SEMINÁŘ RUSKÉHO FILMU SVĚTLANA MICHÁLKOVÁ (SADIKOVA) ÚVODNÍ HODINA PROBÍHÁNÍ VÝUKY ◦Výuka se skládá ze dvou častí: teoretické a praktické ◦Teoretická část obsahuje informace: •o období, směrech, režisérech, hercích, •komentáře k jednotlivým filmům ◦ PROBÍHÁNÍ VÝUKY ◦Praktická část: •Promítání jednotlivých snímků nebo jejich častí •Diskuse ◦ UKONČENÍ PŘEDMĚTU ◦Pravidelná docházka (maximálně 2 absence) ◦Úspěšné složení zápočtu •závěrečný test •analýza/interpretace jednoho z filmů Otázky DOTAZY? KDE SE MŮŽU PODÍVAT NA RUSKÉ FILMY? ◦https://cinema.mosfilm.ru/ ◦https://start.ru/ ◦https://www.culture.ru/watch ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ VZNIK KINEMATOGRAFIE ◦Veřejné promítaní filmů – od roku 1888 ◦Vynálezci o sobě nevěděli – otázky, kdo byl první ◦Oficiálně – 28. prosince r. 1895, Grand Café, bratři Lumièrové – první veřejné promítání filmu ◦Několik krátkých snímků, včetně Dělníci odcházející z továrny (https://www.youtube.com/watch?v=NwRAUniWJPY) a Příjezd vlaku do stanice La Ciotat (https://www.youtube.com/watch?v=-e1u7Fgoocc) ◦Žánr komedie, první hraný film Pokropený kropič (https://www.youtube.com/watch?v=UlbiNuT7EDI) ◦ KINEMATOGRAFIE V RUSKÉM INMPERIU ◦První promítaní filmů v Rusku – v roce 1896. Nejdřív v Moskvě a Petrohradě, v Nižním Novgorodu a potom i v jiných městech Ruska. ◦Zachovalo se 300 hraných filmů z cca. 2700 natočených ◦První ruské natáčení bylo amatérské. ◦Začátkem profesionálního ruského kinematografu se počítá 15. října 1908. Premiéra filmu Stěňka Razin (Понизовая вольница, Стенька Разин) dle režie neznámého režiséra V. Romaškova. Producent: A.O.Drankov. ◦ ALEKSANDR OSIPOVIČ DRANKOV 1886–1949 ◦Fotograf, producent, kameraman ◦Stěňka Razin – 1908 (Понизовая вольница, Стенька Разин) ◦Délka přesně 7 minut 30 vteřin ◦dle hry V. Gončarova ◦https://www.culture.ru/movies/311/stenka-razin-ponizovaya-volnica ◦https://www.youtube.com/watch?v=OOMWGGhqNNg ◦ ◦Více o tom se dozvíte: https://www.culture.ru/materials/76533/postavshik-sensacii ◦https://www.culture.ru/movies/3104/stenka-razin-ponizovaya-volnica-vladimir-romashkov-1908 ◦https://www.youtube.com/watch?v=W9Kkgr24zJw Obsah obrázku vázanka, muž, osoba, fotka Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku text, kniha, fotka, muž Popis byl vytvořen automaticky ALEKSANDR ALEKSEJEVIČ CHANŽONKOV 1877–1945 ◦Podnikatel, režisér, scenárista. ◦V knize První roky ruské kinematografie («Первые годы русской кинематографии») jsou jeho vzpomínky na začátek ruského filmu. ◦Spolu s V. Gončarovym natočili první ruský celovečerní film: Obrana Sevastopolu (1911, «Оборона Севастополя»). §Délka 1 hodina 40 minut. §Události Krymské války (1853–1856). §První promítání bylo pro Nikolaje II. a jeho rodinu. §Na konci filmu můžeme vidět skutečné účastníky Krymské války. §Film byl natočen na místech, kde se skutečně válčilo. ◦https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Defence_of_Sevastopol.webm?embedplayer=yes §Více o tom: §https://www.culture.ru/persons/9215/aleksandr-khanzhonkov §https://www.youtube.com/watch?v=g6Rnsp2AsKY §https://www.youtube.com/watch?v=XZJLTN-MreQ ◦ ◦ ◦ Obsah obrázku muž, vázanka, fotka, osoba Popis byl vytvořen automaticky ZAČATKY SOVĚTSKÉ KINEMATOGRAFIE ◦Za narození sovětské kinematografie se pokládá 27 srpna 1919. Kino se stalo prostředkem propagandy, výchovy a osvícení. ◦Jedním z nejpopulárnějších žánrů se stávají tzv. agitky (АГИТКИ). Např. Proletarii všech stran sojediňajtěs! (Пролетарии всех стран, соединяйтесь!), Vse pod ružjo (Все под ружье), Zapugannyj buržuj (Запуганный буржуй) – 1919 apod. Obsah obrázku podepsat Popis byl vytvořen automaticky 20. LÉTA ◦kinematografie byla omezena sovětskou ideologii ◦neovlivnilo to stylistiku filmů a způsob uměleckého myšlení režisérů. ◦2 umělecké tendence: umírněná (Moskva) a levoavantgardní (FEKS, Leningrad). Obsah obrázku muž, osoba, staré, fotka Popis byl vytvořen automaticky Dziga Vertov 1896–1954 ◦Narodil se v Polsku, Bialystoku ◦Přísnost konstrukce (строгость построения): příznak funkcionální architektury. ◦Poetika předmětů: nový život je i novým začátkem pro věci. ◦Filmový týdeník Kino-Pravda (Кино-Правда, 1922–1925). §23 čísla. §Montáž: manželka J. Svilova §Účinkuje: M. Kaufman §Subjektivní kronika, poema-kronika oMuž s kinoaparátem (Человек с киноаппаратом, 1929) MUŽ S KINOAPARÁTEM ◦Bez scénáře a syžetu §Nová technika: kino-oči (кино-глаза). §Cíl: ukázat procesy, které člověk běžně nevnímá. Dojem se zvyšuje díky montáži. ◦Záběr §Film se skládá z krátkých scén chaotického životu Oděsy, Kyjeva a Charkova: domy, kulturní život, práce, doprava, lidé, život té doby. ◦ ◦ Obsah obrázku exteriér, fotka, motocykl, kolo Popis byl vytvořen automaticky MUŽ S KINOAPARÁTEM ◦Úryvky: ◦https://www.youtube.com/watch?v=BtTlgxtoqhg ◦https://www.kinopoisk.ru/film/45465/video/156705/ ◦https://www.youtube.com/watch?v=Udt8sir2SB0 ◦https://www.youtube.com/watch?v=rvrqk1HU7FQ ◦https://www.youtube.com/watch?v=NqdQZRZrJFM ◦Celý film: ◦https://www.culture.ru/movies/389/chelovek-s-kinoapparatom ◦Přednášky o filmu (v ruštině): ◦https://www.culture.ru/movies/3079/chelovek-s-kinoapparatom-dziga-vertov-1929 ◦https://www.youtube.com/watch?v=ftKdv96Ya4M ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ SERGEJ MICHAJLOVIČ EJZENŠTEJN 1898-1948 ◦Divadelní a filmový režisér, scenárista, malíř, teoretik umění, pedagog ◦Revoluční trilogie: Stávka (Стачка, 1925), Křižník Potěmkin (Броненосец «Потёмкин», 1925), Deset dní, které otřásly světem (Октябрь, 1927). Vlastní styl: metafory, symboly. ◦Staré a nové (Старое и новое, 1929), Běžin luh (Бежин луг, 1935-1937) – přechod od „montáži atrakcí“ k „montáži myšlenek“ ◦Alexandr Něvský (Александр Невский, 1938). Zvukový snímek. Biografický, patriotický film (hudba S. Prokofjev). ◦Ivan Hrozný (Иван Грозный, 1945-1948). Zvukový snímek. První díl v 1944, druhý v 1945, ale byl zakázán až do 1958. ◦ Obsah obrázku osoba, muž, oblečení, fotka Popis byl vytvořen automaticky KŘIŽNÍK POTĚMKIN(1925) Obsah obrázku kytara Popis byl vytvořen automaticky ◦Premiéra pro veřejnost 18. ledna 1926 ◦Němý černobílý film. ◦Délka: 75 minut. ◦Námět: dle skutečné události z června 1905. Film byl natočen na počest 20. výročí první ruské revoluce. ◦Po cenzuře slova L. Trockého byla vyměněná za citát V. Lenina. Některé scény byly vymazané. Originální verze filmu byla renovována až roku 2005. ◦Nejznámější ozvučení (hudba) je až z roku 1964 – D. Šostakovič. KŘIŽNÍK POTĚMKIN(1925). SYŽET PODROBNĚJI. ◦1. ukázka: https://www.youtube.com/watch?time_continue=352&v=kuKEtNll42s&feature=emb_logo ◦2. ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=rC2k7Z40VZk ◦3. ukázka. https://www.youtube.com/watch?v=NC6PUR-mKx0 ◦Celý film: https://www.youtube.com/watch?v=2986SLGCgeE&t=671s (s anglickými titulky) Muž s kinoaparátem Diskuse ◦Jsou v tomto filmu hlavní hrdinové? ◦Ve kterých epizodách se podle Vás je použitá filmová montáž nebo jiné techniky nejzajímavěji? Proč si to myslíte? ◦Která epizoda z vašeho hlediska působí nejvíc? Proč? ◦Proč podle vašeho názoru film nebyl oceněn současníky? ◦Vyjmenujte několik věci, které se změnily v každodenním životě, který vidíme ve filmu a tom, který můžeme pozorovat dnes. ◦Osobní dojmy a myšlenky Křižník Potěmkin Diskuse ◦Kdo je hlavním hrdinou/hlavními hrdiny filmu? ◦ Kde se odehrává děj a které scény jsou klíčové. Proč si to myslíte? ◦Jak můžete okomentovat „zvláštní“ výrazy obličejů postav? ◦Která scéna na Vás zapůsobila nejvíce? Proč? ◦Jak, podle vašeho názoru, mohla vzniknout červená vlajka v černobílém filmu? ◦Osobní dojmy a myšlenky ◦