Obraz a slovo, alegorie a symbol Emblematika a ikonologie interier_3 DSC_0012 Emblematika a ikonologie •V umění 16.-19. století byl kladen důraz na symbo-lickou funkci výtvarného díla: obraz reprezentuje objekt viditelného světa a současně symbolizuje nějakou ideu. Byla oceňována invence (inventio) při nalezení vhodné alegorie nebo symbolu. •Základem emblematiky se stalo studium hieroglyfů: •Horapollo, Hieroglyphica, 1517, překlad řeckého textu s komentářem pořídil Filippo Fasanini •Hieroglyfy byly na podkladě starověkých textů chá-pány jako obrazy posvátných a božských věcí. Horapollo, Hieroglyphica Horapollo obálka ouroboros26 Základní pojmy emblematiky •Emblém: znamení, v němž je zobrazení spojeno s nápisem v znakový celek. •Části emblému: 1)lemma či motto, tj. krátké heslo, případně devíza – nejčastěji latinské heslo či přísloví, které má nanejvýš pět slov 2)alegorický obraz 3)epigram: vysvětlující nebo rozluštění emblému usnadňující text 4) 4) Základní pojmy emblematiky /dokončení/ •Impresa: 1) italské označení pro lemmu, motto nebo devízu, 2) spojení jednoduchého obrazu s osobním heslem, 3) osobní heslo, motto, napsa-né na dekorativní stuze •Devíza: též emblematický obraz užívaný zejména v heraldice •Symbol: znázornění ideje, zejména personifikací •Atribut: přidaný předmět sloužící k identifikaci námětu •Decorum: vytvoření každého uměleckého díla a jeho umístění musí být v souladu s jeho funkcí • • Bargagli, Imprese, 1589 Fig Camilli, Imprese Illustri, 1586 Fig Emblém (devíza) J. A. Komenského Omnia sponte Ikonologické příručky •Andrea Alciato, Emblematum liber, 1531 •Cesare Ripa, Iconologia, 1593 • podle titulu z r. 1645 obsahovala „obrazy ctností, neřestí, lidských vášní a umění“ •Christophoro Giarda, Bibliotheca Alexandrinae Icones Symbolicae, 1626 • autor popisuje zobrazení svobodných umění v knihovně barnabitského semináře S. Alessandro v Miláně a chválí využití symboliky v umění Cesare Ripa, Ikonologie •Rozum (s. 431-432) •Dívka v pancíři, se zlatou korunou na hlavě a s ob-naženými pažemi. V pravé ruce drží meč a v levé uzdu, již zadržuje lva. Je opásána bílou stuhou, na níž jsou nakresleny aritmetické znaky. •Tuto ctnost nazývají teologové silou ducha, protože je královnou, která člověku poskytuje skutečné a správné zákony. Maluje se mladá a ve zbroji, proto-že ji chrání a udržuje síla moudrosti; i ve starověku se často používá pancíř pro zobrazení Pallas Athény i v dalších námětech. Zlatá koruna, již nese na hlavě, ukazuje, že rozum sám o sobě dostačuje, aby objevil znamenité lidi a dodal jim jasu, pověsti, ceny i slávy. Nahými pažemi se rozumí skutky, které, pokud vycházejí ze skutečného rozumu, jsou bez poskvrny a jakéhokoli podezření, jež by je zakrývalo a vrhalo na ně stín. Meč představuje přísnost, již musí rozum uplatňovat, aby udržel čisté pole ctností před neřestmi, jež se chtějí statků ducha zmocnit. Uzda ve lví tlamě nám ukazuje, jak i tvor sám o sobě divoký a nezkrotný je rozumem ujařmen a podléhá mu. Aritmetická čísla jsou tu proto, že s jejich použitím se dějí v daném oboru rozumové úvahy, jež dokazují pravdivé věci. ripa ragione Cesare Ripa, Ikonologie •Umění (s. 235-236) • •Zeleně oděná žena držící v pravé ruce štětec a dláto a levou rukou objímající kůl zaražený do země, po němž se pne dosud mladá a křehká rostlina. •Štětec a dláto znamenají nápodobu přírody, již vidíme vyjádřenu zejména v malířství a sochařství. Představuje ji štětec a dláto, protože některá jiná umění nejsou nápodo-bou, nýbrž napravují vady, zvláště v zeměděl-ství; proto je tu ještě kůl vetknutý do země, jenž svou přímostí způsobuje, že silou umění roste i pokroucený a křehký stromek. ripa arte Cesare Ripa, Ikonologie •Přátelství (s. 176-177) •Žena bíle, avšak stroze oděná odhaluje levé rameno a nahou hruď, pravou rukou ukazuje srdce, z něhož vychází tento nápis ve zlatém písmu: LONGE ET PROPE [Daleko i blízko]. Na lemu šatů je napsáno MORS ET VITA [Smrt a život]. Je bosa a levou paží objímá uschlý jilm, kolem něhož se pne zelená vinná réva. Podle Aristotela je přátelství oboustranná, projevená a vzájemná náklonnost vedená ctností i rozumem mezi lidmi, kteří se shodují ve svém působení a v tělesném ustrojení. Strohý bílý šat je ryzí čistota duše, v níž lze spatřovat lásku prostou jakéhokoli předstírání a umělé strojenosti. •Odhaluje levé rameno a nahou hruď, ukazujíc srdce s mottem Longe et prope, protože dobrý přítel – ať je nablízku, nebo daleko – se od milované osoby srdcem nikdy neodloučí. Třebaže se časy a štěstěna mění, on je stále týž, připravený žít i zemřít v zájmu přátelství, a to je význam motta, jež má na lemu roucha. •(…) •Konečně objímá uschlý jilm s pnoucí se zelenou ré-vou, aby bylo zřejmé, že přátelství uzavřené v blaho-bytu musí trvat stále a více než kdy jindy jím má zůstat i při největším nedostatku. Fig Ilustrace z Icones symbolicae E. H. Gombricha: dokládají souvislost Ripovy ikonologie se středo-věkým didakticismem Giarda, Bibliotheca… Svatá teologie Rétorika Historie Matematika Fig Výklad: E. H. Gomrich, Icones sym-bolicae, in: Symbolic Images, 1972 •Ripa a aristotelská tradice: jeho Iconolo-gia vyrůstá ze středověkého didakticismu; z Aristotelovy Logiky odvozuje techniku definice, z Rétoriky teorii metafory •Giarda a neoplatónství: symboly mají charakter neoplatónské ideje, autor navazuje na křesťanskou interpretaci n. (Pseudodionysius Aeropagita) Emblematická architektura Osobní emblém císaře Karla VI. (kresba 1714) Kostel sv. Karla Boromejského ve Vídni DSC_0002 DSC_0003a Emblematická architektura Zámek Vranov nad Dyjí, sál předků a kaple DSC_0005a Zámek Vranov nad Dyjí, sál předků DSC_0008 DSC_0009 Zámek Vranov nad Dyjí emblematický motiv: předkové jako sloupy rodového domu DSC_0017 DSC_0011 Emblematický motiv chrám ctnosti a cti na skále DSC_0013 DSC_0015 DSC_0014 Použitá literatura •E. H. Gombrich, Symbolic Images. Studies in the Art of the Renaissance, sv. II. London 1972. •Lubomír Konečný, Mezi textem a obrazem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha 2002. •Sál předků na zámku ve Vranově nad Dyjí, ed. Bohumil Samek. Brno 2003. •Jiří Kroupa, Školy dějin umění. Metodologie dějin umění, díl 1. 2. vyd. Brno 2007. •Cesare Ripa, Ikonologie. Ed. Piero Buscaroli. Praha 2019. •Iconologia di Cesare Ripa ...: divisa in tre libri ne i quali si esprimono varie imagini di virtù, vitii, affetti, passioni humane, arti... Venezia 1645. •https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/ripa1645/0072 • • •