznání ▪ svědectví ▪ paměť ▪ introspekce ▪ vnímání ▪ rozum ▪ logické vyvozování ▪ argumentace II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů ▪ jak směřovat k vědění či pravdě (metodologie, argumentace) ▪ zdroje (počátky) poznání ▪ rozum ▪ logické vyvozování – základní úsudky s implikací: Jestliže A, pak B. ▪ Definiční tabulka pravdivostních hodnot implikace v závislosti na pravdivostních hodnotách jejích částí: A: 0 0 1 1 B: 0 1 0 1 Jestliže A, pak B: 1 1 0 1 II. Co víme? A je to pravda? II. 4. Jak získat vědění a mít pravdu? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů ▪ jak směřovat k vědění či pravdě (metodologie, argumentace) ▪ zdroje (počátky) poznání ▪ rozum ▪ logické vyvozování – úsudek: Úsudek je logicky korektní (a závěr Z vyplývá z „premis“ P1, P2, …) právě tehdy, když platí, že za všech okolností, kdy jsou pravdivé premisy, je pravdivý rovněž závěr. Jestliže A, pak B. A platí. ______________________________ Tedy, platí B. Jestliže je den, pak je světlo. (1) Je den. (1) ______________________________ Je světlo. (1) modus ponens Jestliže A, pak B. Není pravda, že B. ______________________________ Tedy, není pravda, že A. Jestliže je den, pak je světlo. (1) Je tma (tj. není světlo). (1, tj. B=0) ______________________________ Není den. (1) modus tollens II. Co víme? A je to pravda? II. 4. Jak získat vědění a mít pravdu? A: 0 0 1 1 B: 0 1 0 1 Jestliže A, pak B: 1 1 0 1 A: 0 0 1 1 B: 0 1 0 1 Jestliže A, pak B: 1 1 0 1 Neempirický příklad: Je-li x dělitelné 4, pak je dělitelné 2. x není dělitelné 2. ____________________ x není dělitelné 4. Neempirický příklad: Je-li x dělitelné 4, pak je dělitelné 2. x je dělitelné 4. ____________________ x je dělitelné 2. Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů ▪ jak směřovat k vědění či pravdě (metodologie, argumentace) ▪ zdroje (počátky) poznání ▪ rozum ▪ argumentace ▪ argumentační vstřícnost X argumentační fauly ▪ argumentační vstřícnost ▪ snaha brát oponentovy argumenty v jejich zamýšlené podobě a v nejsilnější verzi ▪ argumentační fauly ▪ viz http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly II. Co víme? A je to pravda? II. 4. Jak získat vědění a mít pravdu? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů A. Co jsou argumentační fauly? ▪ „Argumentační fauly (neboli řečnické triky, argumentační klamy apod.) jsou v diskuzi používány za účelem přesvědčení oponenta či publika o správnosti tvrzení mluvčího bez ohledu na logickou platnost samotných argumentů. Mohou působit na emoce i na rozum, může se jednat o přímý útok, ale i o manipulativní vsuvky. (…) Některé fauly jsou úmyslné, jiných se může mluvčí dopustit omylem (například kvůli vlivu kognitivních zkreslení). Úmyslné fauly bývají často součástí určité propagandy a využívají je ke své argumentaci manipulátoři.“ (https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/) ▪ Proč nefaulovat? ▪korektní a věcně správná argumentace → lepší porozumění problému → ▪možnost objektivního racionálního praktického řešení problému → ▪snad i tolerantnější a mírnější mezilidské vztahy II. Co víme? A je to pravda? II. 5. Jak (argumentačně) nefaulovat! Ukázka argumentačních faulů v podání antických eristiků https://www.youtube.com/watch?v=Jn Rv_-gsOVs Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů B. Jak argumentačně nefaulovat – vybrané argumentační fauly • argument neurčitou autoritou • argument nekompetentní autoritou • argument tradicí • vyvolání soucitu • zesměšňování • toužebné přání • argument jedinečnou příhodou • popření příčiny • potvrzení účinku • logický kruh • potvrzující slepota (konfirmační zkreslení) • chybné dilema • kluzký svah • zamlčení • nevyvratitelnost • útok na osobu (ad hominem) • přesunutí důkazního břemene • figurína (slaměný strašák) • útok na původ tvrzení • nelichotivé zařazení II. Co víme? A je to pravda? II. 5. Jak (argumentačně) nefaulovat! Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů II. Co víme? A je to pravda? Shrnující otázky ▪ Čím se zabývá epistemologie? ▪ Jaké otázky si klade? ▪ Co jsou v epistemologii propozice? ▪ Jak je definováno vědění? ▪ Jak lze odůvodňovat domněnky? ▪ Co je v epistemologii skepticismus? ▪ Jaké koncepce pravdy znáte? ▪ V čem spočívají slabiny jednotlivých koncepcí pravdy? ▪ Jaké základní logické úsudky ovládáte? ▪ Z jakých zdrojů můžeme čerpat poznání? ▪ Jaké argumentační fauly znáte (a dokážete se jim vyhnout)? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů 27 Na viděnou příště v MS Teams! II. Co víme? A je to pravda? Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů