Dobrý den,
V této kapitole najdete několik odkazů, interaktivních aktivit, pár otázek k zamyšlení a odkaz na diskuzní fórum. Když budete mít k tématu otázky, nebo připomínky, neváhejte je s námi sdílet buď na diskuzním fóru, nebo si je připravte na setkání v Teamsech. Věnovat se dnes budeme úplným základům - tedy tomu, co školní psycholog vlastně dělá a kdo mu v tom může pomoci. Možná to už všechno dobře znáte, ale třeba vás i trochu překvapíme. V závěru lekce najdete zadání a odkaz na nepovinný domácí úkol. Budeme rádi za zpětnou vazbu - podařilo se nám vtáhnout vás? Naučili jste se něco? Co byste potřebovali, abyste se mohli do učení ponořit naplno?
Náplň práce školního psychologa
Náplň práce je dána vyhláškou č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky a obsahuje následující činnosti:
a) psychologickou diagnostiku za účelem stanovení vzdělávacích opatření pro žáka,
b) individuální diagnostiku, intervence a poradenské vedení dětí, žáků a studentů se vzdělávacími a výchovnými potížemi, které ovlivňují vzdělávání dětí, žáků a studentů,
c) skupinovou a individuální psychologickou diagnostiku jako podklad pro pomoc žákům základních škol a žákům středních škol v případech komplikací při volbě další školy či povolání,
d) psychologickou diagnostiku a intervence v případech vzdělávacích a výchovných problémů,
e) psychologickou prevenci a reedukaci,
f) poradenské vedení žáků s výchovnými nebo vzdělávacími problémy, zejména obtížemi v adaptaci na školní prostředí nebo sociálně-vztahovými problémy,
g) poradenské služby pro zákonné zástupce žáků,
h) metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům škol v oblasti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s výchovnými problémy a s rizikovým chováním,
i) krizové intervence,
j) zpracování zprávy z vyšetření,
k) zpracování doporučení ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
K podrobnějšímu nastudování může sloužit například následující odkaz:
Všimněte si, že explicitně zde není zmíněna ani práce se skupinou, ani šikana, ani individuální terapie - má to své opodstatnění a můžeme o tom více diskutovat na setkání v Teamsech.
Když už jsme v oblasti vyhlášek a zákonů dovolte ještě drobné zdržení u tématu dokumentace - především proto, že dotazy na to zda vést dokumentaci a v jaké podobě a kdy má rodič právo na zprávu z vyšetření atd. se objevují na facebookové skupině školních psycholog obden.
vedení dokumentace
(1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci
a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, o odmítnutí nebo přerušení poskytování poradenské služby,
b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové, včetně zprávy a doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a žáka mimořádně nadaného,
c) o doporučeních k poskytování podpůrných opatření, jejich druhu, skladbě a stupních a o případných změnách těchto doporučení,
d) o doporučeních ke vzdělávání žáků ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona,
e) o poskytnutí informace podle § 1 odst. 5,
f) o součinnosti se školami a školskými zařízeními,
g) o komunikaci a spolupráci s orgány veřejné moci,
h) o revizi zprávy a doporučení podle § 16b školského zákona.
(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem nebo speciálním pedagogem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a), b) a e) až g) a o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem dokumentaci podle odstavce 1 písm. b), f) a g).
(3) Škola dále vede dokumentaci o poskytovaných podpůrných opatřeních prvního stupně.
Zkratky ve školství
Ve školství se neustále používají zkratky. Mě na začátku pěkně motaly hlavu, tak vám jich pár přidávám:
AP | asistent pedagoga |
CERMAT | Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání |
IVP | individuální vzdělávací plán |
MP | mentální postižení |
MŠ | mateřská škola |
MŠMT | ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
MZ | maturitní zkouška |
NKS | narušená komunikační schopnost |
OSPOD | orgán sociálně-právní ochrany mládeže |
PAS | porucha autistického spektra |
PPP | pedagogicko-psychologická poradna (dle kontextu); plán pedagogické podpory (dle kontextu) |
RVP | rámcový vzdělávací program |
SP | sluchové postižení |
SŠ | střední škola |
SPC | speciálně pedagogické centrum |
SVP | středisko výchovné péče (dle kontextu); speciální vzdělávací potřeby (dle kontextu) |
ŠMP | školní metodik prevence |
ŠPP | školní poradenské pracoviště |
ŠPZ | školské poradenské zařízení |
ŠVP | školní vzdělávací program |
TP | tělesné postižení |
VOŠ | vyšší odborná škola |
VP | výchovný poradce |
ZP | zrakové postižení |
ZŠ | základní škola |
Převzato z: http://katalogpo.upol.cz/obecna-cast/10-slovnicek-odbornych-pojmu-a-seznam-zkratek/
Zasíťování
Nejčastější chyba, kterou začínající školní psychologové opakovaně dělají, je, že se snaží stihnout a zvládnout všechno - což ale nejde. Nedokáže to nikdo. Je tedy dobré zjistit si, kdo všechno mi v mojí práci může pomoc, kam se mohu obrátit, když si s něčím nevím rady, kdo mi přijde udělat program, když já nestíhám atd.
Co je to vlastně to zasíťování?
Je to taková pomyslná síť odborníků, kteří nám mohou v naší práci pomáhat a spolupracovat s námi. Díky tomu pak máme možnost flexibilně a efektivně reagovat na potíže, které mohou vyvstat při vzdělávání žáků. Každý žák potřebuje občas něco trochu jiného, a když jsme dobře zasíťovaní víme, kam se můžeme v případě potřeby obrátit. Zkuste si na následující otázky nejdřív sami odpovědět.
Vezměte si tužku a papír a zkuste si napsat - kdo patří do naší sítě ve škole (tzn. kdo všechno nám může pomoc, o koho se můžeme opřít, s kým můžeme spolupracovat, kdo nám poskytne cenné informace?)
Pár lidí, kteří napadli nás (a určitě to nemusí být vyčerpávající) jsou zde:
- metodik prevence
- výchovný poradce
- speciální pedagog
- ředitel
- zástupce ředitele
- třídní učitelé
- učitelé VV a TV
- asistenti
- vychovatelé
- Ostatní pracovníci školy (kuchařky, školník atd.)
- Rodiče
Možná vás někteří překvapili nebo zarazili... Budu ráda, když případné dotazy přinesete do setkání v MS Teamsech.
Velmi pěkný a krátký text o spolupráci s ředitelem a učiteli najdete zde:
(když kliknete na odkaz - další, objevíte i články o výchovném poradci a metodikovi prevence)
Ještě jednou si prosím vezměte tužku a papír a pokuste se vymyslet, kdo všechno může být váš pomocník, parťák, s kým můžete spolupracovat - tentokrát mimo školu.
Tady je těch lidí a institucí spousta, ale aspoň pár, které napadly nás:
- PPP (pedagogicko-psychologické poradny)
- SPC (speciálně pedagogická centra)
- poradenští psychologové
- kliničtí psychologové
- psychoterapeuti (dětští i dospělí)
- Psychiatři
- OSPOD (oddělení sociálně právní ochrany dětí)
- Policie
- SVP (střediska výchovné péče)
- Neziskové organizace
- Linky důvěry – poradenská linka pro pedagogy, rodičovská linka
- Zájmové kroužky, trenéři
- Lékaři
- atd...
Tak a teď cvičení - vymysleli jsme pro vás pár (dvě) krátká cvičení na procvičení. Zatím jsou taková základní (učíme se), kdybyste někdo měl zájem si procvičit látku a vymyslet něco lepšího, velmi to oceníme :)
Cvičení
Tady si můžete ověřit svoje nově nabyté informace a zjistit, co jste si zapamatovali. Po dokončení si správnost svých odpovědí můžete zkontrolovat pomocí modrého tlačítka vpravo dole.
Povedlo se Vám odpovědět na první pokus?
Co je tedy důležité si zapamatovat u zasíťování?
Jak můžeme využít dnešní seminář k budoucí praxi?
Tabulka zasíťování
Níže najdete odkaz na interaktivní tabulku. Tabulku nebudeme mazat, takže ji budete moct využít i po dokončení svých studií. Čím víc do ní napíšete teď, tím víc toho tam později najdete.
Vyberte si kraj své současné, nebo budoucí působnosti a doplňte:
S kým na své pozici spolupracuji, kdo mi může pomoci
lidé/organizace působící na škole
lidé/organizace působící mimo školu
Zkuste si odpovědět na následující otázky, které vám pomohou identifikovat nakolik jste porozuměli probírané látce
- Co znamená zkratka OSPOD?
- Jakou funkci má ve škole metodik prevence?
- Kdo ve škole může vést nápravné cvičení s žáky se speciálně vzdělávacími potřebami?
- Kdo tvoří ŠPC (školní poradenské centrum) ?
Odkazy, které by se Vám mohly hodit:
dále:
zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí
zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu
zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
zákon č. 109/2002 Sb., o ústavní a ochranné výchově ve školských zařízeních
zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních
A nyní prostor pro Vás:
Otázky/myšlenky/připomínky pište do diskuzního fóra nebo si je připravte k diskuzi do online prostoru.
A ještě drobný, charitativní odkaz pro ty z vás, kdo by sháněli online dobrovolničení s dětmi :)